Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvorfor isolerer man skruk og kyllinger?  (Læst 5295 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pernille Fox

• Bruger
Hvorfor isolerer man skruk og kyllinger?
« Dato: 10 Juni , 2014, 15:50 »
Hej med jer. Jeg kan læse herinde, at de fleste isolerer hønemor og kyllinger fra resten af flokken, men jeg kan ikke finde ud af hvorfor? Er der en der gider skrive et par ord om det? Jeg har selv ikke oplevet nogen problemer med at lade dem gå sammen med flokken (1 hane og 4 høns), udover at kyllerne jo så spiser lidt af hvert. Nu jeg er her vil jeg også lige spørge, om en høne kan blive skruk 2 gange på en sæson? mvh
Pernille

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hvorfor isolerer man skruk og kyllinger?
« Svar #1 Dato: 10 Juni , 2014, 16:51 »
Jeg tror de fleste isolerer skrukhøner for at de ikke skal blive forstyrret af de andre høns og for at andre høns ikke skal lægge deres æg hos skrukken. Jeg havde ikke isoleret mine 2 skrukke silkehøner i starten, og det kostede mig første kuld kyllinger, da en af brahmaerne fra naboindhegningen var hoppet op hegnet og lagt æg hos den ene silke. Dette havde jeg ikke været opmærksom på, og det endte jo med en pokkers masse æg, som silkemor ikke kunne dække (og jeg havde ikke set det fordi hun lå i en kattetransportkasse med meget begrænset adgang). Det har også givet en del uro med bl.a. æg der var faldet ud af reden (= døde kyllinger).

Ellers kan der også ske det, at hvis hønernes æg skal klække på forskellige tidspunkter, så kan lyden af de første kyllinger få de andre høner til at gå af reden, fordi de tror det er deres kyllinger. Så kan de komme op at slås om kyllingerne, og de er jo så gået fra deres æg med døde kyller i æggene til følge.

Mine erfaringer endnu er begrænsede, da jeg kun har haft 6 skrukhøner (alle i år). Men jeg vil helt sikkert fremover adskille skrukhøner.

Høns kan godt blive skruk flere gange om året, men det kommer vist meget an på racen.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Andisch

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 10 Juni , 2014, 19:11 »
Jeg har haft en høne til at ruge ud i flokken bestående af 3 høns.

Alt er gået fint under rugningen og de 9 kyllinger klækkede fint i fredags.
I dag opdagede jeg så de to andre høns stå og flå i en af kyllingerne. Den var død og uden hoved.
Da jeg talte efter var der kun 6 kyllinger tilbage ved skrukken :(

De møgkræ har simpelt nedlagt og ædt 2 1/2 af mine fine små kyllinger!

Jeg havde godt set dem hakke ud efter kyllingerne og i et tilfælde trække/løfte en kylling 5-10 cm hen af jorden, men jeg tænkte faktisk at skrukken ville beskytte dem og det nok bare var "begynderskærmydsler" i flokken.
I bagklogskabens lys, kan jeg jo godt se at de var lidt for interesserede i at hakke i/efter de små dunbolde...
Måske var 9 kyllinger for meget for hønen at holde styr på, eller også var de bare blevet for modige og har bevæget sig for langt væk fra hende.

Well, jeg fortryder inderligt at jeg har tillagt solstrålehistorierne herinde, hvor alt er totalt idyl i hønsegården mellem alle generationer, alt for stor værdi.

Jeg kommer ALDRIG til at have små kyllinger i flokken igen.
De kommer til at vokse op i et kyllingeasyl med morhøne, indtil de har en størrelse, så de ikke kan spises af en høne.

Offline Charlotte i Tølløse

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 10 Juni , 2014, 21:23 »
Jeg har skrukkene i hønsehuset sammen med de andre høns. Men jeg lukker for dem med et par mursten, så der kun er et lille hul for oven til luftcirkulation. Om morgenen og om aftenen lukker jeg op for hønen, og hvis den ikke frivilligt forlader æggene for at lette sig, bliver den venligt men bestemt smidt ud i hønsegården. Jeg tjekker herefter ca hvert kvarter om den er gået ind igen, og når den er det, lukker jeg for den igen. Hvis jeg har flere skruk samtidig, er det vigtigt lige at kunne huske, hvem der lå hvor. Når æggene klækker, lader jeg kyllingerne modne et døgns tid under skrukken, og så bliver de flyttet til et kaninbur eller hvad der nu er ledigt. De bliver flyttet tilbage i hønsegården efter et par uger, og det kan medføre lidt grænsestridigheder de første 10 minutter, men derefter går alt fint for sig.
Jeg vil ikke tolerere en høne, som ikke behandler en anden hønes kyllinger ordentligt. Hvis den ikke har naturligt adfærd over for kyllinger, er den ikke værd at samle på og må af med hovedet.

Offline majer711

• Bruger
« Svar #4 Dato: 12 Juni , 2014, 14:35 »
Ja mine erfaringer er lige modsat de andres :-) men jeg har også en meget begrænset erfaring for vi har kun prøvet det to gange.

Vores høner udruger så ikke selv deres kyllinger - vi lader dem ruge på kogte æg, og når de så er ca. 3 uger henne i skruk perioden smider vi om aftenen kyllinger ind under dem.

Første gang skilte vi også hønen fra med hendes kyllinger, fordi vi havde læst det herinde - men det endte helt galt, da de skulle sættes sammen igen. Ikke for kyllingerne, dem var de alle søde med, men hende der havde gået med kyllingerne var tidligere den øverste i flokken. Men fordi hun nu have været skilt fra i tre uger, så fik hun nogle gevaldige tæv af de andre. Til sidst måtte vi skille dem af, og vi endte med at helt skille os af med dem der tævede løs på hende.

Vi fik så nye høns og en af de nye blev straks flokfører og er meget god til det. Hun fik kyllinger for 8 uger siden og denne gang lod vi dem gå sammen alle sammen og det har været en solstråle historie. Flokføreren har beholdt sin position og passet ekstremt godt på sine kyllinger. Vi havde en "mobber" imellem men gud nåde og trøste hende, hvis hun prøvede at røre kyllingerne. :-) Hende der havde kyllinger sidste gang, gik så skruk og prøvede at "stjæle" nogle af kyllingerne - men det slap hun heller ikke godt fra. Så hun er stadig skruk på 6-7 uge nu :-)

Nu er kyllingeren så store at deres mor ikke gider dem mere, så nu har skruk hønen adopteret dem - ihvertfald om aftenen når de skal sove. Så putter de sig hos hende :-))

Så vi er helt klar på hvad vi gør fremover - vi lader dem alle gå sammen ligesom de ville, hvis de gik i naturen. Det skaber mindst uro i flokken - ihvertfald hos os :-)

mvh
Maj-Britt

Offline Pernille Fox

• Bruger
« Svar #5 Dato: 17 Juni , 2014, 16:48 »
Tak for alle gode svar - jeg kan se at det er meget forskelligt hvad man gør. Vi har også haft god succes med at lade dem være i flokken. Jeg markerede rugeæggene og fjernede så dagligt nye æg som var lagt i reden. Det fungerede fint. Desværre døde så 5 af 6 kyllinger efter de var klækket. 2 mast og 3 af en eller anden sygdom. Den sidste klarer sig fint. Sommerhusgrunde hilsner pernille