Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skal foderet rationeres (Brahma)?  (Læst 6772 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sønderklit

• Bruger
Skal foderet rationeres (Brahma)?
« Dato: 28 Maj , 2014, 20:06 »
Jeg har 10 høner fra sidste år(8 brahma og 2 Plymouth) plus to gamle og de lægger ialt imellem 0 og 3 æg om dagen. De har været oppe på 6-8 stk/dag fast.

De får fuld-a-pep ad libitum og ca. en håndfuld hvede hver om dagen. Deres hønseindhegning er stor og græsset er så langt det snart skal slåes. Så de mangler ikke grønt. De har også sten og skaller. De virker alle sunde og friske og er uden (synligt) utøj.

Har I nogle ideer til, hvad jeg kan gøre?

Der ligger en skruk i deres hus uden æg, men der er andre ledige reder.
Mvh Line

1,13 Brahma
2 Plymouth Rock
0,0,10 Hellevad fjerbolde

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Skal foderet rationeres (Brahma)?
« Svar #1 Dato: 28 Maj , 2014, 20:16 »
Det kan være, at du finder en rede fuld af æg, når du slår græsset ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Sønderklit

• Bruger
« Svar #2 Dato: 28 Maj , 2014, 20:21 »
Jeg har været rundt og kigge og er 99% sikker på at der ikke er lagt æg andre steder. De har været indenfor et par dage og der lå kun 2 æg i reden de dage.
Har også tænkt på om der er en æggespiser... Hmm.... Men så skulle de to være én i flokken og ikke en udefra.
Hvordan finder man ud af om man har en æggetyv?
Mvh Line

1,13 Brahma
2 Plymouth Rock

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 28 Maj , 2014, 20:31 »
Jeg tror ikke på en æggespiser i flokken, så ville du have opdaget æg med huller, 'løse' skaller eller snask ved de faste redepladser - en æggespiser kommer ikke bare sådan ud af den blå luft, og den vil altid lave en fejl, som vil afsløre ugerningen ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Sønderklit

• Bruger
« Svar #4 Dato: 28 Maj , 2014, 20:36 »
Det har du nok ret i. Det har der ikke været noget af.
Tror du de kan være blevet for tykke? Jeg kan fint mærke deres brystben, men det kan man vel alligevel ikke sige så meget udfra...
Mvh Line

1,13 Brahma
2 Plymouth Rock

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 28 Maj , 2014, 20:41 »
Uhh Line...jeg vil helst ikke udtale mig om foderrationering og evt. fedme hos høns. Mine høns får hver dag mad, man kan blive tyk af...og rigeligt af det, men jeg har aldrig haft en fed høne - de lægger pænt med æg...en gang imellem holder nogle af dem en pause, for så at starte op igen. Det er ikke noget, jeg går så højt op i - de går frit og får masser af motion....hvis og når de gider ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 28 Maj , 2014, 20:45 »
At du kan mærke brystbenet på hønerne, er vel den eneste pejlepind vi har for at vurdere om de er for godt i stand, så længe de lever. Ved slagt kan man vist godt finde meget fedt på en forholdsvis  'slank' høne. Hos mennesker kaldes det at være tyndfed  ??? ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Sønderklit

• Bruger
« Svar #7 Dato: 28 Maj , 2014, 20:51 »
Hehe. Ja det er jo det.
Jeg føler bare jeg er lidt på bar bund her ;)

Hvad synes du om 2-3 æg fra 10 førsteårs-høner? Er det ikke lidt i underkanten?

Æglægningen er vel også et udtryk for deres sundhedstilstand og når vi så ikke får særligt mange æg (efter min mening) er det nærliggende at tænke at der er noget der ikke er ideelt.
Mvh Line

1,13 Brahma
2 Plymouth Rock

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 28 Maj , 2014, 20:59 »
Jooh - det er absolut i underkanten, og du har helt ret i, at æglægning er udtryk for hønernes sundhedstilstand, hvis skrukkeri, stress og andre faktorer ikke er tilstede.

Du må have nogle af ønerne op, og så få gennemgået dem grundigt for lus eller andet utøj - der behøver ikke rende ret mange af de små sataner rundt på et dyr, før der bliver drænet så meget blod, at det som det første får ud over æglægningen
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Sønderklit

• Bruger
« Svar #9 Dato: 28 Maj , 2014, 21:35 »
Mange tak for dine svar :)

Jeg må have dem under lup. De skulle jo helst ikke have problemer de kære fjer.
Mvh Line

1,13 Brahma
2 Plymouth Rock

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #10 Dato: 28 Maj , 2014, 23:24 »
ja det lyder mærkeligt, og klart i underkanten af æg. jeg har 3 høner i den ene stamme og pt 4 ægliggende i den anden.
og jeg får 2-3 æg dagligt fra stammen med 3 høner og 2-4 æg fra   de 4 høner (den ene netop startet æglægning igen efter hun har forladt sine kyllinger på under 1 måned). vil tro mine 1 års ligger 5-6 æg hver om ugen. og jeg har også et par 2 års.

mine får 1 del æglægningstilskud, 1 del byg, 1 del hvede. og adgang til skaller og grønt.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Henrik givskud

• Bruger
« Svar #11 Dato: 28 Maj , 2014, 23:41 »
De er garanteret for fede, drop hveden, gi byg eller havre i stedet, og ikke noget med foder automater, giv dem foder to gange om dagen, men ikke mere end der er spist op på et kvarter. Jeg har orpington, og hvis de har fri adgang til foderet lægger de næsten ingen æg.
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #12 Dato: 29 Maj , 2014, 14:41 »
det kan være varmen, mine ligger heller ikk æg på komando, ligen nu, ca 3-5 æg om dagen fra 10 brahmaer. enkelte dage ingen, men så er der mange dagen efter, har du skader eller rotter i nærheden i nærheden

Offline Sønderklit

• Bruger
« Svar #13 Dato: 29 Maj , 2014, 23:07 »
Maja: tak for dit input- jeg forventer jo ikke, at det sprøjter med æg ud af sådan en flok gemytlige damer - men i gennemsnit mindre end 1 æg hver 5 dag er godt nok ikke meget.

Henrik: Tak for rådet. Det er nu afprøvet på første dag. Hold da op en flok sultne damer, der var til aften. :) De fik et kvarter før maden blev fjernet og der var de faktisk gået til ro alle som en. Jeg er spændt på om det virker!

Kristiank: Det har været nedadgående med æglægningen i 3-4 uger, så jeg tror ikke det er varmen alene, der gør der.
Der er 7-9-13 ingen rotter -pyha! Det håber jeg i hvert fald ik! :-S

Jeg har været ude ved siden af hønsegården hele formiddagen i dag og ordne køkkenhave og haft et øje på hønsene. Der har været 4 inde og ligge i rederne - der alle  fire råbte om æg, da de kom ud, men der var kun to æg. De andre høns har bare drevet den af ude hele dagen :)
Mvh Line

1,13 Brahma
2 Plymouth Rock

Offline hopper

• Passiv bruger
  • Høns i haven - lykkepiller uden bivirkninger!
« Svar #14 Dato: 30 Maj , 2014, 21:09 »
Har du tjekket om der er flere æg under skrukken, end du selv lagde der ;D
Det sker hvert år hos mig.
Når den første skruk smider sig, så går produktionen ned...... Eller det vil sige æggene lægges ved skrukken, oveni skrukken eller stjæles af skrukken :laugh: