Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Svag forladt kylling - hvad gør vi nu?  (Læst 2965 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lui

• Bruger
Svag forladt kylling - hvad gør vi nu?
« Dato: 09 Juni , 2014, 11:52 »
Hej alle

Glæden var stor, da en lille fin sort kylling kom ud som eneste af mange rugeæg under flere damer.
Vores hane er måske faldet lidt af på den...
Vi tager afsted lørdag morgen til Kbh og har fjernet gamle æg under moren, mor og kylling er ude og alt ser fint ud. Da vi kommer hjem søndag, ligger kyllingen i gården og ser død ud, min kæreste finder dog hurtigt ud af, at den trækker vejret, men er meget kold, og han tager den ind i en kasse med varmelampe. Moren er tilsyneladende stadig skruk og har kastet alt opmærksomhed på et par æg der var lagt lør-søn.
Den lille kylling er kommet lidt til sig selv, men er jo alene i kassen og virker noget "groggy". Den vil gerne ligge i hånden og kan drikke lidt og spise lidt, hvis man pikker i maden eller serverer dråber på hånden. Men den er noget svajende i dens bevægelser. I nat pippede den ret meget, hvilket vel er et ok tegn...men den virker ikke helt frisk.
Vi ved ikke helt hvad vi gør nu...skal vi prøve igen i aften at lægge den under dens mor, håbe hun denne gang passer på den, og bare sørge for at holde alle æg fra rederne, så der ikke går skruk i hende igen?
alternativet er vel at man får en meget tam kylling, som får svært ved at bo ude med de andre høns, ikke lige optimalt...
Tror i kyllingen kan klare sig, når den virker så groggy? er der noget vi kan gøre , for det lille pus?

Håber I har gode forslag  :)

Mange hilsner !
sølv sort båndet brahma hane og høne, samt en hvid, sort og flere grå nuancer brahma høner

Stor flok af gl. danske landhøns.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Svag forladt kylling - hvad gør vi nu?
« Svar #1 Dato: 09 Juni , 2014, 12:14 »
Jeg ville skynde mig at anskaffe nogle daggamle kyllinger som vep til den, og så beholde dem under varmelampe. Lyder ikke til hun er helt egnet som mor.

Det kunne også være du kunne prøve at købe daggamle og sætte dem alle under skrukken. Men så skal du i hvert fald være meget opmærksom på hvordan hun reagerer.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 09 Juni , 2014, 13:15 »
Isolere skrukken fra andre høns og reder,,så skal hun nok passe den lille lylling.
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Lui

• Bruger
« Svar #3 Dato: 09 Juni , 2014, 13:41 »
Tænker i at kyllingen stadig kan nå at komme sig, nu den er så groggy og svag på benene? Den drikker lidt og forsøger at spise, men har meget usikre ben....
sølv sort båndet brahma hane og høne, samt en hvid, sort og flere grå nuancer brahma høner

Offline Edmond

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 09 Juni , 2014, 14:56 »
Der er vist ikke meget håb om, at skrukken vil tage den lille eller andre kyllinger til sig, for så havde hun ikke afskrevet den.
Hvis den overlever, så giv den nogle kammerater. Den kan integreres med de andre og "lære hønsesprog", hvis den står under en varmelampe i et bur i hønsegården/hønsehuset, når den er kommet til hægterne. Sådan har vi gjort flere gange. 

Offline Lui

• Bruger
« Svar #5 Dato: 10 Juni , 2014, 12:05 »
Kyllingen døde i går aftes :'(
Jeg kunne godt mærke i går eftermiddags, at den var afkræftet, så jeg madede den med sukkervand og æggeblomme....ja vi forsøgte da !!
Men den døde senere, så jeg nåede ikke at prøve skrukmoren igen, som vi ellers havde isoleret...

Suk, nogengange synes jeg ikke det er nemt med de høns og kyller, bliver ALT for revet med.

Tak for jeres gode svar ! :)