Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hedebølge  (Læst 1100 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hundesalon

• Bruger
  • sanne
hedebølge
« Dato: 29 Juli , 2014, 20:16 »
kan man oversprøjte sine høns her i sommervarmen? de er i skygge men sidder med åbent næb og gisper.
hvad skal jeg gøre for at køle dem ned?

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: hedebølge
« Svar #1 Dato: 29 Juli , 2014, 21:51 »
Du skal sørge for, at der er skyggesteder og friskt vand at drikke - mere skal du ikke gøre.

Når høns sveder, så åbner de næbbet og man kan se, at de 'halser', men de sveder og 'lider' ikke mere end mennesker og andre dyr - desuden har høns en normal kropstemperatur på 41 grader, så på trods af deres varme fjerdragt, så skal de nok klare det.

Du skal ikke begynde at sprøjte vand på dem - det har ingen virkning ud over, at hønsene bliver bange for dig - og de husker godt.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline hundesalon

• Bruger
  • sanne
« Svar #2 Dato: 30 Juli , 2014, 08:26 »
Du skal sørge for, at der er skyggesteder og friskt vand at drikke - mere skal du ikke gøre.

Når høns sveder, så åbner de næbbet og man kan se, at de 'halser', men de sveder og 'lider' ikke mere end mennesker og andre dyr - desuden har høns en normal kropstemperatur på 41 grader, så på trods af deres varme fjerdragt, så skal de nok klare det.

Du skal ikke begynde at sprøjte vand på dem - det har ingen virkning ud over, at hønsene bliver bange for dig - og de husker godt.
tak for svar

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #3 Dato: 30 Juli , 2014, 08:45 »
Jeg har af og til sat de værst ramte høns i vand til bugen i badekarret et kort øjeblik og dupper fjerene med lunken vand. Hønsene ser egentlig ud til at nyde det, de brokker sig i hvert fald ikke, og de bliver svalet lidt af. Forleden hørte jeg skraben og tumult fra garagen. Efter nogen tid, måtte jeg ud og se hvilke høns der ikke kunne finde sig tilrette i det kaninhus der står derude, og hvor de ynder at tage en lur om eftermiddagen. Jeg fandt min blandingshøne nederst, halsende, gispende og meget "kogt", med en tung maranhøne ovenpå, som ville have hendes plads. Jeg tog blandingshønen med ind og gav hende et svalende "bad", og det så hun nu ud til at være glad for.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 30 Juli , 2014, 09:24 »
Jeg har et par høner, som godt kan lide at soppe rundt i de flade fuglebad, vi har stående rundt om i haven, derfor har de i de sidste par uger haft sådan en plastikskobakke med vand stående, som også er blevet flittigt brugt - det ser også ud til at alle mine fire store kyllinger har fundet ud af, at det er rart at køle fusserne af i det lave vand - resten af flokken kunne aldrig drømme om at 'gå i vandet'.

Du kunne jo prøve at sætte et par store underskåle ud og se, om du også har soppehøns - ellers kan et svalende bad, som Tanja foreslår, være en mulighed, hvis du har en høne, som ser ud til at døje ekstra meget med varmen.

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14