Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp mig! Mine kyllinger bliver syge!  (Læst 21362 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Edmond

• Passiv bruger
Sv: Hjælp mig! Mine kyllinger bliver syge!
« Svar #15 Dato: 01 Juni , 2014, 15:48 »
Som jeg har forstået det, er Frontline og lign. "depotprodukter". Oversat, at det afgiver midlet løbende i temmelig lang tid. Vist 4 uger.
Jeg ville fjerne kyllingerne fra skrukken, så de kan få lidt frisk luft.
Da vi prøvede det på hundene, fældede de helt vanvittigt, og jeg var allergisk overfor det.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #16 Dato: 01 Juni , 2014, 16:12 »
Nok helt afgjort det sikreste at fjerne kyllingerne - så kan du bruge Edmonds plan B - husk det skal være en glødepære, ellers bliver der ikke varmt nok. Kyllingerne skal have 28-30 grader, når de er 10 dage gamle. I morgen kan du så købe en varmelampe (altid god at have) den koster ikke alverden.

Du kan stadig varme kyllingerne, selvom du ikke har en varmelampe.
Der kan sagtens gå kyllinger i en kasse med for eks. en gammel bagerist over og så en gammeldags glødepære, der afgiver varme. Pæren skal bare afskærmes eller være farvet, så det ikke går ud over øjnene.
Vi hænger føleren fra en temperaurmåler ned i. Du kan også bruge et billigt badetermometer.
Temperaturen reguleres ved at lægge noget over en del af risten. De skal også kunne få luft.
Primitivt men effektivt og billigere.
« Senest Redigeret: 01 Juni , 2014, 16:15 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tink

• Passiv bruger
  • Nybegynder men vild entusiast!
    • Lillemormor
« Svar #17 Dato: 01 Juni , 2014, 18:50 »
Super :) Det vil jeg skrive mig bag øret :) synes idag da jeg kiggede til Nr1 at det gik lidt bedre. Uha hvor jeg håber!
0.5 trefarvede sussex 0.2mops 1.0 ægtemand. Har et stort ønske om at få en lille gård, men bor aktuelt i parcelhus med forstående naboer :)

Offline Tink

• Passiv bruger
    • Lillemormor
« Svar #18 Dato: 02 Juni , 2014, 09:08 »
Åh en træls morgen, kommer ned og finder en død kylling! Ingen af de syge, men en der ikke har vist tegn på sygdom. For helvede!!!! Øv hvor er jeg træt af det :(

Jeg henter en varmelampe i eftermiddag og tager dem fra Henny. Kan de gå med hende i dagtimerne?
0.5 trefarvede sussex 0.2mops 1.0 ægtemand. Har et stort ønske om at få en lille gård, men bor aktuelt i parcelhus med forstående naboer :)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #19 Dato: 02 Juni , 2014, 10:56 »
Det var rigtig en dum situation, du havnede i. Synd at den lille kylling ikke fik lov til at opleve livet, jeg håber, at resten klarer den. Hvordan ser det ud med den mest påvirkede ( i går i hvert fald)?

Tja og hmm...nu har du altså fundet ud af, at skrukken faktisk er giftig for kyllingerne for tiden, men du kan måske godt have kyllinerne gående sammen med skrukken på dage, hvor de ikke har brug for at gemme sig under hende for varme.

Var det mine kyllinger, blev de fjernet helt fra skrukken båe dag og nat - selv om det er rigtig træls, når det optimale og skønneste at se er en skruk med sine kyllinger.
« Senest Redigeret: 02 Juni , 2014, 11:45 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Edmond

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 02 Juni , 2014, 13:03 »
Jeg ville holde dem helt væk fra skrukken. Giften virker i mindst 4 uger, måske mere.
Fugle/fjerkræ er meget følsomme. Derfor brugte man kanariefugle i minerne før i tiden. Når de faldt af pinden, var det på tide at komme op til overfladen.
Det er synd, at du og skrukken skulle opleve det. :'(

Offline Tink

• Passiv bruger
    • Lillemormor
« Svar #21 Dato: 03 Juni , 2014, 17:08 »
Lige en opdatering.

Jeg endte med at investere i en varmelampe, men det blev ikke kyllingerne fra Henny der kom under. Jeg har været ude hos en anden avler og købe 4 maraner og 2 araucanaer som nu bor under lampen.

Avleren så billeder af mine syge og sagde han kun havde set dette ved voksne høns, aldrig i kyllinger, og aldrig pga. Frontline, da det ville være nervesystemet der ville være problemet ved kyllerne.

Jeg har også haft ringet og snakket med Frontline, som ganske rigtig som I sagde ikke anbefalede at man kom det på en skruk, mest af alt fordi man vidste at det kunne påvirke nervesystemet hvis det kom direkte på kyllinger, men da jeg beskrev problematikken, så var det ikke noget de mente kunne skyldes Frontline idet man oftest så problemer med balance eller konstant virrer med hovedet som om de ikke kan styre det.

