Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Halepilleri er blevet et problem  (Læst 4762 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
Halepilleri er blevet et problem
« Dato: 08 Juli , 2014, 16:40 »
Nå, så må jeg vist have lidt assistance, for det, jeg for nogen tid siden troede, var lidt hyggepilleri, er desværre mere end det  :( Ikke, at det er meget, slet ikke,  kun pillen i halefjerene, men jeg kan jo sidde og se, at Grevinden tit er efter Fridas hale, gang på gang. Hun spiser det. Og nu har jeg desværre også set Spætte gøre det. Faktisk er Grevindens hale den eneste, der med garanti ikke har fået pillet halen (afslørende!), selvom jeg aldrig har set det ske på andre end Frida.
Men hvorfor? De kommer ud i den store gård, som er ca 50 m2, fra ca kl 6 om morgenen, og de er der, til de selv går i seng. Der er ikke mere græs, det er ædt for længst, men de får masser af grønt 2 gange om dagen foruden græstørv, der ligger store grene og andet interessant, for tiden får de en gren med vilde kirsebær hver dag. De har adgang til æglægningspiller, skaller, salt (de to ting blander jeg også i maden), de får rester 2 x om dagen, iblandet Visputin og kalk. De støvbader og får hyggekorn.
De virker ikke stressede, selvom de da bestemt er aktive, men det er jo Isa'er!! Men mens de tuller rundt, sammen eller hver for sig, og spiser mælkebøtteblade og skraber, kan Grevinden altså finde på at gå direkte hen til Frida og spise fjer. Hvorfor mon??
Forleden sprøjtede vi Fridas hale med en AFSKYELIGT stinkende olie fra America. Sidst på eftermiddagen var Grevinden i gang igen...
Gode ideer og råd???

I parentes bemærket har vi i omkring 14 dage fået et vindæg hver dag fra en af Damerne. Jeg er ikke sikker på, hvem af dem, det er, men tilfældigvis er jeg sikker på, det IKKE er Frida.

Ku' jeg lige få hjælp til at få genoprettet harmonien i hønsegården, please... 
Mange hilsner,
Karin

0,4 Isa Brown (Klara, Spætte, Frida og Grevinden)
1,0 Mand, handy og kærlig :)
6,0 bonus'børn'
xxxxx,yyyy mus, stålorme, pindsvin og andet godtfolk
Og Sascha, en slags flatcoated retriever, som vi har overtaget fra en hjemløs mand, som døde. Så Sascha har levet alle sine ca. 9 år på gaden. Hun er vidunderlig!

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Halepilleri er blevet et problem
« Svar #1 Dato: 08 Juli , 2014, 17:31 »
En klog gammel dyrlæge fortalte mig engang, at høns kan mangle protein, hvis de plukker og spiser vennernes fjer. Jeg har ikke selv haft problemet eller afprøvet teorien, men her får man også friskt hakket oksekød og melorme mange gange om ugen.

...ellers er det bare en dårlig vane. Halerne må vel efterhånden være væk nu ???
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 08 Juli , 2014, 17:46 »
Melorme? Det har vi ikke prøvet, men de får mange kød-middagsrester og af og til også rrrrrråt kød! Måske ikke nok. For det kan jo godt ligne noget mangel, snarere end frustration/kedsomhed, tænker jeg. Og så dårlig vane, ja :(
Jo, der er skam hale endnu, det er ganske lidt ad gangen, der bliver pillet - bare lidt mellem strengene (hedder det det på en fjer?). Hvordan man så aflærer høns en dårlig vane - har de brug for en coach, tror du? :D
Mange hilsner,
Karin

6,0 bonus'børn'
Og Sascha, en slags flatcoated retriever, som vi har overtaget fra en hjemløs mand, som døde. Så Sascha har levet alle sine ca. 9 år på gaden. Hun er vidunderlig!

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 08 Juli , 2014, 17:57 »
Lad være med at starte med melormene :-\ Mine høns får melorme om morgenen og igen kl. 16 - hønsene kender klokken, og er der ikke serveret til tiden, så står hele flokken ved havedøren og tigger - hjælper dette ikke, så begynder samtlige 10 at skabe sig meget højlydt. Det volder mig faktisk store problemer lige for tiden, for hele nordeuropa er støvsuget for melorme pt, så jeg kan ikke få nye forsyninger hjem - så på torsdag vil du sikkert kunne høre min flok helt til Djursland, når den sidste spand er helt tom :o

Er fjerspiseriet en dårlig vane og hjortetaksolien ikke hjalp, så må du nok sætte dig i flokken og sige fy, hver gang man piller - det tager sikkert ikke mere end et par måneder, hvis du er der konstant :) Har de ikke mulighed for at gå frit, så der hver dag er så mange nye og spændende ting at foretage sig, at man glemmer venindernes haler...forhåbentlig
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #4 Dato: 08 Juli , 2014, 18:04 »
Jeg ville fjerne den onde høne fra den hønsegård og lade den gå for sig selv en tid. Har du en hønsefræser eller andet lille buranlæg den kan gå i? Se om den glemmer at plukke -
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 08 Juli , 2014, 18:13 »
Bente: Nej, det har jeg ikke, men vi må prøve, hvordan vi kan isolere hende lidt. Tak for idéen  :)
Mange hilsner,
Karin

6,0 bonus'børn'

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 08 Juli , 2014, 18:20 »
Helle, det med tider kender vi godt! Madrester x 2 på klokkeslet eller helst lidt før. Og hold da op, hvor de kan larme!!
Jo, måske kan vi lukke dem helt ud i haven. Der er nu ikke så mange m2 tilbage, men der er en meget spændende skrænt (dog med rigtig mange brombœrranker, men det er vel ikke noget problem for en frejdig Isa?). Desværre er det ikke SÅ svært for dem at komme over i naboernes nydelige haver... ;) Men bestemt en tanke værd.
Til september skal vi være væk 14 dage og har allieret os med nogle genboer. Så er det måske endnu lettere for dem, hvis Damerne kan lukkes helt ud? Bare de kan finde lågen igen! Der har vi ikke for gode erfaringer, hvis nogen stikker af, selv ikke, hvis der er mad - man kan stå lææænge uden for hegnet og kigge misundeligt på de andre *gg*
Mange hilsner,
Karin

6,0 bonus'børn'