Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skal hanen skiftes ud?  (Læst 3757 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lui

• Bruger
Skal hanen skiftes ud?
« Dato: 04 Juni , 2014, 11:11 »
Øv øv...vores første dame der rugede i år fik ingen kyller, men hende gav jeg så to søde adoptiv kyller. Nu har nummer to dame som lå på 13 æg heller ingen fået. Jeg har gennemlyst og ingen æg havde udviklet sig ! Ærgeligt, sidste år fik hun ellers fire....Nummer tre dame har ligget to uger nu, jeg har lige gennemlyst og de fleste var tomme, og tre æg havde ligesom en halv æggemasse liggende tungt i den ene ende, er det et dødt foster?

Nu tænker jeg på, om den er gal med hanen? Vi har da indimellem æg, som har den der lille røde prik i, når vi skal bruge dem, de er vel befrugtet? Men ingen veludviklede kyller i år....

Jeg synes det er rigtig sørgeligt, ingen kyller, hvad gør jeg nu?

Mvh
Lui.
sølv sort båndet brahma hane og høne, samt en hvid, sort og flere grå nuancer brahma høner

Stor flok af gl. danske landhøns.

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Skal hanen skiftes ud?
« Svar #1 Dato: 04 Juni , 2014, 12:01 »
Her er det vidst lidt det samme? Der ER kommet kyllinger, men jeg tror det var fra rugeæggene udefra...

Vi har en rørende sød hane- omsorgsfuld, ret tam og i det hele taget charmerende= en keeper. Han har en fin størrelse, også til de mindre hybrider, så indtil videre køber jeg rugeæg fra andre. Det lyder som om, at jeres hane ikke klarer "hele jobbet", og så må man jo tage en beslutning.........

Vores Bettefis træder alle ligeligt uanset størrelse, farve og race, adskillige gange hver dag, men nok med "løst krudt i sprøjten"!?

Han bliver her <..
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Vikkelsø

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 04 Juni , 2014, 14:05 »
Den lille røde prik, der ind i mellem er i æg, har ikke noget med befrugtning at gøre. Jeg kan ikke huske, hvad det er (måske en anden kan oplyse det?), men det er i al fald ikke befrugtning.

Du kan kun tjekke for befrugtning ved at lyse æg, der er blevet ruget på i nogle dage/en uges tid. Jo mere erfaring, jo kortere rugetid, inden du kan bedømme æggene.

Jeg håber, at du finder en løsning, så du kan få små kyllinger!
0,6 Maran
0,1 Silke
0,2 Grønlæggere

Offline Lui

• Bruger
« Svar #3 Dato: 04 Juni , 2014, 18:35 »
Vi er nemlig også rigtig glade for vores hane. Han er rolig og en god "far" for alle. holder styr på damerne og passer på dem. Ham vil vi helst beholde. Det kommer som  en overraskelse at den røde prik i æggene ikke er befrugtning, tænkt det troede jeg. . .
sølv sort båndet brahma hane og høne, samt en hvid, sort og flere grå nuancer brahma høner

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #4 Dato: 04 Juni , 2014, 19:47 »
En rød prik er bare en lille smule blod fra en sprængt blodåre mens ægget er blevet skabt inde i hønen. Det har intet med befrugtning at gøre. Og det er heller ikke farligt. Æggene kan sagtens spises.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline alrk

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 04 Juni , 2014, 21:41 »
Hva' er det for nogle høns du har dig der?

Hanefar hos os er vældig viril, 6 af 8 æg var befrugtede og gav levedygtige kyllinger som vi hygger os med nu :)

Næste hold er sat over.

Jeg får let den tanke, nu jeg læser at de bløde og rare haner skyder med løst krudt, vores egen hane er ret hård ved hønerne og de jagtes og trædes grundigt - han befrugter selv en forpjusket orpington mås uden forudgående klipning.

Venlige haner = dårlig befrugtning
Smådikatoriske haner = god befrugtning

Baseret på 3 erfaringer :D
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #6 Dato: 05 Juni , 2014, 00:05 »
Det er nok en lidt for spinkel statistik.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Vikkelsø

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 05 Juni , 2014, 09:56 »
Hvis dine høner har mange fjer bagtil, kan du prøve at klippe dem lidt. Måske kan hanen ikke komme ordentligt til.
0,6 Maran
0,1 Silke
0,2 Grønlæggere

Offline Lui

• Bruger
« Svar #8 Dato: 05 Juni , 2014, 11:02 »
Spændende svar :laugh:

Ja måske er hanen for rar...han blev dog far til kyllinger sidste år.
Vi har en lidt blandet flok høns med tre maraner, tre dværg , en orpington. Jeg tror han har givet op på orpington damen, men ja måske der skal klippes halefjer  :)