Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Gæs der luger?  (Læst 8236 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jens Nyborg

• Passiv bruger
Gæs der luger?
« Dato: 07 Juli , 2014, 21:06 »
Jeg er noget irriteret over hjortene. De spiser i løbet af vinteren med stor glæde mine små jordbærplanter.  Jeg er ikke villig til helt at holde dem ude, men jeg overvejer da at hegne et stykke med bl.a jordbær ind som de så ikke får lov til at komme ind på.

Og så har jeg læst lidt om at gæs gerne vil spise de planter der netop ikke hører hjemme i jordbærbedet, og hvis jeg hegner alligevel så ... 8)

Er der nogen af jer derude der har erfaringer med den slags?

Offline Lone

• Bruger
Sv: Gæs der luger?
« Svar #1 Dato: 08 Juli , 2014, 07:15 »
Min første tanke var, at der ofte er gåsebillelarver ved jordbærplanter, da de (også) gnasker rødderne på jordbærplanter. Og så vil det nok give ballade, når gæssene forsøger at få fat i billelarverne. Men hvis gæs har det lige som høns, at alt grønt skal smages, så er det nok ikke eneste problem..
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Jens Nyborg

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 08 Juli , 2014, 08:38 »
De engelsk-sprogede tekster jeg har fundet om det siger at man endelig ikke må lade gæssene blive rigtig sultne for så forsvinde også jordbærplanterne.
På sin vis er det opmuntrene at de skriver ret meget om hvad der kan gå galt og hvordan.
 Især at de skriver hvordan, det betyder at de har prøvet det.

Hvis man ikke sætter for mange høns ind i sin hønsegård udrydder de for øvrigt også de ting de bedst kan lide først.
Godt trick hvis man har brug for et område med brændenælder 8)

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #3 Dato: 08 Juli , 2014, 20:37 »
Min faster Anna guffer jordbærblade med stor fornøjelse, når hun "hjælper" mig med at plukke jordbær. Og hun er ellers ret kræsen - og bestemt ikke sulten. Alle mine gæs har holdt meget af jordbærblade.

Mine første gæs opdagede mit jordbærbed et par timer før jeg havde planlagt at plukke sæsonens første jordbær. Jeg fandt dem liggende i bedet, lykkelige og helt lyserøde ned ad brystet, og de havde udryddet alle modne/snart modne bær.

Gæs er normalt vegetarer, så de spiser hverken orm eller larver.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Jens Nyborg

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 08 Juli , 2014, 21:05 »
Ja, det tyder jo på at jeg skal passe gevaldig på ;-)

De engelske sites advarer forøvrigt også om at gæssene ligesom os elsker de modne bær. Lader man gæs være i jordbærbedet når jordbærrene blive modne så spiser de dem.

Men der er åbenbart nogle der har haft held med at lære gæslinger at fortrække bestemte planter (ved tilvænning)?

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #5 Dato: 09 Juli , 2014, 09:04 »
Men der er åbenbart nogle der har haft held med at lære gæslinger at fortrække bestemte planter (ved tilvænning)?

Det kan måske nok godt lade sig gøre, men jeg ville ikke stole på, at det var vedvarende. Gæs er bestemt vanedyr, men de er også nysgerrige. Og opdager de en "ny" delikatesse, kan de udrydde den på ret kort tid.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Tantelaila

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 09 Juli , 2014, 19:26 »
Jeg bøvler også med rådyr, de spiser roserne, frugt buske og træer, og hvad der ellers lige frister. Men hønselort kan de skisme ikke lide ;) Så jeg pensler de planter jeg er mest øm over med fortyndet opblødt hønsemøg, det skal gentages ugentligt.
Desværre er det jo ikke en mulighed på jordbærene, det vil nok ikke være ret lækkert. Men måske kunne du spraye mellem rækkerne? Det var da et forsøg værd?
Mvh Laila

1.0 Blå Araucana
0.1 Gul/sort columbia dværg Wyandotter
0.2 Maran/kryds?
0.2 Engelsk Araucana, lyngfarvet
0.2 Hvid Sussex
0.2 Maran/Araucana
0.2 Australorps, Sort

2.1 Maine coon
2.0 Huskat

Offline Jens Nyborg

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 09 Juli , 2014, 21:24 »
Nu er det jo om vinteren at mine jordbærplanter bliver udryddet.
Men jeg tror ikke at jeg har lyst til at bruge de korte dage på det der :D
Så hellere hegne en smule, eller for den sags skyld prøve at mætte kræene!

Og jeg tror jeg kommer til at prøve det med gæssene. Jeg kan bare have et ekstra jordbærbed i reserve til hvis det går galt. (Eller endda købe mine jordbær)

Skulle jeg så blive snydt for jordbærtærte må jeg jo spise gåsebryst i stedet 8)

Offline Ari

• Bruger
« Svar #8 Dato: 19 Juli , 2014, 01:32 »
Folk har åbenbart meget forskellige erfaringer med gæs. Nogle gæs spiser gerne skvalderkål, andre rører det ikke.

Mine voksne gæs har ikke rørt jordbærplanter hele vinteren. Nu har jeg gæslinger, som jeg netop i dag har observeret at spise alt ukrudt, der stikker op mellem jordbærplanterne, men ikke selve planterne. Det var meget tydeligt. Nu er der selvfølgelig også meget grønt at vælge imellem.
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.