Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Har lige 2 spørgsmål mere vedr. moskusænder  (Læst 4292 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Landhønen

• Passiv bruger
Har lige 2 spørgsmål mere vedr. moskusænder
« Dato: 24 ſeptember , 2014, 17:55 »
Hej
Ved ikke hvad jeg skal gøre, for nu er også mine ællinger begyndt at hakke hinanden til blod. Næsten hele vingen bløder og de bliver bare ved med at hakke, hvad skal jeg gøre.

Der er også en af mine ællinger der halter rigtig meget. Den har haltet i omkring 2 uger nu og det bliver ikke bedre. Har enlig ikke gjort noget ved det med vilje fordi jeg trorede bare det blev bedre, men det gjorde det ikke, håber i kan hjælpe.

Vh Nikolai

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
Sv: Har lige 2 spørgsmål mere vedr. moskusænder
« Svar #1 Dato: 25 ſeptember , 2014, 12:47 »
Hejsa, oftest er det et fodrings og plads spørgsmål når man oplever disse problemer. Prøv at fodre med andestart og se om det ikke hjælper :)
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #2 Dato: 25 ſeptember , 2014, 23:06 »
Hej Nikolai,
Ofte er det nogle få syndere der hakker eller rettere piller de andres fjer ud. Jeg tager " synderne fra, sætter dem feks i en lille i hegning for sig selv, hvor de kan se de andre - men ikke nå dem.
Så er der ro blandt dem, der ikke synes det er sjovt at pille.

Og så har Helle ret i, at det ofte starter hvis de har for lidt plads og / eller keder sig. Giv dem noget grønt og gerne noget kryb at pille i - eller måske har du mulighed for at lukke dem ud på tur i haven?

Mangel på -animalsk- protein i den periode hvor de sætter fjer er også en teori. Soya er bare ikke det samme som en fed lækker snegl ;) Igen, kan de få lov at gå tur i haven, vil det være godt. Og ellers må du på sneglejagt - eller evt købe melorme til dem?

Ang haltheden kan det være en skade, det kan være foderrelateret, og det kan være "vokseværk".
Humper den kun, eller har den også svært ved at holde sig oprejst - som mangler den kræfter i benene? Et tilskud af B3 og mangan (mineral) kan hjælpe.

Hvad fodrer du med?
Og hvor gamle er ællingerne?
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Landhønen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 27 ſeptember , 2014, 22:21 »
tak for svarene begge to.
Jeg fodre bare med hønsefoder og mine ællinger er omkring 2½ måned. Men hvor meget plads skal de have.

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #4 Dato: 28 ſeptember , 2014, 12:03 »
de kan kun få for lidt plads. det er dog svært lige at sige hvor meget. benproblemer og fjerpilleri kan være mangel på animalsk protein og grønt. som Mette også så fint beskriver. mine har mange 1000kvm. og et vandhul.

jeg vil sige man som hovedregel kan sige at er der ikke en del græs hvor de går, så er der for lidt plads. hvor meget plads går de på og hvor mange er der?

har de plads vil de normalt gå og afsøge efter insekter og orme og andet kryb meget af tiden.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.