Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger kan de udruges i flokken  (Læst 3998 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline janni84

• Passiv bruger
Kyllinger kan de udruges i flokken
« Dato: 30 Maj , 2014, 08:55 »
Hej jeg er nybegynder indefor dette fag og ville høre når en høne har lagt sig på æg og når de klækker kan de så ikke gå sammen med de andre i flokken. det er mere jeg læser bøger ang. høns så jeg ved de få det bedste og har det godt og der stå der at de skal i rugestue
er noget forviret
håber der er nogle som kan hjælpe mig

Offline Edmond

• Passiv bruger
Sv: Kyllinger kan de udruges i flokken
« Svar #1 Dato: 30 Maj , 2014, 12:16 »
Jeg deler hønsegården med stift kyllingenet og lægger også net over. Så lærer kyllingerne og de andre høns hinanden at kende, uden at det kan gå galt.
Jeg gør det samme, hvis jeg sætter nye høns ind.
Vores kyllinger er ca. 10 dage gamle og bevæger sig frit blandt de gamle høns nu, når de forlader furiens fjer.

Offline alrk

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 31 Maj , 2014, 01:18 »
I vores flok har de små kyllinger kunnet færdes i flokken efter 4 uger hvor moderen afviste dem og måtte tilbage i flokken. Vi har et lille havehegn hvor maskerne er store nok til at lade de små kyllinger passere men blokerer de store høns.

Bare kyllingerne får et helle hvor de kan søge tilflugt hvis forfølgelsen bliver for meget, så vil det efter al sandsynlighed gå ganske fint at være i flok med de ældre høns.

Vi har også en hane i flokken som jeg forventer holder noget styr på gemytterne og ikke lader forfølgelsen tage overhånd, selvom han også gerne hakker ud.
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #3 Dato: 31 Maj , 2014, 22:44 »
problemet er den tid hønen ruger der vil de andre høns ligge, æg i reden og dermed lave rod i rugetiden, jeg sætter en, to høner og en hane sammen i en lille gård og giver dem ro til det de vil når mor skal tilbage komme rkyllingerne med

Offline alrk

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 31 Maj , 2014, 22:50 »
Rugeæg skal mærkes op og reden holdes øje med når skrukkedyret forlader reden for at rende, æde og skide.

Jeg tog to æg ud af reden i dag som var umærkede. Det er en god måde at holde styr på sine rugeæg og de almindelige æg der dumper ind.
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 01 Juni , 2014, 00:08 »
Høns kan ruge i hønsehuset og man kan få en flok kyllinger ud af det. De øvrige høns vil normalt ikke gøre kyllingerne noget, og forsøger de, får de med skrukken at gøre.

Største problem med rugning i hønsehuset er nok det problem Kristian beskriver. Altså at andre høner 'dumper' æg i skrukkens rede efter hun er begyndt rugning. Der må helst ikke komme nye æg til senere end ca 2 dage fra rugning er påbegyndt. Sker dette vil hønen i de fleste tilfælde forlade reden med allerede udklækkede kyllinger, inden de senest tilkomne æg klækker. Hønen vil tage udklækkede kyllinger med ud at søge føde fra ca 2 dage efter udklækning, og være ligeglad med tilbageværende æg i reden.
Mvh
Erik Andersen

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 01 Juni , 2014, 07:24 »
Så jo, det kan man sagtens... Man skal blot være obs på de andre høns, som kan være lidt onde mod kyllingerne, men de har jo deres mor til at passe på dem. Her hos mig ruger de i hønsehuset, jeg har mærket æggene, for jeg er nødt til ind og rode under skrukhønens hver dag, for de andre lægger æg direkte i hovedet på den rugende..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling