Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Går det med flere skrukhøns sammen og bør man fjerne hanen?  (Læst 2081 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline metni

• Passiv bruger
Jeg har 3 skrukhøns der ligger på rad og række og ruger på deres æg. Nu er der hos den ene klækket kyllinger. Vil de andre høns hakke dem eller kan det gå at de ligger sammen.
Hanen befinder sig også i samme hønsehus. Plejer I at fjerne ham?

Offline Lui

• Bruger
Sv: Går det med flere skrukhøns sammen og bør man fjerne hanen?
« Svar #1 Dato: 06 Juni , 2014, 10:01 »
Hej  :)

Jeg har også haft flere damer liggende på rad og række og ruge. Hanen er blevet hele tiden, men tror det afhænger af gemyt, vores er meget beskyttende og far agtig. Han finder også mad til kyllingerne og styrer damerne. Så det er intet problem. Damerne har nogengange byttet rede, fordi de ikke selv har kunnet huske hvor de lå, i de tilfælde har jeg bare lige nænsomt byttet dem rundt, de ligger jo i en slags trance, og finder sig i det. Men ellers tager de som regel pauser på skift, og så kan de sagtens finde deres egen rede, som er den eneste tomme.
Jeg har kun oplevet at hønemødrene har passet godt på de små, der er ikke sket noget, et enkelt hak fra de andre, pga mad, har ikke skadet og jeg skal love for at en hønemor kan forsvare sine kyller!!!!  :o
Det gode ved at lade dem være sammen allesammen, er også, at kyllerne så med det samme bliver integreret i flokken.
Nogle vælger at dele stalden/huset op, så alle høner har deres eget, det er sikkert fint.
Men er alle skruk høner beskæftiget med at ruge, plejer det at gå godt her.
Jeg har også oplevet, at en hønemor velvilligt varmede en andens kyller, da moren selv var gået på pind. Kyllerne var ikke klar, så de fik lov at putte sig hos den anden mor. :)
Håber det hjalp lidt...

Mvh.
sølv sort båndet brahma hane og høne, samt en hvid, sort og flere grå nuancer brahma høner

Stor flok af gl. danske landhøns.

Offline metni

• Passiv bruger
Sv: Går det med flere skrukhøns sammen og bør man fjerne hanen?
« Svar #2 Dato: 06 Juni , 2014, 21:51 »
Tusind tak for dit lange svar. Vi prøver ad.