Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: høns og alder  (Læst 4545 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline panthera

• Passiv bruger
høns og alder
« Dato: 23 Maj , 2014, 20:58 »
jeg har et spørgsmål ang alder på hønsene og hvor længe man beholder dem.

hvis man vil ha kyllinger, kan jeg godt se at det er en god ide at skifte din hane ud jævnligt. men hvorfor er der så mange der slagter deres høns efter den 1. sæson de har lagt æg/eller ruget kyllinger. jo ældre hønen bliver kan jeg godt se at den lægger færre æg. men hvis nu ikke det betyder så meget med mængden. vi spiser nogen, men ikke mange æg, og jeg synes at hønsene bliver mere og mere selskabelige desto ældre de bliver. vores onkel havde dværghøns i over 6 år, og der blev da ved med at komme æg nok til husholdningen.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: høns og alder
« Svar #1 Dato: 23 Maj , 2014, 21:07 »
Det er vist helt og holdent et temperementsspørgsmål. For mit vedkommende mangler jeg ofte æg, men jeg nænner ikke at skille mig af med mine gamle høns, hvoraf 7 af dem er over 5 år.

Skulle vi kun have æg til eget forbrug var det fint nok, selv om de fleste af de ældste høner slet ikke lægger æg i vinterhalvåret, men jeg sælger æg til kollegaer på arbejdet, og det er ærgerligt, at jeg ikke kan opretholde et fast salg året rundt.

Hos mig får alle dog lov til at leve til deres dages ende, så vil jeg hellere undvære salg af æg.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 23 Maj , 2014, 21:11 »
Det er jo et spørgsmål om hvorfor vi har høns. De fleste vil gerne have æg og evt. en steg i gryden ind imellem eller en høne at koge suppe på. Ældre høns lægger ikke så mange æg, men de æder lige så meget som en ung høne der sprøjter æg ud. De fleste laver et løbende udskifte i deres flok, så de slagter nogle af de ældre høner og får nogle nye unge høner ind hvert år. Så har man en flok der består af både lidt ældre og nogle unge høner. Det sørger for en stabil æggeproduktion og samtidig får man tit en mere rolig flok, når man ikke skifter alle på en gang. Men hvis man kun har hønsene som hyggehøns og kæledyr, så er det da fint at lade dem leve til de dør af alderdom. Men på et tidspunkt kommer der altså slet ikke æg længere. Jeg har da haft en enkelt dværghøne der fik lov til at leve til hun faldt af pinden. Hun lagde ikke æg i de sidste mange år, men i en stor flok som min gør en enkelt dværghøne ikke den store forskel. Men jeg gider altså ikke spilde foder på en stor flok store grovædere der ikke leverer æg. Men mine høns er heller ikke kæledyr. Jeg kan ikke samle dem op og kæle for dem. Til nød håndfodre dem hvis jeg kommer med noget rigtig lækkert. Men det er så heller ikke derfor jeg har dem. Jeg har nok puttedyr i kattene. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Charlotte i Tølløse

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 23 Maj , 2014, 22:49 »
I min flok på ca 10 høner (ingen hane) er det yndlingshønerne og produktionshønerne. Desværre er min favorithøne død for et par år siden - hun blev 10 år og lagde ikke et eneste æg. Men hun holdt orden i hønsegården og på -pindene på den gode måde. Desuden rugede hun trofast, og hun var en fortrinlig kyllingefører. Sådan en giver man jo ikke lige slip på. En hønes kvaliteter kan nemlig ikke bare gøres op i, hvor mange æg hun lægger ;)

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #4 Dato: 23 Maj , 2014, 23:50 »
Jeg har såmænd også en høne som får lov at leve på trods af at hun aldrig har lagt et æg. Hun er til gengæld en rigtig hyggefryns der altid glad løber børnebørnene i møde og følges rundt i haven med dem- selv når de spiller bold. Tilmed forsøger hun at få min mand til at holde op med at ryge ved at snuppe smøgen ud af hænderne på ham. Jeg tror aldrig vi vil kunne nænne at slagte hende.