Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Stille med lukkede øjne  (Læst 3656 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline DoktorLarsen

• Passiv bruger
Stille med lukkede øjne
« Dato: 16 August , 2014, 23:56 »
Min kun 8 måneder gamle isa warren er blevet godt syg lige pludselig! De har alle lagt godt med æg de sidste fire måneder, godt nok med et lille fald i produktionen den sidste uges tid, men de sidste to dage har alle lagt æg. I dag, lørdag, ser jeg så en høne stå for sig selv med øjnene lukkede, hovedet trukket tilbage og gumpen ned.

Jeg kunne løfte hende uden at hun ville gøre nogen modstand overhovedet. Jeg kunne se at hendes kloak åbnede og lukkede sig så jeg troede at hun havde forstoppelse, så den fik lidt olivenolie, men det skulle jeg nok ikke have gjort for kort tid efter havde hun diarre, ret vandig! Den ville ikke spise eller noget. Øjnene var helt klare uden tegn på infektion.

Hvad kan jeg gøre så den overlever? :(

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Stille med lukkede øjne
« Svar #1 Dato: 17 August , 2014, 05:54 »
Når tarmåbningen åbner og lukker sig rytmisk og hønen stiller sig stille for sig selv, har hun temmelig sikkert læggenød, og når det drejer sig om en ung Isa, så forstærker det mistanken.

Igennem mange år med Isa'er har jeg fundet ud af, at læggenød ikke er en livstruende tilstand ...i hvert fad ikke her i min hønsegård. Jeg har oplevet det rigtig mange gange, og har heldigvis aldrig mistet en høne til læggenød.

Jeg lader hønen være i fred under opsyn - så hun kan koncentrere sig om at få ægget ud uden at blive taget op i tide og utide. Det kan tage mange timer og bagefter er hønen lidt stille i yderligere et par timer, hvorefter den opfører sig normalt igen.

Olie er en rigtig dårlig ting at give ved læggenød, da risikoen for diarre er stor, og en sådan diarre er ikke nem at få til at passere et fasteklemt æg - denne ophobning af tynd afføring kan så stå og fylde op i tarmen, men også sive opad i de vitale æggeorganer og forårsage en infektion, som vil være fatal. 

Jeg håber, din høne er kommet af med ægget nu - det er ikke usandsynligt, at du igen vil opleve læggenød ved dine Isa'er og husk så ....ro til hønen og INGEN olie
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline DoktorLarsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 17 August , 2014, 11:05 »
Jamen hun har lagt æg de sidste to dage, også i går da hun blev dårlig.

I dag har hun dog ikke valgt at lægge æg, går ikke ud fra at hun overhovedet har et æg i sig da hun blev dårlig i går ved middagstid efter at have lagt sit æg.

I morges fandt jeg hende siddende ovenpå redekassen i samme tilstand, lukkede øjne og uden bevægelse.

Hun fik vand og A38 gennem en sprøjte og blev taget indenfor i varmen. Hun ligger nu delvist på siden i sin kasse og jeg kan høre hende trække vejret tydeligt uden rallen. Synes også at hendes kam er lidt sort på den bagerste halvdel.

Håber at hun klarer sig. :-\

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 17 August , 2014, 11:22 »
Ja - det lyder så ikke så godt og er noget værre, end jeg havde håbet. Den blå kam er tegn på dårligdom. Hvordan er hendes kro? har hun hævet bug - hvad med klatterne, ser de normale ud...hvis der overhovedet kommer nogen?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline DoktorLarsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 17 August , 2014, 11:30 »
Klatterne var tynde og hvide. Jeg ved ikke hvad hun fejlede. Men det kom pludseligt og endte hurtigt. Hun er på de evige græsmarker nu. Mange tak for den hurtige hjælp, Helle. :)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 17 August , 2014, 19:30 »
 :(
Med venlig hilsen
Helle Kjelst