Avleren var rigtig træt af det med mine kyllinger, dog var det ikke ham jeg havde dem fra, idet han selv havde haft problemer med maran med manglende tæer eller skæve fødder osv. Men dette var helt nyt.

Faktisk anbefalede han mig at få dem alle aflivet (også mine voksne) men det har jeg ikke hjertet til - i hvert fald ikke de voksne, som ingen symptomer har på noget som helst. Jeg ved de kan være smittebærer men indtil andet er bevist, så beholder jeg dem.

Mine kyllinger har jeg aflivet samtlige med symptomer, dvs. 3 igår. Jeg fandt en død i buret igår morges, og endnu en død idag. Ingen af disse havde symptomer - af nogen art. Den ene nyste en lille smule, men det gjorde mine kyllinger sidste år også indimellem og de lever i bedste velgående.

Jeg er rigtig træt af hele situationen og har afskrevet de sidste tre jeg har i min flok. Nu holder jeg mine adoptiv kyllinger langt væk fra hønsegården til de er fuldfjerede og håber at hvad end det er der har været efter mine kyllinger, er noget specifikt for dem jeg havde og ikke en smitte der ligger latent i min voksne stamme.

Jeg har desuden vasket Henny - på opfordring fra avleren. Så hun ikke havde sekret og lignende fra kyllingerne med dårlige øjne på sig. Det fandt hun sig overraskende pænt i.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #22 Dato: 03 Juni , 2014, 17:17 »
Tja - jeg synes stadig, at det er påfaldende, at kyllingerne under en Frontline behandlet høne alle skulle være blevet syge af noget andet og smitsomt i så ung en alder. Om frontline er synderen kan man kun finde ud af ved at lave flere forsøg af samme slags, som du have været igennem - og det er der heldigvis ingen som har hjerte til.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Tink

• Passiv bruger
    • Lillemormor
« Svar #23 Dato: 03 Juni , 2014, 17:46 »
Nej det har du ret i, jeg kan ikke vide mig sikker. En ting er i hvert fald sikker, der er ikke en høne med kyllinger eller rugeæg nogensinde igen i min gård der får Frontline.

Jeg synes dødeligheden i mit tilfælde har været voldsom, på 20% med de selvdøde. Men også hvis vi regner de resterende med så er det jo over halvdelen, jeg har kun tre tilbage og ja - frontline eller smitte - skaden er sket.

Offline Edmond

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 04 Juni , 2014, 13:45 »
Det var en meget kedelig oplevelse.  :'(
Selvfølgelig vil Frontline ikke vedgå evt. skyld, og hvem har råd til at bruge en formue på obduktion med diverse analyser.
Jeg ville ikke aflive de gamle. Tværtimod! Hvis næste hold kyllinger næste år fra dem ikke fejler noget, så er du et stort skridt nærmere i opklaringen.

Offline Tink

• Passiv bruger
    • Lillemormor
« Svar #25 Dato: 04 Juni , 2014, 19:04 »
Det er jeg glad for du siger Edmond, for jeg har ikke nænnet til at komme af med de gamle tøser :( Jeg har ledt rundt på nettet efter en forklaring på mit problem, og faldt over denne artikel om ILT herinde på fjerkræ. OBS at mine høner INTET fejler, i hvert fald ikke jeg har bemærket. Men kunne det være sådan noget? Jeg synes godt det kunne passe?

http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Sygdomme/ILT-InfektiøsLaryngotracheitis

Men burde Terramycin så ikke virke???

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #26 Dato: 04 Juni , 2014, 19:25 »
Nej, dine unge kyllinger havde ikke ILT. Jeg tror, at du må regne med, at dine kyllinger blev syge og døde af Frontline - lige meget hvad firmaet og andre du har talt med siger.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Tink

• Passiv bruger
    • Lillemormor
« Svar #27 Dato: 04 Juni , 2014, 20:56 »
Et eller andet sted håber jeg du har ret i at det er Frontline, for så er det et én gangs tilfælde og noget der ikke sker igen.

Ville bare rigtig gerne have en forklaring, men den kommer nok kun med obduktion, og det er måske liiiige rigelig....

Tak for jeres hjælp og svar i hvert fald, det er dejligt at hve et sted man kan lufte sin tanker og teorier.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #28 Dato: 04 Juni , 2014, 21:13 »
Tine, jeg har været aktiv herinde siden 2008, og jeg har aldrig før hørt om kyllinger under en skruk blev syge eller døde uden en meget specifik årsag, aå jeg tror, at du kan være ganske rolig - det sker ikke ingen, når du nu aldrig mere frontlinebehandler en skruk.

Sørgeligt at det skulle ske, men nu er du i hvert fald blevet meget klogere
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Tink

• Passiv bruger
    • Lillemormor
« Svar #29 Dato: 04 Juni , 2014, 21:34 »
Ja det er nok sådan at jeg må se det - det var bare synd for de fine små basser.

Bedre held næste gang forhåbentlig :)