Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ny med Høns  (Læst 7396 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nancke

• Passiv bruger
Ny med Høns
« Dato: 07 Maj , 2014, 21:42 »
Så har vi også fået høns på matriklen og har selvfølgelig lige et par spørgsmål  :o
Vi har i dag fået 3 Isa'er og 3 sorte skovhøns fra Bangs, de er sat i huset og skla blive der til i morgen tidlig, meeeen når vi lister hen til vinduet og kigger ind kan vi se at de klumper sammen i de 2 redekasser. Jeg har et par gange i løbet af aftenen hjulpet dem op på pindene, men når vi kigger senere er de i kasserne igen. Er der noget vi kan gøre? lukke af til kasserne nogle dage?  Er der nogen der har nogle gode råd :-)

Mvh
7Søren

Offline Anja Jensen

• Passiv bruger
  • 3 høns i haven :)
Sv: Ny med Høns
« Svar #1 Dato: 08 Maj , 2014, 01:06 »
Mine høner har aldrig sovet på pind.. Jeg ville nok lige lade dem finde ro med det nye hus, før jeg gik videre med pindetræning :)
0,1 rød Italiener, 0,1 Königsberger, 0,1 Sølvhals.
Kyllinger klækker lystigt under Kønigsbergeren lige nu...
Cocker spaniel, 4 år, Goldenmix, 11 år, 2 kastrerede huskatte, 30 guldfisk i havedammen.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #2 Dato: 08 Maj , 2014, 08:00 »
Tillykke med hønsene. De er bange :-[. Et nyt sted, fremmede lyde, plads. Måske har de heller aldrig siddet på en pind før. Det skal nok komme! Løft dem op de første par dage, så lærer de det hurtigt. Sæt evt. en lægte op i hønsegården også, så de også kan sidde på den udenfor. Mine høner bruger den udendørs siddepind meget.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Nancke

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 08 Maj , 2014, 09:19 »
Tak for jeres svar :-)

Den med pind i gården havde jeg også tænkt på.
Og så må jeg sittepind træne dem :-)

Søren

Offline Nancke

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 08 Maj , 2014, 13:43 »
Finder sådan nogle høns selv ud af når de er modige nok til at forlade hønsehuset :-)
Vi lukkede op i morges, men der har kun lige blevet kigget ud et par gange i løbet af dagen.
Vi har lagt lidt "lokkefoder" på de første trin.

Offline mgs

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 08 Maj , 2014, 13:51 »
Giv dem tid. De skal nok gå ud når de føler sig klar til det.
Tillykke med de nye høns :)

Offline Nancke

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 08 Maj , 2014, 14:05 »
Tak

Offline Katherine

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 08 Maj , 2014, 16:11 »
Jeg er selv ny med høns :) mine tre Maran høns havde vidst aldrig følt græs eller andet godt under deres fødder. De gik ikke ud i hønsegården. Da de havde siddet indenfor og lumret i tre dage, gennede jeg dem forsigtigt ud af deres lem. De fandt selv ind igen og har gået ud og ind selv siden.
Jeg har natur hjal de sidder på (siddepinde) - dem brugte de dog fra første dag.

De små jeg har, er af anden race og ca 10 uger. De blev inde de første par dage, derefter fulgte de Maranerne ind og ud samt op på hjal.

Hilsen Katherine.

Offline Nancke

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 09 Maj , 2014, 08:06 »
I går sent eftermiddag kom vores nye høns ud. Det var en fornøjelse at sidde og kigge på.
De havde åbenbart ventet pænt på at jeg kom hjem fra job, så jeg kunne være med til oplevelsen :-)
Det startede med at en enkelt kiggede ud af hullet for så at gå et trin ned, vente lidt og ind igen :-)
Derefter 2 skridt ned hvorefter der stod 5 hoveder i hullet og kiggede ud. Derefter gik det skridt  for skridt nedad, indtil den første stod ved sidste trin før fast jord og med de andre 5 ventende bagi på trappen. Der stod de så i 20 min indtil den første prøvede at flyve igennem nettet for enden af gården. Da den havde siddet et par minutter og sundet sig og de andre fandt ud af at det åbenbart ikke var farligt, gik resten ned af stigen og på opdagelse i hønsegården :-) Og vores hunde tog det forbavsende pænt, hvores store labrador logrede vildt med halen og var helt ned og ligge ved hegnet som når han vil lege og den mindre hund var lidt mere skeptisk da hønsene er større end hende :-) men da vi bad hende om at lade være med at knurre holdt hun op. Hønsene virkede heller ikke specielt skræmte over hundene. Så alt i alt virker det som om vi alle nok skal komme fint ud af det sammen. :-)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #9 Dato: 09 Maj , 2014, 08:11 »
;D Velkommen til hønse-TV ;D
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Nancke

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 09 Maj , 2014, 09:55 »
Ja den er go nok Tanja :-)

Jeg tog mig selv i at sidde og stirre derover da jeg sad udenfor og drak min kaffe i morges inden job :-)

Lidt ala "gad vide hvornår reklamerne slutter og hovedfilmen går igang" :-)

Offline MOK

• Passiv bruger
    • Odahesten.dk
« Svar #11 Dato: 09 Maj , 2014, 10:06 »
Tillykke med hønsene og "indtoget" i en ny verden, som er yderst vanedannende  /o
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #12 Dato: 09 Maj , 2014, 11:19 »
og man tager slet ikk skade af at få høns, højest lidt pip

Offline Nancke

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 09 Maj , 2014, 13:18 »
 ;D Tak

Offline EvaH

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 09 Maj , 2014, 15:56 »
Hej.
Jeg fik mine 3 Isaer i onsdags. Jeg er lidt i samme situation. I to dage har siddet i huset. De klumper sig sammen i redekassen. De kommer dog ud i selve huset når jeg står i døren. De har ikke turdet vove sig ud, men står også kun og kigger ud. Jeg satte dem på pind den første aften, og i går var de selv hoppet der op. Og ud fra det jeg kan læse, ud fra alle de hønsekyndige herinde, skal jeg bare være tålmodig? Vejret har også været meget regnfuldt...