Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilke grønne planter fra skoven tåler hønsene?  (Læst 2471 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nanik

• Passiv bruger
Hvilke grønne planter fra skoven tåler hønsene?
« Dato: 14 Maj , 2014, 21:43 »
Jeg er ret ny hønseejer af 4 unge plymouth rock og vil gerne forkæle de unge høns med grøntfoder og revet gulerod hver dag. Vi har en lille skov tæt på og jeg går gerne en tur og plukker grønt med hjem. Lige nu tager jeg skvalderkål og mælkebøtteblade, men der er jo meget andet grønt i skoven. Jeg ved bare ikke, hvad de kan tåle og hvad jeg bør undgå. Hvor meget grønt må jeg give ved siden af deres fuldfoder, som de har fri adgang til inde i hønsehuset? De giver lyd og kalder, når de ser os og er meget dejlige at have i haven.
Venlig hilsen Nani

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Hvilke grønne planter fra skoven tåler hønsene?
« Svar #1 Dato: 14 Maj , 2014, 23:34 »
Skvalderkål spiser høns hvis alternativet er at dø af sult.  ;D ;D  Lidt groft sagt, men det er ikke deres foretrukne fødeemne.

Mælkebøtter og græs er et stort hit. Det er iøvrigt også mange andre planter. Man må prøve sig lidt frem.

Jeg ved ikke hvordan de gør det, men høns fravælger normalt hvad der ikke er godt for dem (af ting i naturen). Det gør de fleste andre dyr også.
Mvh
Erik Andersen

Offline nanik

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 15 Maj , 2014, 08:31 »
Hej Erik
Tak for svar, så vil jeg droppe skvalderkål, dem tog jeg med tanke på, at når vi mennesker kan komme dem i salatskålen, så kan høns også spise dem.
Hilsen Nani

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #3 Dato: 15 Maj , 2014, 09:38 »
Mine elsker vejbred, fuglegræs og kløver. Jeg mener dog, at der er noget med, at man ikke må fodre med for meget kløver, da det indeholder noget der nedrbryder kalk i dyrenes knogler. Har prøvet at google for at være sikker, men kan ikke lige finde noget.

I Jørgen Liljensøes bog "Havehøns" står der at svalderkål er en førsteklasses foderplante, så hvis dine høns vil spise det, så er det vel fint :) Det kan ikke skade i hvert fald.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline nanik

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 15 Maj , 2014, 19:38 »
Tak for svar. Da jeg skærer det grønne i fine strimler og blander med revet gulerod og evt. middagsrester forsvinder alt, hvad jeg serverer for hønsepigerne meget hurtigt.
Da plæneklipperen bioklipper er det for snasket til hønsene. Vi lader et hjørne stå til dem og hegner det, når de kommer ud at græsse, mens vi selv er i haven. Jeg vil tilføje vejbred og fuglegræs til deres menu.
venlig hilsen Nani