Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns og kornmarker  (Læst 5840 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

MonaFHolm

• Gæst
Høns og kornmarker
« Dato: 09 Maj , 2014, 11:51 »
Hej
Vi er omgivet af marker, i år er der korn hele vejen rundt, og de bliver selvfølgelig dyrket intensivt og den ene mark blev sprøjtet her til morgen. Hønsene, incl 4-ugers kyllinger elsker at gå rundt på marken og se hvad de kan kratte op hvis de får lov til det, og farer som regel derud så snart de bliver lukket ud af hønsegården...(og det bliver de normalt hver eftermiddag, samt hele weekenden og i ferierne).
Nu holder jeg dem inde i hønsegården i dag, men har nogen viden om hvor risikabelt det er for hønsene - især kyllingerne, og hvor længe de evt skal holdes inde? Min umiddelbare fornemmelse er at de kan komme ud igen i morgen, der er meldt regn i aften, så burde det meste være skyllet væk eller optaget af kornet.
Sidste år interesserede de sig overhovedet ikke for marken, men i år er de derude hele tiden. Jeg har ikke indtryk af at de tager de spirede kornplanter (der er i hvert fald ikke en bar plet i kornet omkring vores ejendom :), men hvad de kan finde af guf i og på jorden.
Indhegning af matriklen er ikke en mulighed - det er hønsegården (50 m2 til 5 høner + 6 kyller) eller friland. Det er danske landhøns, og de virker meget sunde og robuste, har ikke haft skyggen af sygdom eller problemer siden vi fik dem sidste sommer.
Mvh Mona

Offline kristiank

• Bruger
Sv: Høns og kornmarker
« Svar #1 Dato: 09 Maj , 2014, 12:09 »
mona det burde du som udgangspunkt slet ikk bekymre dig om, da det ikk lyder til at du har en aftale med landmanden, så har du faktisk pligt til at holde dine egne husdyr, på din egen grund, dine høns er groft sagt at sammeligne med løse hunde, og andre skadedyr.

måske lidt groft skrevet, men jeg mener det.

og du har jo selv plads til at holde høns under ordentlige forhold, så hold dem dog der og nyd dem

Offline MOK

• Passiv bruger
    • Odahesten.dk
« Svar #2 Dato: 09 Maj , 2014, 12:45 »
Synes der på de fleste sprøjtemidler (nu er dem jeg har til "græs") står 2 alternativt 3 uger "uden dyr", så det er nok ikke lige væk selvom det regner.
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #3 Dato: 09 Maj , 2014, 12:59 »
Enig med Kristian :) Jeg tvivler på landmanden vil sætte pris på at have høns i sin kornmark.

Og kan desuden tilføje at jeg har en bekendt hvis hund døde efter at være gået igennem en sprøjtet mark, og han selv blev meget syg af det.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

MonaFHolm

• Gæst
« Svar #4 Dato: 09 Maj , 2014, 13:00 »
Hmm - men der er rigeligt med fasaner og andre vilde fugle i omegnen (for slet ikke at tale om rådyr), og de holder sig bestemt ikke væk i 2-3 uger. Tror der er ganske stor forskel på hvad landmanden kan sprøjte med på et areal der er frit tilgængeligt for vilde dyr og fugle, og hvad og hvor meget man sprøjter med i sin private afgrænsede have el. lign.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #5 Dato: 09 Maj , 2014, 13:07 »
Hmm - men der er rigeligt med fasaner og andre vilde fugle i omegnen (for slet ikke at tale om rådyr), og de holder sig bestemt ikke væk i 2-3 uger. Tror der er ganske stor forskel på hvad landmanden kan sprøjte med på et areal der er frit tilgængeligt for vilde dyr og fugle, og hvad og hvor meget man sprøjter med i sin private afgrænsede have el. lign.
Det er der desværre ikke. Jeg hørte for nylig en landmand fortælle, at han havde været på et sprøjtekursus, hvor en ny type gift er så skrap, at halmen der kommer ud af høsten ikke må bruges til dyrehold :o :(.

