Lige en opdatering.
Jeg endte med at investere i en varmelampe, men det blev ikke kyllingerne fra Henny der kom under. Jeg har været ude hos en anden avler og købe 4 maraner og 2 araucanaer som nu bor under lampen.
Avleren så billeder af mine syge og sagde han kun havde set dette ved voksne høns, aldrig i kyllinger, og aldrig pga. Frontline, da det ville være nervesystemet der ville være problemet ved kyllerne.
Jeg har også haft ringet og snakket med Frontline, som ganske rigtig som I sagde ikke anbefalede at man kom det på en skruk, mest af alt fordi man vidste at det kunne påvirke nervesystemet hvis det kom direkte på kyllinger, men da jeg beskrev problematikken, så var det ikke noget de mente kunne skyldes Frontline idet man oftest så problemer med balance eller konstant virrer med hovedet som om de ikke kan styre det.
Avleren var rigtig træt af det med mine kyllinger, dog var det ikke ham jeg havde dem fra, idet han selv havde haft problemer med maran med manglende tæer eller skæve fødder osv. Men dette var helt nyt.
Faktisk anbefalede han mig at få dem alle aflivet (også mine voksne) men det har jeg ikke hjertet til - i hvert fald ikke de voksne, som ingen symptomer har på noget som helst. Jeg ved de kan være smittebærer men indtil andet er bevist, så beholder jeg dem.
Mine kyllinger har jeg aflivet samtlige med symptomer, dvs. 3 igår. Jeg fandt en død i buret igår morges, og endnu en død idag. Ingen af disse havde symptomer - af nogen art. Den ene nyste en lille smule, men det gjorde mine kyllinger sidste år også indimellem og de lever i bedste velgående.
Jeg er rigtig træt af hele situationen og har afskrevet de sidste tre jeg har i min flok. Nu holder jeg mine adoptiv kyllinger langt væk fra hønsegården til de er fuldfjerede og håber at hvad end det er der har været efter mine kyllinger, er noget specifikt for dem jeg havde og ikke en smitte der ligger latent i min voksne stamme.
Jeg har desuden vasket Henny - på opfordring fra avleren. Så hun ikke havde sekret og lignende fra kyllingerne med dårlige øjne på sig. Det fandt hun sig overraskende pænt i.