Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: blodmidder hjælp  (Læst 2293 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Krogh

• Passiv bruger
blodmidder hjælp
« Dato: 14 Juli , 2014, 15:42 »
Hej jeg er ny her på jeres forum, men har læst mange oplæg inden jeg blev medlem, og jeg håber sådan at i kan hjælpe mig :-)
Jeg har 6 røde amerikaner høns som begyndte at plukke fjer af hinanden og måske sig selv og så spiser de fjerene, så hørte jeg at en hane ville kunne holde styr på dette problem, så jeg anskaffede mig en dansk landrace hane, men nu plukker de også halefjerene  af den.:-/ så fandt jeg ud af at de nu har blodmidder, dem har jeg prøvet at bekæmpe med stald chok, det lader ikke til at virke, så købte jeg staldren pulver, som jeg har drysset i huset en uges tid, og hønsene har fået en balje med sand og pulveret de kan bade i. Men der er stadig mange midder,
Jeg har lidt problemer som i kan høre, og jeg håber virkelig i kan hjælpe mig:-)
Så mine spørgsmål er. Stopper de med at plukke hinanden når jeg får has på midderne?  Og gror halefjerene  ud på hanen igen? Og sidste ting, hvad skal jeg dog gøre for at udrydde de sejlivede midder, skal jeg bare være udholdende og fortsætte med pulveret? 

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: blodmidder hjælp
« Svar #1 Dato: 14 Juli , 2014, 16:46 »
Velkommen Helene,

Fjerpilning skyldes oftest stress, for lidt plads eller mangel på protein i foderet - når dine høner spiser fjerene, så er proteinmangel meget sandsynlig

Her er et godt link - det er om fugle, men alt undtagen kraven/skærmen om halsen kan du lære af eller bruge på høns

Din hanes hale vokser ud igen

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=965/sprog=1/grp=5/menu=3/

Dine mideproblemer vil jeg lade andre om at hjælpe med - ellers kan du søge på blodmider i søgefeltet - der vil komme mange, mange tråde op med råd om udryddelse

God midejagt og pøj, pøj med fjerplukkerne ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Krogh

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 14 Juli , 2014, 17:02 »
Mange tak Helle :-) 

Offline mew.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 16 Juli , 2014, 09:40 »
Jeg fik bugt med blodmider ved at kalke hønsehuset. Du kan købe en spand kalk i silvan til ca 150,- kr og lave en så tyk blanding med vand og smører rundt i hele huset. Ind i alle kroge. Derefter kan du forebyggende drysse med TØS når du muger og hvor de støvbader. Vh Mew