Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Varme til hjemmelavet rugemaskine  (Læst 2517 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Moe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Varme til hjemmelavet rugemaskine
« Dato: 07 Maj , 2014, 16:12 »
Jeg har ombygget et køle-/fryseskab til rugemaskine, hvor varmelegemet og termostatens føler er i fryseskabet, luften bliver blæst fra fryseskabet ned i den ene side af en skillevæg ned under falsk gulv og op på den anden side af skillevæggen, hvor æggene ligger i vippebakker. Jeg har indstillet temp. på termostat til ca. 39,7 i fryseskabet. Så der er mellem 37,7-37,9 ved æggene, men hver gang jeg har åbnet lågen, fx ved lysning, skal jeg stille temperaturen om i et stykke tid, indtil der igen er den rette temp. ved æggene. Jeg har prøvet at lægge føleren ved æggene, men så bliver der alt for store udsving ved æggene.
- giver det mening?
Jeg kunne tænke mig at prøve et mindre varmelegeme, eller evt. to mindre varmelegemer, hvor den ene er tændt hele tiden, og den anden er koblet på termostaten. Så kunne jeg have føleren til at ligge ved æggene.
Er der nogen, der kan sige noget om, hvor mange watt, der skal til et givet rumfang i en rugemaskine? Jeg har 150 watt i øjeblikket.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Varme til hjemmelavet rugemaskine
« Svar #1 Dato: 07 Maj , 2014, 16:51 »
30-50 W. Et gammelt 200 L køleskab bruger ca. 34 W i gennemsnit for at holde en temperaturforskel på 20C.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Varme til hjemmelavet rugemaskine
« Svar #2 Dato: 08 Maj , 2014, 14:06 »
Som jeg forstår det,blæser du ikke varmen direkte ned i rugerummet men rundt langs yderkanterne.Det er fint med kanaler til at fordele varmen men byg lidt om,så du blæser direkte ned på æggene.150 w lyder af meget,hvor stor er maskinen ? Min maskine måler ca. 60 cm. bred,40 cm. dyb og 30 cm. høj.I den bruger jeg et varmekabel på 80 w fra HP Reptiler.Det kan fordele varmen perfekt da det er ca. 7 m. lang.Det er ikke sagen at stille på termostaten når først maskinen er indkørt ( op til et par døgn ).
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Moe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Varme til hjemmelavet rugemaskine
« Svar #3 Dato: 08 Maj , 2014, 18:31 »
Jeg har bygget det op efter Eigils "året rundt med racehøns", men nu vil jeg vende blæseren om, og sætte et lille 40 watt varmelegeme og en 25 watt pære i. Pæren tændt konstant og varmelegemet sat til termostaten.
Køle-/fryseskabet er ca. 200 L.