Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: kalkben (hjælp)  (Læst 2668 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kewin

• Passiv bruger
kalkben (hjælp)
« Dato: 01 Juli , 2014, 19:34 »
jeg har overtaget nogle høns fra en kollega, der er tale om 3 silkehønss, som virkelig er ramt af kalkben. De ser frygtelige ud. Men hvad gør jeg ved det? De skal gerne blive pæne så hurtigt som muligt..

Håber der er nogle der kan hjælp mig, så jeg allerede imorgen kan købe ind til det..

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: kalkben (hjælp)
« Svar #1 Dato: 01 Juli , 2014, 20:09 »
Det du skal bruge til at behandle kalkbenene, har du sikkert allerede i huset.

Smør benene godt ind i madolie eller vaseline - det skal masseres ind, så det kommer ind bag alle sprækker og løftede skæl - så bliver kalkmiderne kvalt og benene bliver blødgjort. Behandlingen skal gentages nogle gange med dages mellemrum - lige præcis hvor ofte ved jeg ikke, da jeg heldigvis aldrig har haft kalkben i flokken
« Senest Redigeret: 02 Juli , 2014, 07:46 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lone

• Bruger
« Svar #2 Dato: 02 Juli , 2014, 07:26 »
Du skal bruge 2 slags fedtelse: Det til benene på hønsene og knofedt. Til hønsene er madolie fint, det trænger godt ind, og husk helt op ad benene, også hvor fjerene begynder, og ind i alle kroge. Har du kun de 3 høns, så gør det om muligt hver dag den første uge, så er du godt på vej, og hønsene vil begynde at nyde det. Så skal deres underlag holdes godt tørt og rent, træmel er godt  /o
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Lui

• Bruger
« Svar #3 Dato: 03 Juli , 2014, 08:44 »
Jeg overtog også nogle høns med meget kalkben. Jeg brugte også bare madolie. Nu bliver det jo ret sent mørkt nu desværre, men ellers når det var helt mørkt var jeg ude med en pandelampe og tog de sovende høns en efter en og dyppede hele benet i olien. Jeg havde et meget stort sylteglas fyldt og der blev benene bare dyppet grundigt. At massere dem ind er sikkert også rigtig godt. Jeg gjorde det nok hver dag i 14 dage, turde ikke lade være, men man kan sikkert godt gøre det med dages mellemrum. Benene blev lyserøde,og fine igen, dog har jeg måtte gøre det et par gange på den tid jeg har haft dem. Men glæden ved de fine ben er stor :laugh:
sølv sort båndet brahma hane og høne, samt en hvid, sort og flere grå nuancer brahma høner

Stor flok af gl. danske landhøns.

Offline kewin

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 05 Juli , 2014, 17:02 »
Hold da op en forskel det har gjort. Jeg har 'vasket' deres ben I olie hver morgen. Jeg kan allerese se en stor forskel;-) mange tak..

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 05 Juli , 2014, 18:37 »
Hold da op en forskel det har gjort. Jeg har 'vasket' deres ben I olie hver morgen. Jeg kan allerese se en stor forskel;-) mange tak..

/o /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14