Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: flytning af skruk  (Læst 2003 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline akmc

• Bruger
flytning af skruk
« Dato: 02 Juni , 2014, 10:46 »
Hejsa
Jeg flyttede en skruk i går men hun er ikke tilfreds med den nye udsigt.  Hun har forladt reden .
Vil det hjælpe at lukke så hun ikke kan komme ud og der med vender sig til reden?
Eller skal jeg bare lukke hende sammen med de andre igen ?

Erfaringer ønskes
0.4 Røde Amerikanere
0.2 Grünleger
0.4 Hvid italiener
0.2 Homo sapiens

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: flytning af skruk
« Svar #1 Dato: 02 Juni , 2014, 11:41 »
Jeg tror det er meget forskelligt, om man kan flytte en skrukhøne - og at tvinge hende til at blive på en bestemt rede har aldrig virket her.

Min første skruk i år havde (vanen tro) valgt et dumt sted at ligge. Hun fik anvist et andet og meget bedre hus, og så var det sådan set op til hende selv, om hun ville ligge i det og have børn...eller blive så 'sur', at hun gik tilbage til flokken. Hun valgte straks det nye hus ;D ...og sluttede så af med at vise sig som kyllingemorder, men det er en anden sag.

Den skruk jeg har liggende nu, vil ikke flyttes! Hun bliver flyttet hver morgen til det fine skrukhus, så resten af hønerne kan lægge æg i deres yndlingsrede, og så først formiddag lukker jeg op for skrukken igen, så hun kan kigge ud....det benytter hun sig så af..til at flytte tilbage til yndlingsreden. I starten blev hun også flyttet til skrukhuset om natten...men lige meget har det hjulpet - sådan har hun nu skrukket i 15 dage.

Sidste år havde jeg en skruk, som VILLE ruge i en rosenbusk i haven - fint nok med mig, men hun blev båret ind i et skrukhus hver aften - om morgenen pilede hun så ud til rosenreden og rugede videre - hun deltidsskrukkede i 35 dage.
...selvfølgelig har/havde ingen af de to sidstnævnte æg.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline akmc

• Bruger
« Svar #2 Dato: 02 Juni , 2014, 21:23 »
Arrrrg ;) skruk vinder.
Jeg har bygget et fint skruk hjørne i hønsehuset så hun nu har redekassens for sig selv og de andre har fået en ny redekassens nå ja og et fint skrukhus, nu i hønsegården.

Nu er det bare at krydse fingre og håbe at der kommer kyller til sankthans
:)
0.4 Røde Amerikanere
0.2 Grünleger
0.4 Hvid italiener
0.2 Homo sapiens

Offline Lone

• Bruger
« Svar #3 Dato: 03 Juni , 2014, 07:39 »
Altså, her plejer der ikke at være problemer med (gerne om aftenen) at flytte silkerne ud i deres 'mødrehjem', bare der ligger godt med fristende (plastic-)æg, og så spærrer jeg udgangen af natten over. Så er hønen SOM REGEL klistret fast. Men jeg havde også den meget stædige silkehøne, der gang på gang (mindst 4) bare forlod æg og rede og insisterede på at ville tilbage i flokken.
Men, kan Muhammed ikke komme til bjerget, må bjerget komme til Muhammed: Så jeg tog det mindste og ellers ubrugelige skrukhus og satte over hønen, inde på hendes udvalgte plads i hønsehuset. Og dagen efter fik hun så 2 for-rugede æg med stjerner i   og overgav sig, ved udsigten til 'nemme børn'. Da havde hun også været skruk i ca 2 måneder..
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)