Når tarmåbningen åbner og lukker sig rytmisk og hønen stiller sig stille for sig selv, har hun temmelig sikkert læggenød, og når det drejer sig om en ung Isa, så forstærker det mistanken.
Igennem mange år med Isa'er har jeg fundet ud af, at læggenød ikke er en livstruende tilstand ...i hvert fad ikke her i min hønsegård. Jeg har oplevet det rigtig mange gange, og har heldigvis aldrig mistet en høne til læggenød.
Jeg lader hønen være i fred under opsyn - så hun kan koncentrere sig om at få ægget ud uden at blive taget op i tide og utide. Det kan tage mange timer og bagefter er hønen lidt stille i yderligere et par timer, hvorefter den opfører sig normalt igen.
Olie er en rigtig dårlig ting at give ved læggenød, da risikoen for diarre er stor, og en sådan diarre er ikke nem at få til at passere et fasteklemt æg - denne ophobning af tynd afføring kan så stå og fylde op i tarmen, men også sive opad i de vitale æggeorganer og forårsage en infektion, som vil være fatal.
Jeg håber, din høne er kommet af med ægget nu - det er ikke usandsynligt, at du igen vil opleve læggenød ved dine Isa'er og husk så ....ro til hønen og INGEN olie