Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Lidt blandet  (Læst 4678 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline GoofyGuf

• Passiv bruger
    • Aaberg Foto
Lidt blandet
« Dato: 01 Maj , 2014, 23:03 »
Hej DFF.

Er faldet over jeres forum, da min kæreste og jeg netop lige er flyttet i hus, og har i den anledning fået en have med et hønsehus. Efter længere tids læsning i både bøger og internettet, besluttede vi for at anskaffe os nogle høns (som jeg fik i fødselsdags gave - juhuuu). Jeg var ret dårlig til at få noteret mig alderen af de kære damer, da vi købte dem af en yderst sød mand i Nyborg, som havde RIGTIGT mange forskellige høns som alle så ud til at have det fremragende, med masser af plads og grønne arealer at boltrer sig på.

Vi fik af vide, der nok ville gå 1 mdrs tid før de ville begynde at ligge æg, da de var unge. Fik ligeledes af vide de stort set er alt spisende, på nær rå kartoffel skræller, de skal helst koges først.

Fik handlet stort ind med spåner, halm/hø, madtrug (er senere blevet en DIY PVC føder), stort vandtårn osv. osv. - man skal ikke gå ned på udstyr. Har fra dag 1 af, båret dem ind i huset når natten faldt på, da de hellere ville ligge under huset krybet sammen i et hjørne - men heldigvis søger de selv ind nu i huset, når mørket falder på. Der er installeret solcelle lys derinde, som selv tænder i skumringen og slukker når der intet strøm er på mere, dette har jeg læst er godt for de kære små?

Den først uge, fik vi smidt noget køkken affald ind til dem, i form af gulerøde skræller, æble skræller, æggeskaller og i den dur, men at spise det gider de ikke. De spiser dog det fuldfoder jeg har købt til dem, men det de helst vil er at gå rundt på græsplanen og æde græs og bladene fra vores Japanske Kirsebær træ - er det normalt de ikke gider alle de andre lækkerier man giver dem?

Her det sidste stykke tid, har jeg begyndt at prøve at sætte dem op på den pind der er huset om aften, men de virker meget ubekvemt ved pinden samt rederne, de foretrækker gulvet - er det noget der kan skade dem, at de sover på trægulvet i huset (der er hø over det hele) ?

Og nu til de grand finale question: Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at få dem til at ligge æg  :-[ De er ikke rigtigt begyndt at klurke endnu som en "rigtig" høne, de pipper nærmere. Når jeg kommer hjem fra arbejde (ca. 17 stykker) bliver de lukket ud i vores have, og de går rundt i haven indtil de går ind af sig selv igen. Ville jo nødigt have at de begynder at ligge æg rundt i haven, som jeg som en eller anden påskehare kan farer rundt og finde. Men de virker sku mig noget ubekvemt ved bare at blive båret op i rederne, og hopper hurtigt ned igen. Alle råd modtages med kyshånd!!!

Hilsen nybegynderen  :)
(PS. min først forumpost, så håber det er korrekt og jeg ikke har brudt nogle regler)
0,2 Sort/Kobber Maran
0,1 Hvid/Sort Maran
0,2 Guld/Sort Wyandotter
0,1 Beagle Tæve

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Lidt blandet
« Svar #1 Dato: 01 Maj , 2014, 23:49 »
Hej Kenny

Velkommen til som aktiv bruger af Forum.

da vi købte dem af en yderst sød mand i Nyborg, som havde RIGTIGT mange forskellige høns som alle så ud til at have det fremragende, med masser af plads og grønne arealer at boltrer sig på.

Da jeg læste ovenstående frygtede jeg lidt for hvad resten af dit indlæg måtte beskrive af dårligdomme du var rendt ind i. Men heldigvis ser det ud til at du er kommet heldig ud af en handel med 'den søde mand i Nyborg'. Nu er der jo sikkert mange søde mænd i Nyborg, men især én har været omtalt herinde ved flere lejligheder, og desværre sjældent for noget godt. Men lad os krydse fingre for at du har været heldig.

Racehøns skal være ca 26 uger før du må forvente at de begynder at lægge æg. Hybrider begynder omkring 20 ugers alderen.

Godt at de selv finder i hus nu. Det er bedst at have dyrene forsvarligt indelukket om natten, da mange rovdyr efterstræber vore høns, ænder osv.

Det med at sidde på pind afhænger af flere ting. Enkelte racer vil helst blive på gulvet. Højden på pinden/pindene kan også være afgørende for om hønsene vil op.

