Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nogen med forstand på orkideer?  (Læst 1081 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Nogen med forstand på orkideer?
« Dato: 16 Juli , 2014, 16:29 »
Min far ville smide et par af hans orkideer ud, fordi de er vokset ud af krukkerne, men jeg har overtaget dem, og tænkte at de må kunne plantes om på en måde. Har googlet og kigget lidt på orkideforum mm, men har ikke lige kunne finde noget om lige den type omplantning, hvor selve stilken (stokken?) er vokset helt ud af krukken.

Kan nogen hjælpe mig med hvordan jeg gør?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
Sv: Nogen med forstand på orkideer?
« Svar #1 Dato: 16 Juli , 2014, 17:57 »
Hvilken slags orkide er det? Et billede kunne måske hjælpe. Prøv at tage planten ud af Krukken. måske de det meste af det i krukken død, sø kandu  knække eller skære det væk og plante det friske ned i krukken. Husk der er forslel på luftrødder og de røøder der skal plantes i bark/spagnum (orkidejord)
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #2 Dato: 16 Juli , 2014, 18:19 »
Det er en Phalaenopsis af en art...

Har taget den ud af krukken og fjernet det gamle voksemedie. Problemet er jo, at den har en meget lang stængel med udelukkende luftrødder og alle jordrødderne (som er fine og friske) er langt fra selve planten.

Jeg tænker om jeg måske kan plante den ret dybt og så håbe den danner nogle jordrødder længere oppe, og så må jeg plante den om igen og få fjernet evt døde/rådne luftrødder.

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #3 Dato: 16 Juli , 2014, 19:42 »
Det tror jeg nok jeg ville forsøge.  :) Held og lykke med din orkide.
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #4 Dato: 16 Juli , 2014, 20:12 »
Tak  :) Det vil jeg prøve så.

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #5 Dato: 16 Juli , 2014, 22:19 »
Du skal have fat i rigtig orchide'jord', dvs noget meget grov kompost specielt beregnet til orchideer.

Når du har planten ude af potten, skal du skylle/pille alt gammel jord væk med lunkent vand, i det hele taget må du ikke give den kuldechock. Klip sorte og døde rødder væk, du må også gerne fjerne nogle luftrødder, hvis den har meget af det. Så skal du lade planten ligge og tørre på et luftigt, men skygget sted, før du planter. Form rødderne som en omvendt skål og fyld orchidejord ind imellem - put det hele ned i potten og fyld forsigtigt efter rundt om ydersiden af rødderne. Som du skriver, kan du godt plante den en smule dybere for at dække den gamle del af planten.
Vand sparsomt.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #6 Dato: 17 Juli , 2014, 09:18 »
Tak Bente  :) Jeg har orkidejord til at stå, så jeg vil følge dine gode råd.

Offline KEW

• Bruger
« Svar #7 Dato: 17 Juli , 2014, 11:41 »
rødderne er da de samme uanset hvor den har vokset.
det er jo en epifyt og kan sagtens hænge uden rødder i jord men det kræver høj luftfugtighed.
derfor er det lettere at plante dem i orkidejord som er en meget luftig porøs jord som oftest af barkstykker man kan få andre og også selv lave noget. nogle blander oasis i for at holde på fugtigheden andre har noget der minder om rockwool granulat
klip kun de brune/sorte rødder væk(rådne)
du må leve med den potteform den har fået så giv den en større potte.
når du vander en orkide så løft på den når den er tør og husk hvor let den er. stil så potten i en spand vand et par timer så er vækstmediet fyldt med vand. hiv potten op og lad den dryppe af inden den kommer tilbage i stuen.
en orkide har ikke godt af at blive vandet som andre blomster da den i naturen trækker vandet fra luften med de hvide rødder som hænger frit. planten hænger som regel ned fra en gren så vand ikke ikke kommer ind og lægger sig mellem blad og stilk(også kaldet hjertet) for står der vand der er der gode chancer for at den rådner.
og så kommer der mange og siger jeg har altid gjort....
ja det har du nok og det er gået godt. det her er hvordan epifytter vokser i naturen. så man har en baggrundsviden for sin plante /o
meiner meinung..... ;)
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.