Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor ofte er en silke skruk?  (Læst 3617 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Hvor ofte er en silke skruk?
« Dato: 21 Juni , 2014, 09:35 »
Mine silker blev skruk sidst i marts/først i april. De fik kyllinger i uge 17 og gik med dem 5-6 uger og begyndte så at lægge æg i starten af juni. Nu har den første lagt sig skruk igen!

Er det en alm. cyklus for en silkehøne? Ved godt at man siger, at silker lægger sig skruk for et godt ord, men synes da godt nok ikke lige jeg kan overskue ret mange flere kyllinger i år.

Kan jeg forvente det samme med mine brahmaer? Og kan jeg forvente, at hvis jeg giver mine silker kyllinger igen, at de så laver samme nummer om et par måneder igen?

Ser ud til at fryseren bliver godt fuld så ;)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Schliemann, Viben

• Bruger
Sv: Hvor ofte er en silke skruk?
« Svar #1 Dato: 21 Juni , 2014, 12:26 »
Silkehøns kan ikke tåle at se en redefuld æg, så bliver de skruk de er faktisk ikke anderledes end kvinder, kvinder skal også bare se babyer så bliver de også skruk.  ;D

Men en høne med en normal cyklus lægger 10-15 æg og bliver der efter skruk, husk jeg skrev normal.
Noget af det går tabt når de bliver maskine udruget gang på gang.
Af mine 8 silkehøner har jeg kun haft 1 som er skruk, resten gå bare og lægger æg, så hvor ofte de er skruk..... :)
Mvh Viben
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #2 Dato: 21 Juni , 2014, 14:08 »
Ja de har godt nok de naturlige instinkter i behold, de silker, nærmest lidt for meget ;) Der har ikke været en redefuld æg. Alle æg er samlet ind næsten med det samme de er lagt, og hun har lagt og ruget på nul og niks i et par dage. Har dog forbarmet mig over hende nu, og lavet et sted hun kan være i fred og har givet hende et par kunstige æg. Så regner jeg med at samle lidt æg sammen og gi til hende sidst i næste uge ;)

Men jeg er lidt spændt på hvor mange kuld de har tænkt sig at ruge ud. Vil da gerne høre fra nogen silkehønseavlere hvor mange gange på en sæsson, at jeres silker ligger skruk. Og evt med brahmaerne også. De skulle jo også være "slemme".

Offline Schliemann, Viben

• Bruger
« Svar #3 Dato: 21 Juni , 2014, 14:18 »
Næ, jeg er selvfølgelig ikke silkehønse opdrætter  /d

Hilsen Viben
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #4 Dato: 21 Juni , 2014, 14:24 »
Undskyld, hvis jeg fik skrevet noget forkert. Det var ikke min mening. Jeg ved ikke om du opdrætter dine silkehøns, og under alle omstændigheder sætter jeg stor pris på dit svar :)

Mente bare at jeg gerne vil høre fra nogen af dem, hvis silkehøns skrukker, hvor mange gange på et år de lægger sig.

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 22 Juni , 2014, 09:06 »
Jeg tror der er lidt variation hvilke gener de har og om de får lov at gå med kyllinger. Vores dv.silker er skrukke ca hver måned indtil jeg gir mig og lader dem få kyllinger . Når kyllingerne er selvstændige( ikke går med skrukhønen mere) går der en måneds tid og hun ligger flad igen. Afskrukning her foregår ved at damen flytter stamme (hus) indenfor nogle dage efter hun har lagt sig skruk , og straks er hun af reden. Der går dog en uges tid før hun igen gir æg  ::)
Min veninde har dv.Brahma og de skrukker mere end de giver æg  :police: . Jeg synes de er endnu mere stædige og kan ligge sig skrukke på 0 æg og i evigheder  :-\ , men de er gode skrukmødre  /o
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #6 Dato: 22 Juni , 2014, 09:55 »
Tak for svar :) Ja det giver mening at det er meget forskelligt fra stamme til stamme. Jeg må se hvad mine har tænkt sig. Men det kunne jo godt tyde på at det med en måned efter kyllingerne er selvstændige passer på mine også ;)