Hvad med sådan et elektrisk hegn til fjerkræ? Dine høns er godt nok gode flyvere, men jeg tænker at det da er et forsøg værd.

Høns i er iøvrigt nogle værre banditter. De holder meget af at være der, hvor de ikke må ::).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 09 Maj , 2014, 16:36 »
Som kristian skriver ...
Du kan roligt antage at de gør mere skade på afgrøderne end omvendt.
Folk med løse høns + køkkenhave/højbede/staudebede ved hvad jeg snakker om. Selv i bede hvor de ikke som sådan gider at spise det der vokser, så gør deres skraben og roden stor skade på det der vokser der og det er en meget, meget rar nabo du har hvis han ikke bliver sur over at have en flok løse høns til at gå på sin mark ;)
Hvis du alvorligt mener at de ikke kan hegnes, så spørg i det mindste naboen om det er i orden i stedet for bare at gøre det (det der med tilgivelse i stedet for tilladelse fungerer meget ringe i praksis)

ps. du har jo i øvrigt ret i at der er forskel på hvad vi almindeligt dødelige, også landmanden må sprøjte med, men det er altså med omvendt fortegn. Landmanden har taget sprøjtekursus og har dermed tilladelse til at købe ting så giftige at de aldrig kommer i almindelig fri handel, det er i virkeligheden meget begrænset hvad menigmand må købe/bruge af sprøjtegifte, især her fra juni hvor også hormonerne bliver forbudt.
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline lonekær

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 09 Maj , 2014, 19:17 »
Uha.. var jeg ejer af dine nabomarker så ville jeg blive pænt sur. Dine høns gør skade på marken og det er ikke iorden.
1.0 mand.
0.1 barn.
0.1 hund.
2.6 katte.
2.0 heste
1.0 lys sussex.
1.5 dværg farverolls.
0.2 maran/jersey kæmpemix
0.1 orpington.
0.4 orpington/lohmanmix.
1.2 sølv sortrandet wyandot.
0.0.5 sølv sortrandet wyandot kyllinger.
0.0.9 stor farverolls kyllinger.
0.0.7 gæslinger.
3.2 moskosænder.
0.0.5 ællinger.

MonaFHolm

• Gæst
« Svar #8 Dato: 09 Maj , 2014, 19:35 »
Tak, jeg kan godt læse og har fået rigeligt med selvfede moralprædikener...
Tak til de få! der rent faktisk bidrog til at svare på spørgsmålet. Jeg tror jeg vil løse problemet ved at holde øje med naboens egne høns og ikke spørge de selvbestaltede morales vogtere herinde. Ellers tak :/

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #9 Dato: 09 Maj , 2014, 19:41 »
Tak, jeg kan godt læse og har fået rigeligt med selvfede moralprædikener...
Tak til de få! der rent faktisk bidrog til at svare på spørgsmålet. Jeg tror jeg vil løse problemet ved at holde øje med naboens egne høns og ikke spørge de selvbestaltede morales vogtere herinde. Ellers tak :/
De selvfede må så være sendt direkte til dig :)  jeg ser i al fald ingen her i denne tråd....
Men hvis jeg ser en af mine naboers høns på mine nysåede marker, så få de en advarsel, næste gang lyder der et knald fra geværet :)  sådan noget skal man bestemt ikke lade passere.
Nå, men jeg sår ikke med bejset udsæd, så måske hønsene syntes det er særlig lækkert. Men det skyldes også at jeg ikke syntes at de enkelte kerner som snuppes af fasaner og agerhøns ikke bør være bejsede.

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 09 Maj , 2014, 20:14 »
Når vi opfordrer dig til at følge dansk lov og almindelig god naboopførsel så er det jo altså ikke et personligt angreb eller en moralprædiken, men et simpelt godt råd  ...

Uden at vide hvad marken er sprøjtet med kan ingen jo svare på selve spørgsmålet andet end landmanden, så det ville da være en rigtigt god anledning til lige at snakke med ham ;)

Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn