Min ene høne var så fræk at hoppe ind i gåsehuset og lagde sig skruk på gåsens rede. Gåsen accepterede åbenbart situationen og fortsatte ufortrødent sin æglægning nu halvt siddende oven på hønen

På et tidspunkt valgte jeg at lave en ny rede til gåsen klods op ad hønen, så hun kunne fortsætte sin æglægning der.
Til min store overraskelse dukkede der efter 4 uger 5 fine gæslinger op under hønen!
Da så gåsen er inde for at lægge sit æg og løfter sig fra reden, står der pludselig en gæsling ved siden af hende, som hun forelsker sig hovedkuls i

Hun viger ikke fra den. Samtidig vogter hun over sine egne æg for at se, om der skulle dukke flere gæslinger op

Først forsøger jeg at jage hende væk fra huset, men hun har ikke tænkt sig at gå nogen steder, så hun vender tilbage.
I et aflukke har jeg samtidig 9 maskinudrugede gæslinger, der på det tidspunkt er er mellem 1 og 4 dage gamle.
En veninde, med lidt mere gåseerfaring end mig, foreslår, at jeg lægger de 9 under hønen i håb om, at høne og gås måske kan deles om dem.
Det gør jeg og det går overraskende godt. De bliver accepteret af begge damer med det samme.
I dag halvanden uge senere går høne, gås og gase fortsat sammen og passer nu 14 fine gæslinger.
Hønen leder an og er moren. Gåsen er ekstramor og gåseforbillede(!). Og gasen er opdrageren, beskytteren og den der holder gæslingerne samlet.
Jeg overvejede kort, om jeg skulle lade gåsen få alle 14 gæslinger selv og så give hønen en flok daggamle kyllinger i stedet. Men da gåsen er fra sidste sommer og desuden ikke selv har udruget gæslingerne, så turde jeg ikke stole på, at hun kunne klare opgaven selv.
Jeg er meget spændt på hvorlænge arrangementet kan fortsætte også uden stridigheder mellem høne og gæs.
Er der nogen, der ved om der er nogen forholdsregler (fx karantæne), jeg skal tage, inden hønen skal ind og gå sammen med de andre høns igen? Her tænker jeg på lovgivning omkring fugleinfluenza.
Pia