Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ved du hvordan ?  (Læst 5429 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Ved du hvordan ?
« Dato: 06 August , 2014, 10:03 »
Ved du, hvordan bur-, skrabe-, frilands- og øko-hønen lever, inden hun begynder at lægge æg?

Hønsene i ægindustrien lægger deres første æg, når de er 18-20 uger gamle. Indtil da er der ingen regler for hvor mange unge høns (hønniker), der må være pr. m2. De er nemlig ikke beskyttet af reglerne for æglæggende høns, fordi de teknisk set ikke er *æglæggende* høns endnu.

I skrabe-, frilands- og øko-ægproduktion er det derfor almindeligt at holde 20 unge høns pr. m2. I burægproduktion er det almindeligt at holde helt op til 35 pr. m2.

Billede: Opdræt af hønniker til skrabe-, frilands- og øko-ægproduktion, Videncentret for Landbrug
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
Sv: Ved du hvordan ?
« Svar #1 Dato: 06 August , 2014, 10:05 »
Kunne dette være en god grund til at købe racehøns eller blandinger af racehøns hos en lille privat opdrætter, som har hønsene for interessens skyld og ikke for profittens skyld.

Og hvor man kan se forholdene.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline DoktorLarsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 06 August , 2014, 22:15 »
Det ser voldsomt ud. Jeg vil dog tillade mig at tilføje, at det hos Danhøns ser meget pænere ud. Jeg tog endda et billede, tror dog ikke at jeg må dele det. Men der var da meget luft i mellem dem.

Jeg er ikke sikker, men er det ikke noget med at kyllinger ikke skændes så meget som høns?

Jeg har selv Isa Warren, dem er jeg glad for, men derfor anbefaler jeg også racehøns. Havde jeg ikke førnævnte havde jeg helt sikkert anskaffet mig enten Australorps eller Sussex. Jeg udrugede da også Australorps, men dem tog ræven sidste år.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 06 August , 2014, 22:32 »
Jamen hvis de sidder tæt det ene sted i hallen, så er der jo også mere luft et andet sted i hallen.  ;)

Og så kommer det vel også an på hvilke alder (størrelse) dyrene har på det givne tidpunkt, for når de er daggamle, så fylder de helt sikkert ikke meget i hallen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline DoktorLarsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 06 August , 2014, 22:44 »
Nej, men til gengæld så er de daggamle i et område på størrelse med en palle, de får ikke lov til at rende alle mulige steder!
Jeg har dog den opfattelse, at hønsene sælges fra de er 14-15 uger gamle.

Men altid en god ide med racehøns. De er også meget flottere!

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #5 Dato: 06 August , 2014, 23:26 »
Jeg synes det er dyrplageri. Måske der er mere plads mens kyllingerne er små, men de vokser jo. Stanken og larmen må være slem. Stakkels dyr.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 07 August , 2014, 06:01 »
Det ser voldsomt ud. Jeg vil dog tillade mig at tilføje, at det hos Danhøns ser meget pænere ud. Jeg tog endda et billede, tror dog ikke at jeg må dele det. Men der var da meget luft i mellem dem.

Hvis du mener denne Danhøns, DoktorLarsen: http://www.xn--danhns-eya.dk/  så har Danhøns altså ikke opdræt af kyllinger. De køber deres kyllinger/høns til videresalg, når disse har den ønskede alder, så de høns du ser hos Danhøns, kommer højst sandsynlig fra samme forhold, som dem Lene omtaler.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 07 August , 2014, 08:22 »
Her er lidt mere "hyggelig" læsning : http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=35773.0
« Senest Redigeret: 07 August , 2014, 08:33 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #8 Dato: 07 August , 2014, 09:41 »
http://ekstrabladet.dk/kup/fodevarer/article4503616.ece
Ifølge reglerne må hver hønnike nemlig stille sig tilfreds i et bur med halvt så meget plads, som den ifølge reglerne skal have, så snart den spytter et æg ud. Og både siddepinde og støvbad må den kigge langt efter.

- Men det er jo under halvt så meget plads, som de æglæggende høner har i burene?

- Jamen det var det, man kunne blive enige om. Det er ikke nemt at lave om på sådan noget her, og da slet ikke, når det er frivilligt. Så må man se på, hvad der er muligt, siger Jørgen Nyberg Larsen.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi