Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Elever fra 8a spørger om andemad fra søer virker som foder  (Læst 6309 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metteoskov

• Passiv bruger
Jeg faldt over en ældre artikel, som omhandler andemad som foder til foder til høns, ander, kvæg og gæs. Jeg synes, det er vildt spændende, og det synes mine biologielever også ;-)

Så 8a vil gerne høre om der nogen på forum, som har erfaring med at fodre med dette foder.
Jeg håber, der nogen som kan hjælpe 8a i deres projekt om alternative foderkilder.
MVh Mette ( Biologilærer i 8a)
3 ponyer, 1,2 1,4 spelsaufår og sidst men ikke mindst 0,2 shetland sheepdog Tric. og zobel 1,0 australorps og 0,1 gul orpington

Offline Metmus

• Passiv bruger
Sv: Elever fra 8a spørger om andemad fra søer virker som foder
« Svar #1 Dato: 18 Juni , 2014, 09:39 »
Jeg har ingen erfaring med det, men jeg ville gætte på, at det er et proteinrigt grøntfoder nøjagtig ligesom græs, som både, høns, ænder, kalkuner, gæs og selvfølgelig kvæg gerne vil spise en masse af... Forskellen er jo så blot, at i vandet er vildænderne trygge...og her kan de så æde af det grønne (andemad) uden at skulle gå på land, hvor de immervæk er mere udsatte for rovdyr. Blot min teori herfra :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline jeskasper

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 18 Juni , 2014, 11:18 »
Jvf nedenstående link, så spiser vilde ænder ikke andemad, hvorimod tamænder gerne spiser det.

http://www.eattheweeds.com/duckweed/
0,1 dv Welsumer
0,1 dv danske landhøns

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 18 Juni , 2014, 14:18 »
Det mener jeg, at de gør herhjemme..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 18 Juni , 2014, 16:08 »
Jeg har ingen erfaringer.

Men jeg tænker, da andemad er vegetabilsk protein, så er det langt svære for hønsene, at optage ifht til animalsk protein. Dog kunne det være interessant om man kunne bytte soja og majs ud med andemaden.

Jeg tænker, at kvæg og andre drøvtyggere generelt, ville det sikkert være helt super.

Men spørgsmålet er bare, hvordan vil man dyrke det i så store mængder - da det jo ville fylde et stort areal. Det kan vel heller ikke holde sig, som fx majs og soja. Dog kunne man måske eksperimentere med, om man evt kunne ensilere det.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Fr. Hønseløs

• Passiv bruger
  • Nu MED høns
« Svar #5 Dato: 18 Juni , 2014, 16:33 »
Min erfaring er at gråænderne kun snadrer i andemaden for at finde  de smådyr der gemmer sig der. Ville gætte på at høns eller gæs der er meget glade for grønt ville nyde at få det.
Venlig hilsen Monica

2.1 sølv/sortrandede dværg wyandotter
0.0.1 blanding Dansk landrace/Andaluser
1.0 Andaluser
(de to sidste er min søn og min mand);)

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #6 Dato: 18 Juni , 2014, 17:13 »
tjaa husk lige ænder re rovdyr, så det er nok minemalt hvor meget de får ud af andemad

Offline Brahmsen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 18 Juni , 2014, 20:39 »
Hej. Jeg har høns og akvarier. I akvariet har vi en del "andemad". Dette bliver "høstet" indimellem med fiskenettet. Jeg har flere gange smidt dette grønt ud i hønsegården, i den tro at de ville æde det. Men det gider mine høns ikke  /d
Ved ikke om det er samme "andemad", som 8.a arbejder med lige nu.

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 18 Juni , 2014, 21:53 »
Jeg har tit tænkt på den her tråd
 http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=29151.0
Måske Mikkel har en opdatering?

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
« Svar #9 Dato: 20 Juni , 2014, 14:32 »
Godt husket @Fisker.
Det lyder da vildt interessant. Kom frit frem, Hanemikkel ; )