Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk høns hvad gør man?  (Læst 2587 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TrineD

• Passiv bruger
Skruk høns hvad gør man?
« Dato: 04 Juni , 2014, 20:17 »
Sidste sommer fik jeg høns for første gang og jeg ææælsker dem  :D

De er så sjove og helt deres egne. De er fritgående på alle vore 3,5 tdl at de så holder sig til hvor vi færdes er en anden sag.

Har idag opdaget at den ene høne har ligget på deres selvvalgte rede (en hule imellem nogle lægter i en åben bygning) siden igår morges. Her til aften er der kommet endnu en høne til, som også viser tegn på skruk.

Men hvad gør jeg?
Jeg har stillet en skål foder og vand hen til dem, men der er meget trangt.

Jeg har et færdigkøbt hønsehus med mini gård, stående som ikke bruges (de foretrækker det høje blommetræ ved siden af stalden). Skal jeg flytte dem derind? Købe rugeæg eller daggamle kyllinger?

Mvh Trine

Offline alrk

• Passiv bruger
Sv: Skruk høns hvad gør man?
« Svar #1 Dato: 07 Juni , 2014, 01:55 »
Du kan sagtens købe rugeæg og lægge under hønen.

Hvis du vil flytte på hønen så gør det efter mørkets frembrud hvor hun er helt rolig.

Vi havde en orpington som tog godt imod at blive flyttet over i vores kyllingehus, mens vores New Hampshire ikke tog imod det.

Hertil skal siges at det stadig var en anelse lyst da vi flyttede NHen - og jeg tror det har meget at sige.

Hvis du køber kyllinger så skal de helst være daggamle, ikke ældre. Hønen skal tage imod dem og passe dem i 4-6 uger før de klarer sig selv uden varme.
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline Halldor

• Bruger
« Svar #2 Dato: 07 Juni , 2014, 12:38 »
Find befrugtede æg til hønen og lad den passe dem, hvor den har lagt sig. Maden/vandet behøver ikke at stå tæt ved reden, hønen skal af for at skide og æde.
Naturen klarer resten :-)
Opdrætter af islandske høns og Danske Landhøns i dværg.

Offline TrineD

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 13 Juni , 2014, 12:33 »
Jeg fik fat på 6 rugeæg, som jeg fordelte med 3 til hver skrukhøne. Og flyttede dem til mit fine lille hønsehus med redekasse osv

Den ene gik af reden (troede jeg) og blev lukket ud, efter 1 dag lå den i skuret igen.

Den anden fik alle 6 æg og lå pænt og rugede på dem. Idag opdager jeg at hun har ædt de 2 af æggene (utaknemmelige møg kræ!).
Jeg har nu flyttet de 2 æg over til den der insisterer på at ligge i skuret og har fuldstændig mistet min tro på at der kommer kyllinger ud af det her projekt :(

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #4 Dato: 13 Juni , 2014, 13:07 »
Hvilken race er det du har? Det er ikke sikkert hun har ædt æggene "med vilje" eller hvad skal man sige... nogle racer kan godt være slemme til at komme til at træde æg i stykker, og så ryder de jo selvfølgelig op i reden ved at æde resterne. Det er især de tunge racer, der kan gøre det.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.