Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rovfugle og høns  (Læst 4972 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Rovfugle og høns
« Dato: 30 Maj , 2014, 08:14 »
Et simpelt spørgsmål: ved høns selv, når det er en "ikke-kyllinge-spisende-rovfugl" og når det er??

Her til morgen svævede en rovfugl rundt lige over hønsene ude på folden, hvor der også går 6 ugers kyllinger. Guf for en rovfugl tænker jeg. Jeg kunne ikke artsbedømme rovfuglen, men det har nok været en falk af en art, så vidt jeg kan se på de fugle i silhuet jeg har slået op. Det var i hvert fald ikke en musvåge, som hønsene i øvrigt også er ligeglad med.

Kommer der en krage hen over folden, eller andre ukendte ting, så kommer advarsesskriget fra hanerne med det samme, og alle løber i skjul, men det skete altså ikke her til morgen, hvor rovfuglen helt åbenlyst svævede rundt i cirkler for at se efter føde.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline lonekær

• Passiv bruger
Sv: Rovfugle og høns
« Svar #1 Dato: 30 Maj , 2014, 08:58 »
De har nok ikke oplevet at en rigtig rovfugl har slået ned på dem.
men de har nok oplevet at kragen har været efter dem.
hønsene har lært hvilke siluetter der er farlige.
Mine gæs troede i starten at skarvene der fløj over dem var farlige og løb i flyverskjul og gemte hovederne ind i brændestakken.
1.0 mand.
0.1 barn.
0.1 hund.
2.6 katte.
2.0 heste
1.0 lys sussex.
1.5 dværg farverolls.
0.2 maran/jersey kæmpemix
0.1 orpington.
0.4 orpington/lohmanmix.
1.2 sølv sortrandet wyandot.
0.0.5 sølv sortrandet wyandot kyllinger.
0.0.9 stor farverolls kyllinger.
0.0.7 gæslinger.
3.2 moskosænder.
0.0.5 ællinger.

Offline ncj

• Bruger
« Svar #2 Dato: 30 Maj , 2014, 09:16 »
Kunne det ikke have været en glente.dem er mine høns ligeglad med.En falk svæver ikke rundt ,men slår til i et overraskelses angreb.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #3 Dato: 30 Maj , 2014, 09:22 »
Mine gæs troede i starten at skarvene der fløj over dem var farlige og løb i flyverskjul og gemte hovederne ind i brændestakken.
Ja, det skal nok hjælpe at stikke hovedet ind i en brændestak ::).

Kunne det ikke have været en glente.dem er mine høns ligeglad med.En falk svæver ikke rundt ,men slår til i et overraskelses angreb.
Det kan godt ske. Halen var bredt ud, dvs. smallest ved haleroden, og bredte sig udaf. Det passede heller ikke helt på billederne af falkene, jeg så, hvor halen er ensartet smal, men jeg kunne ikke pejle mig bedre ind. Glenterne tager vel også smådyr og kyllinger, eller vil de helst have ådsler?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 30 Maj , 2014, 09:23 »
jeg tror godt, at hønsene ved, hvem man skal være bange for fra luften, og hvem man ikke behøver at frygte.

Den fugl min hane er mest bange for, er sådan en kæmpe grøn og sort en, som har TUBORG vævet ind i fjerdragten og hvæser ganske fælt og farligt, når den svæver lavt hen over haven
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline ncj

• Bruger
« Svar #5 Dato: 30 Maj , 2014, 09:30 »
Den tager også gnavere og småfugle,samt ådsler,men den er sky og slår nok ikke ned i nærheden af mennesker.Halen er for øvrigt kløftet.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #6 Dato: 30 Maj , 2014, 10:13 »
Høns reagerer vist på hvad de tror er farligt og ukendt. Igår gik kyllingerne voldsomt igang med at advare og tændte helt af... Det var naboens kanin der var sluppet fri og ind i vores have. Stor farlig kanin... ½ time senere hoppede skaden rundt udenfor buret. Ingen alarm overhovedet og nogle af kyllingerne er så små at de sagtens kunne være skadeføde.

Der er iøvrigt også stor forskel på høns og ænder. Ænder kan spotte en svævende rovfugl så højt oppe at den er på størrelse med et knappenålshoved og det reagerer hønsene overhovedet ikke på.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lotte Ahlmann

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 30 Maj , 2014, 11:16 »
Jeg har for 2 dage siden fået taget en stor høne af en musvåge. Det vil sige, at hønen var for stor til, at musvågen kunne løfte den, så den var flænset op på ryggen og bag i, så den måtte aflives :-[
Hønsene går frit i haven mellem træer og buske og er normalt på vagt, men ikke denne gang. Så nu er det ikke kun ræven, der volder problemer.
God dag til alle.