Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Syg høne - hjælp!!  (Læst 5798 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline NPL

• Passiv bruger
Syg høne - hjælp!!
« Dato: 29 Maj , 2014, 20:37 »
Min lille silkehøne, på lidt over 1 år, er sløj - hjælp!!! I dag har hun siddet stille ved vandbowlen det meste af dagen. Jeg har haft hende i hænder og kan mærke at hun har tabt sig - uden at have virket syg, førend i dag. Det vælter ud med vand fra hendes næb, når jeg har hende siddende hos mig, så hun må have drukket en del. Hendes afføring er gulligthvid og tynd. Er det orm....eller hvad er der glat med hende?? Hun spiser ikke og er nedstemt, men derudover er der ingen deciderede sygdomstegn. Nogen der har oplevet noget lignende??

Mange hilsner
Nete
0.1 Dejligt og kærligt barn
1.0 Kærlig og overbærende husbond 
1.1 Seje militaryheste
0.1 Flyder-kat
1.7.0 Blå/randtegnet dværg Orpington
0.1.0 Splash dværg Orpington
0.0.0 Gul/sortsømmet dværg Orpington
0.1.1 Sort dværg Orpington
4.5.11 Chokoladefarvet dværg Orpington
0.0.0 Røde dværg Orpington.
1.9.9 Røde dværg Silkehøns

Medlem af: DFfR, Sydvestsjællands Fjerkræklub og Specialklubben for Silkehøns.

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Sv: Syg høne - hjælp!!
« Svar #1 Dato: 29 Maj , 2014, 23:00 »
Jeg tror da ikke det er vand?
Tror du ikke det er en infektion i luftvejene?? Jeg ved ikke meget om syge høns. De ryger ret hurtigt her, før de smitter : (

Offline NPL

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 30 Maj , 2014, 15:06 »
Ja - så er min lille Silkepige død  :'(  :'(  :'(
Uden yderligere sygdomstegn. Har haft hende isoleret i fyrrummet siden i går, hvor hun havde siddet og hængt i flere timer ved vandbowlen.

Hvor almindeligt er det at en høne på 1 års tid, bare lige pludselig, og uden særlige sygdomstegn, lægger sig ned og dør?? Og hvad kan årsagen være??
Har selvfølgelig læst alt hvad jeg har kunnet støve op, men har intet fundet med det sygdomsbillede. Hun havde tabt sig noget, havde ingen æg siddende mærkbart, og hendes kro var nærmest tom - efter nogle dage uden noget særligt fødeindtag - og hun lugtede på ingen måde grimt ud af næbet, så jeg tænker hverken tilstoppet eller sur kro, eller læggenød. Ingen nysen, fnysen eller hoste, så heller ikke forkølelse ell.lign. Ingen blodige klatter. Til allersidst blev hendes vejrtrækning tungere, men ellers intet.

Hvis nogen af alle I mangeårige hønseejere har et bud, vil jeg meget gerne høre om det, da jeg vil gøre meget for at prøve at undgå flere snigende dødsfald.

Mange hilsner
Nete

1.1 Seje militaryheste
0.1 Flyder-kat

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 30 Maj , 2014, 15:54 »
Det er rigtig synd for dig, at du mistede din lille og alt for unge silke *t

Hvis du har mod på det, så kan du obducere hende - eller skal vi bare kalde det skære hende op. Temmelig sikkert vil du finde noget 'grimt' på nogle af de indre organer.

Jeg synes, hun viste slemme sygdomstegn med udmagring, manglende appetit, nedstemthed og en sygelig afføring - at vandet eller væsken har stået i kroen på hende, kan også være et grimt varsel om, at døden er nært forestående, hvor hun er tørstig og fordøjelsen ...ja..hele hendes system er ved at sætte ud. 

En gang imellem kommer vi desværre ud for, at vi mister et ungt dyr til sygdom, som man ikke regner med vil ramme en ellers frisk og kæk høne - sådan er det bare. Hvis hun ikke over længere tid har vist manglende ædelyst, nedstemthed og unormal afføring, så har du ikke i tide haft mulighed for at opstarte en behandling.

Jeg tror, det er et engangs tilfælde, hvor du ikke behøver at blive bange for, at det er 'normalt' at unge dyr bare bliver hurtigt syge og dør. Jeg tror heller ikke, at du behøver bekymre dig om smittefare.

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline NPL

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 31 Maj , 2014, 10:44 »
Mange tak for svar.

Helle:
Min Silkepige blev begravet med det samme, og jeg har ikke lyst til at grave hende op igen for at snitte hende op. Jeg er normalt ikke pivet, men det har jeg ikke lyst til :-\. Sker der noget lignende igen, vil jeg dog straks åbne det stakkels kræ, og vente med begravelsesceremonien.

Når du skriver at jeg temmelig sikkert ville finde noget "grimt" på nogle af de indre organer.....hvad tænker du så at der evt. kunne være??? Parasitter?? Ødelagte organer??

Jeg så hende helt sikkert spise og drikke sammen med de andre, i hvert fald indtil tirsdag, hvor jeg var ude med lidt lækkert om formiddagen, men hun kan jo godt i nogle dage have spist mindre end ellers. Onsdag kan jeg ikke sige med sikkerhed om hun spiste. Torsdag sad hun og hang ved vandet og jeg tog hende ind i fyrrummet sent på eftermiddagen. Prøvede at friste hende med lækre ting som hun plejer at kaste sig over, men hun ville ikke have noget - kun lidt vand.

Du har selvfølgelig ret i at det i sig selv er alvorlige symptomer, men hvad jeg mente var bare at der ikke var noget andet synligt, såsom brækkede lemmer, hængende vinger, blod, nys, host eller lignende.

Hvad kan de fejle som giver dette forløb??

Mange hilsner
Nete
1.1 Seje militaryheste
0.1 Flyder-kat

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 31 Maj , 2014, 10:53 »
Jeg tænte først og fremmest på en betændelsestilstand et sted i fordøjelsessystemet eller tarmen, men jeg er da langt fra sikker.

Fjerkræ kan jo som os mennesker også få en sygdom i organerne, som kræver store og lange undersøgelser for at finde en diagnose - som så igen kræver en behandling, som slet ikke vil være tilgængelig for en høne
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #6 Dato: 01 Juni , 2014, 17:56 »
Jeg har da et bud.
Lagde du mærke til om hendes kro var fuld eller helt tom.
Det at der løbe vand kan skyldes at hun ikke kan få maden i kroen til at passere, så løber vandet over når hun bliver klemt en smule, som når du tager hende op.
Hvis kroen er fuld og maden ikke kan passere, ja så bliver maden sur, og hvis ikke den kommer af med maden ved at få det til at passere, så dør den af det.

Det kan skyldes et længere græsstrå der har sat sig fast og så bliver der fyldt op, og systemet stopper.
Nogen har haft held med at hælde lidt olie på hønen med en sprøjte, og masserer forsigtigt, så maden er kommet igennem, men det lykkes ikke altid.

Husk at når høns viser sygdom, er de ret syge, det er ikke så godt at være syg i flokken, for man bliver nemt offer for mobning, derfor følger høns de andre så længe som muligt og lader som ingenting.

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn