Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hjælp til at bestemme hvilken farve wyandot kyllinger  (Læst 3926 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline gitte_vendelbo

• Passiv bruger
Hej
Jeg har en del æg der er klækket og ved at klække. Det er forskellige farver wyandot. Nu ved jeg ikke hvordan de ser ud som kyllinger. Der er guld blå randet, guld sort randet og mix farver. Det vigtigste for mig er at kunne se om der er kommet nogle guld blå randet ud af det overhovedet.
Er der nogen der har billeder af disse som kyllinger eller kan linke til en side.
Hilsen Gitte

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: hjælp til at bestemme hvilken farve wyandot kyllinger
« Svar #1 Dato: 16 Maj , 2014, 21:17 »
En rigtig god ide er at opdele æggene inden de klækker, for så har man helt styr på hvad der er hvad.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline gitte_vendelbo

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 16 Maj , 2014, 21:22 »
har købt æggene af en der havde guld blå randet og guld sort randet til at gå sammen. Af disse æg har jeg fået at vide at der både kan komme blårandet og sortrandet og splash farve.
Derfor ved jeg ikke hvad der kommer.
Gitte

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 16 Maj , 2014, 21:37 »
Hvis det er guld blå på guld sort, så kommer der ingen spættede. Men hvis det er guld blå på guld blå, så kommer der spættede, disse kyllinger vil sikkert være helt lyse.

Og du kan se forskel på at de guld blå er lysere i det "sorte".

Men så skriver du også mix farver og mixfarver er straks værre at forudbestemme.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline gitte_vendelbo

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 16 Maj , 2014, 21:41 »
De mix farvede er ikke lige så vigtige de er flotte uanset hvilken farve. Det jeg var mest spændt på var om der var guld blå randet imellem. hvordan ser en guld blå randet ud som kylling?

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #5 Dato: 16 Maj , 2014, 23:31 »
Gitte, nu har jeg skrevet pb til dig om de guld blårandet/sortrandet/splash. så dem har du styr på   /o  jeg har  blå guldrandet hane, og 1 høne. og 2 guld sortrandet høner som alle går sammen. derfor kan alle 3 "farver" komme. de mixede vil umiddelbart ligne sølv sortrandet og blå med mere eller mindre sølv randtegning. hvor der senere vil komme lidt farve. især hos hanerne.

du kan derfor helt uden problemer se hvad der er hvad når de begynder at få fjer. dem der ikke får guld i fjerene er mix  /o.

men ja en god ide med at dele maskinen op så man har styr på hvad der er hvad. det gør jeg altid selv hvis jeg har flere farver i samme maskine.

du får lige et billede af guld blårandet. de er 4-6 dage gamle da billedet er taget.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #6 Dato: 16 Maj , 2014, 23:37 »
og den forreste kylling på billedet er en guld sortrandet (høne) så kan du se forskellen som jeg syntes er tydelig på blå og sort.

du får lige et billede af en farvemixet høne med mixede kyllinger som de vil se ud.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.