Jeg tror det er meget forskelligt, om man kan flytte en skrukhøne - og at tvinge hende til at blive på en bestemt rede har aldrig virket her.
Min første skruk i år havde (vanen tro) valgt et dumt sted at ligge. Hun fik anvist et andet og meget bedre hus, og så var det sådan set op til hende selv, om hun ville ligge i det og have børn...eller blive så 'sur', at hun gik tilbage til flokken. Hun valgte straks det nye hus

...og sluttede så af med at vise sig som kyllingemorder, men det er en anden sag.
Den skruk jeg har liggende nu, vil ikke flyttes! Hun bliver flyttet hver morgen til det fine skrukhus, så resten af hønerne kan lægge æg i deres yndlingsrede, og så først formiddag lukker jeg op for skrukken igen, så hun kan kigge ud....det benytter hun sig så af..til at flytte tilbage til yndlingsreden. I starten blev hun også flyttet til skrukhuset om natten...men lige meget har det hjulpet - sådan har hun nu skrukket i 15 dage.
Sidste år havde jeg en skruk, som VILLE ruge i en rosenbusk i haven - fint nok med mig, men hun blev båret ind i et skrukhus hver aften - om morgenen pilede hun så ud til rosenreden og rugede videre - hun deltidsskrukkede i 35 dage.
...selvfølgelig har/havde ingen af de to sidstnævnte æg.