Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Så gjorde han det igen....  (Læst 12345 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Så gjorde han det igen....
« Svar #15 Dato: 31 Maj , 2014, 23:49 »
Har I overvejet at tage en stor balje med ud - sæt den over hanen mens I ordner det, der skal ordnes - og løft den af igen, når I er færdige. Fred.

I princippet skal man ikke finde sig i at blive angrebet af hanen, men hvis han har væsentlige, gode egenskaber som gør, at man synes man vil beholde ham,

En aggressiv hane har ikke noget der er værd at bevare, ligegyldigt hvor køn eller viril han er. Så bedste kur er 5-7 timer ved 60-70 grader med lidt vin og udvalgte grøntsager/rodfrugter og hvad der ellers skal til.

Det giver garanti for at hans angreb stopper og at hans aggressive gener ikke videreføres. Og så smager det skønt. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #16 Dato: 01 Juni , 2014, 07:21 »
Lige netop dårligt temperament er arveligt, så hos mig hedder det hovedafbryderen, hvis sådanne tendenser viser sig.
« Senest Redigeret: 01 Juni , 2014, 07:48 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #17 Dato: 01 Juni , 2014, 07:31 »
Jeg har prøvet overfor en bagfra angribende hane først at gelejde den bestemt væk med benet og så med en truende udfordrende holdning gå imod den og da den veg gå efter den - stadig truende- og blive ved at gå efter den til den underdanigt luskede af. Den angreb mig aldrig igen. Har kun prøvet det den ene gang så ved ikke om det vil virke overfor andre haner.

Det gør det ikke. Har prøvet dette over for begge mine aggressive haner, og de fortsatte begge med at angribe.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #18 Dato: 01 Juni , 2014, 10:41 »
Nej der er nok ingen lette løsninger. Jeg kan ikke lade være med at spekulere på om det har noget at gøre med den måde vi håndterer hanerne på.  Hvis man har en schæferhvalp ved man at den skal lære sin plads at kende fra starten hvis man skal kunne styre den senere. Jeg har ikke kunnet finde litteratur om fjerkræadfærd. Det kunne være interessant at studere nærmere.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #19 Dato: 01 Juni , 2014, 11:09 »
Nej ikke kun håndteringen, for det har også noget at gøre med avl og hvilke dyr man avler på.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #20 Dato: 01 Juni , 2014, 11:54 »
Jeg undrer mig bare over, at min monster hane på faderens side har der i adskillige generationer været en usædvanlig dygtig og meget mild hane - på moderens side er også en mild faverolle, som dog kan være lidt bisset over for fremmede en gang imellem

Min hane angriber ikke mennesker som sådan - han angriber og hader MIG...forfra, bagfra, oppefra slår han til...når det passer ham.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Edmond

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 01 Juni , 2014, 13:26 »
Pilegården.
Vi elsker også coq au vin. Det er en smagfuld afslutning. ;D

Offline mgs

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 01 Juni , 2014, 16:35 »
Det er en spændende snak om haneadfærd. Findes der mon en hanevisker her på siden  ;) Men det er desværre for sent for Røde. Han ligger pænt i fryseren og venter på rødvin og urter.

Offline Edmond

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 01 Juni , 2014, 16:38 »
 ;)

Offline mgs

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 01 Juni , 2014, 16:44 »
Derudover så var det en rigtig god oplevelse for min 4 årige datter og hendes veninde. De var med til at plukke den og vi kiggede og snakkede meget om indvolde. Her til morgen skulle hun lige ned i fryseren og se om han lå godt. Hun glæder sig til at spise ham. Jeg tror det er super vigtigt at børnene også oplever den del af det at have dyr, og det er næsten ligemeget hvor små de er.. Så jeg syntes det er en kæmpe gave at jeg kan give mine børn den slags oplevelser..selvom Røde nok ikke var helt enig;)

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #25 Dato: 01 Juni , 2014, 18:44 »
Små børn er også helt åbne, nysgerrige og interesserede. Det er straks værre når de er blevet proppet fulde af fordomme.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #26 Dato: 02 Juni , 2014, 00:11 »
Jeg kan ikke lade være med at spekulere på om det har noget at gøre med den måde vi håndterer hanerne på.  Hvis man har en schæferhvalp ved man at den skal lære sin plads at kende fra starten hvis man skal kunne styre den senere. Jeg har ikke kunnet finde litteratur om fjerkræadfærd. Det kunne være interessant at studere nærmere.

Noget ligger helt klart i generne, og nogle dyr vil derfor ikke kunne rettes til. Haner, gæs, hunde, tyre, heste osv.

Men noget ligger uden tvivl også i håndteringen. Et eksempel her fra min matrikel.

Jeg har i en indhegnet dam 3 gæs gående. Jeg anskaffede dem som ungdyr for ca 2 år siden. Alle 3 var skikkelige fra start.
Men, over de seneste ca 3 måneder er gasen begyndt at udvise aggressiv adfærd når man går ind bag indhegningen feks for at fodre.
Jeg har ikke noget problem med ham. Han kommer godt nok farende mod mig med fremstrakt hals og skræppende, men da jeg blot fortsætter min færd, viger han, inden det kommer til konfrontation.
Min hustru derimod vender om og forlader indhegningen i hast med gasen følgende hende til lågen.

Det er relativt klart at gasen i dette tilfælde fornæmmer at han kan 'gå længere' med min hustru end med mig.

Da hustruen ikke tør konfrontere gasen har jeg foreslået hende at tage en riskost eller lignende med ind i indhegningen og holde den mellem hende og gasen. Vi får se om det hjælper. Jeg tror gasen vinder den duel.  ;D
Mvh
Erik Andersen