Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: nyudklækket kylling har et problem??  (Læst 2852 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MarieQuist

• Passiv bruger
nyudklækket kylling har et problem??
« Dato: 04 Juni , 2014, 21:01 »
Hejsa..

Der er lige kommet en kylling ud, men den har en væskepose på bagpartiet, skal den aflives eller er der håb?

Med venlig Marie
0,10 hybridhøns, 1,0 brun italiener, 0,1 gårdkat 1,0 hund

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: nyudklækket kylling har et problem??
« Svar #1 Dato: 04 Juni , 2014, 22:10 »
Prøv at søg på navlekylling og se om ikke det er sådan en du har fået. Der er gode råd i de andre tråde.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Tink

• Passiv bruger
  • Nybegynder men vild entusiast!
    • Lillemormor
« Svar #2 Dato: 04 Juni , 2014, 23:01 »
Har det haft god tid til at trække sig sammen? For nogle kan godt være lidt længe om at få "numsen" til at passe ind i numsehullet.
0.5 trefarvede sussex 0.2mops 1.0 ægtemand. Har et stort ønske om at få en lille gård, men bor aktuelt i parcelhus med forstående naboer :)

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 04 Juni , 2014, 23:55 »
Til Tink: Jeg synes ikke det er en ret god forklaring, du giver.

Min første tanke er at det drejer sig om en navlekylling. Noget af det sidste der sker før en kylling klækkes er, at den allersidste smule æggeblomme skal optages i kyllingens krop gennem navlestedet. Hvis dette ikke sker, eller er ufuldstændigt, taler man om en navlekylling. Det er noget der sker nogenlunde ofte - jeg tror de fleste der ruger kyllinger ud, kommer til at se det - også mere end en gang.
Det er ikke noget, man som sådan kan gøre noget ved, kun kan man håbe på, at den udvikling, som kyllingen ikke blev helt færdig med inde i ægget, kan gøres færdig efter den er klækket - altså at den kan optage blommeresten i kroppen og hele navlestedet på normal måde.
De gange jeg har haft navlekyllinger, er de døde, men jeg har da hørt at hvis man ellers har en god hygiejne for kyllingerne (skifter bunddække hyppigt, mindst en gang om dagen) og den ramte kylling i øvrigt ellers er stærk og sund, kan det godt lykkes.

Er der nogen der har gode råd omkring navlekyllinger ellers?
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Tink

• Passiv bruger
  • Nybegynder men vild entusiast!
    • Lillemormor
« Svar #4 Dato: 05 Juni , 2014, 14:24 »
Bente E, det er jeg da ked af du ikke synes. Min forklaring var som jeg har forstand til.
0.5 trefarvede sussex 0.2mops 1.0 ægtemand. Har et stort ønske om at få en lille gård, men bor aktuelt i parcelhus med forstående naboer :)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 05 Juni , 2014, 15:27 »
Til Tink: Jeg synes ikke det er en ret god forklaring, du giver.

Alle skal have lov og mulighed for at melde ind, give forslag og kommentere! Har man så selv mere at byde på eller større erfaring, kan man supplere - det bliver vi alle klogere af
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14