Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Har jeg dummet mig..  (Læst 4181 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline marissa699

• Passiv bruger
Har jeg dummet mig..
« Dato: 22 Juni , 2014, 06:15 »
Da alle mine høns blev taget af ræven --- EN overlevede, jeg blev desperat, og købte 2 dværg kochin hos en gammel manD I Vejby.
Min mand skulle hente dem, og fortalte mig da han kom hjem der ikke videre var hygiejnisk der oppe. ad..
De er beskidte bag i, men videre ved godt helbred.
Mine spørgsmpl går på.Skal de være vaccineret mod ND?
Jeg tvivler på de nogensinde har været i menneskehænder, og da jeg spurgte ind til vaccination osv, blev de rigtigt frække , at høre på.. ( jeg kunne jo give dem til ræven som jeg gjorde med de andre var svaret :o)
Hvis jeg skal være sikker på de er ok som min anden høne ( købt hos Bangs, så den fejler i hvertfald intet) Hvordan griber jeg det så an? Skal jeg vaccinere dem??Dyrlæge..
På forhånd tak....

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Har jeg dummet mig..
« Svar #1 Dato: 22 Juni , 2014, 07:46 »
Nej - de skal ikke vaccineres, men du skal holde dem isoleret fra din enlige høne i ...ja det ved jeg faktisk ikke :-[

Vask dem og gennemgå dem for utøj - selv om de har boet i en svinesti, kan det godt være sunde og raske dyr.

Jeg har også vaccinerede og ikke vaccinerede høns gående sammen, da mine Isa'er, som man ikke selv kan lave, bliver vaccinerede som daggamle, og resten af flokken, som er købt hos private eller hjemmelavede, ikke er vaccinerede.

...og så håber jeg, at I har fået sikret hønseområdet mod Mikkel og hans familie.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #2 Dato: 22 Juni , 2014, 09:31 »
Man må ikke blande høns/fjerkræ vacc. mod ND med ikke vacc. dyr.
Måske dette link kan være til hjælp:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=105156

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 22 Juni , 2014, 10:16 »
Man må ikke blande høns/fjerkræ vacc. mod ND med ikke vacc. dyr.
Måske dette link kan være til hjælp:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=105156

Jo - det må man godt - hvis fuglene er vaccineret med en inaktiveret paramyxovirus vaccine - og det er den man bruger til høns, som bliver solgt fra Bangs og andre 'hybridhandlere' som sælger fjerkræ til 'høns i haven' brug.

Det står også i bekendtgørelsen.
« Senest Redigeret: 22 Juni , 2014, 10:18 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline marissa699

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 22 Juni , 2014, 12:28 »
Ok  :)
Til svar først, så HAR jeg gravet 70 cm ned HELE vejen rundt om gården ;)net osv..
Mine høns går sammen med mig når jeg har været i haven, så tænkte ingen problem,
Jeg havde en uge forinden hentet en sussex hos Jørgen ( Bangs) den har af mine Isa, er fået SÅ mange bank, og af hanen med som bare ville på hende, hun var skræmt for livet. Jeg lukkede de andre ud, og hun gemte sig som altid i reden. Ræven kom HELT op og tog 2 og knækkede nakken på, jeg fik jaget ham væk, men hønsene fløj rundt, og inden jeg kunne se mig om var 4 høns og hanen døde.
Min sorte skræmte  gennem hakkede Sussex overlevede.
Jeg købte så de 2 dværg høns, så hun ikke skulle gå alene. Jeg har på nettet dyrriget købt noget mod mavehalløj, salmonella, og til at sprøjte huset.. Så får de hele turen. De er nu meget søde,men nogle skræmte tanter.. De er også
bange for kattene :D De andre høns pustede sig op overfor mine katte  :D men har tynd mave har jeg set  :-\
Jeg tror egentligt ikke lige jeg fik svar på om jeg skal være bekymret nu, jeg er jo dum og satte dem sammen med det samme..Udover det jeg har købt, hvad kan jeg så forebygge med???

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 22 Juni , 2014, 13:07 »
Nu skrev du vist ikke lige i dit første indlæg, at alle tre gik sammen nu ;) men bekymret <J ..tja...måske...Jeg ville nu ikke være det. Sørg for at de får noget godt at spise og vitaminer - bliver gennemgået og behandlet med de ting, du har købt - så skal de nok blive fine og sunde høner om kort tid. Tynd mave kan de sagtens få ved foderskift, og hvis forholdene hos sælger var, som du beskrev, så har de måske heller ikke levet og spist som dronninger, så jeg tror, at de maver nok skal komme i orden igen af sig selv.

Der er ikke noget at sige til, at de to er skræmte og bange for alt, hvis de ikke har været vant til mennesker eller andre dyr - måske bliver de ikke 'sidde på skødet' høner, men du kan med tålmodighed sagtens få dem gjort håndtamme.

Æv med den ræv :( den har sikkert store unger, som skal have meget at spise, siden den tager så store chancer
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline marissa699

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 22 Juni , 2014, 13:20 »
Hej Helle.
Tak for svar.
Ja, jeg fik dem, satte dem ind, og efter tænkte hmmmm
må hellere undersøge.. Den omvendte rækkefølge

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #7 Dato: 22 Juni , 2014, 13:43 »
Jo - det må man godt - hvis fuglene er vaccineret med en inaktiveret paramyxovirus vaccine - og det er den man bruger til høns, som bliver solgt fra Bangs og andre 'hybridhandlere' som sælger fjerkræ til 'høns i haven' brug.

Det står også i bekendtgørelsen.

Ja, det ved jeg alt om :)    Men desværre kommer en del levende ud fra burene i industrien.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 22 Juni , 2014, 16:31 »
  Men desværre kommer en del levende ud fra burene i industrien.

Hov - den problematik havde jeg slet ikke tænkt på, Rudy :o - det er jo noget rigtig skidt :(
Med venlig hilsen
Helle Kjelst