Du skriver at du giver dem fuldfoder. Og det er sikkert også fint nok, men hvis du vil at de skal lægge mange æg skal du helst fodre med en blanding af æglægningsfoder og korn (ikke for meget hvede). Du kan også vælge ren æglægningsfoder, men det bliver dyrt i længden.

Rester fra husholdningen er også fint, men helst ikke i så store mængder at de ikke vil spise æglægningsfoderet.

De er lidt som børn, et stykke slik er der altid plads til, men sund mad - nej tak, jeg er mæt.
Mvh
Erik Andersen

Offline Edmond

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 02 Maj , 2014, 03:28 »
Manden hakker pænt køkkenaffaldet til næbrette stykker, før hønsene får det.  :D

Offline frydensberg

• Passiv bruger
    • frydensberg-billing
« Svar #3 Dato: 02 Maj , 2014, 05:57 »
Nu skriver du at du løfter dem op i redekassen. Betyder det at redekassen er højt oppe? Mine høns ville først benytte redekasserne, da de kom ned i gulvhøjde i hønsehuset. En håndfuld kunstige æg kan anbefales, til at placere der hvor du ønsker at de skal lægge deres æg. Mine høns render frit i haven, men lægger pænt deres æg i reden i hønsehuset, efter at kunstige æg havde vist dem formålet:)
Men nu skal de jo lige være gamle nok først:)
Mange hilsner
Lena Frydensberg-Holm
Nybegynder udi hønseri
En Dejlig husbond
2 Dejlige drenge børn
0,1 british shorthair kat, Karma
1,0 Vapset sort labrador hvalp, Kaos
5,5 dværgvædder kaniner, gulrød og satin
1,1 hermelin Rex kaniner
0,3 sort kobber maraner
0,2 lys sussex stor
3,6 store wyandot kyllinger

Offline GoofyGuf

• Passiv bruger
    • Aaberg Foto
« Svar #4 Dato: 02 Maj , 2014, 10:03 »
Tak for alle svarene, det er dejligt med et aktivt forum hvor man som nybegynder kan få svar på sine problemer/spørgsmål  /o

pinden er ca. 1,5 hovedhøjde af hønsene oppe i huset, og redekasserne er i hovedhøjde af dem, men de foretrækker gulvet. Tror i aftes at de har lagt i kasserne, da der er hønsemøg over det hele  :o

Mht. skraldet for køkkenet, må vi hellere begrænse det. Har ladet mig fortælle det skulle være godt at blende det hele sammen og give dem?

Hvilket slags korn skal der blandes i ægge fodret? Og er det sådan noget foder her vi snakker om: http://www.landogfritid.dk/Fjerkr%C3%A6blandinger/Natur_%C3%86g_95_P_15_kg/V452757
0,2 Sort/Kobber Maran
0,1 Hvid/Sort Maran
0,2 Guld/Sort Wyandotter
0,1 Beagle Tæve

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 02 Maj , 2014, 15:52 »
Det kunne være et sådant foder. Det du henviser til er økologisk. Om det skal være økologisk er en smagssag.

Fuld af Pep fra Mølleren's (ikke økologisk) koster typisk 99 kr/15 kg.

Korn kan være byg og hvede, eller ren byg. Helst ikke ren hvede da det feder for meget.
Mvh
Erik Andersen

Offline GoofyGuf

• Passiv bruger
    • Aaberg Foto
« Svar #6 Dato: 07 Juli , 2014, 21:16 »
Nå, tager lige fat i min egen tråd igen - istedet for at oprette en ny.

Jeg har efterflg. fået købt 1 Wyandotter med 2 tilhørende kyllinger, som er ved at vokse sig store og flotte.
Mine maraner er i mellemtiden også blevet rigtigt flotte og store, og den ene af dem er begyndt at ligge æg (JUBIIII).

Den nye Wyandotter hønsemor jeg fik købt, som er 1 år gammel begyndte at ligge æg mere eller mindre dagen efter hun kom til vores lille have, og har stødt lagt ca. 4-5 æg om ugen, men er nu gået i stå - er dette normalt, eller skal jeg frygte hun ikke begynder igen?

Jeg har ligeledes bygget et hurtigt sidebur, til min hønsegård da mine Maraner begyndte at hakke i de nyankommet høns - hvilket fik mit hjerte til at græde. Er dette bare en "hakkeorden" eller en fase for lige at få sig sat i respekt, som jeg bare skal lade gå i sig selv, eller er det dét rigtige at gøre at isolere dem?
« Senest Redigeret: 07 Juli , 2014, 21:58 Fra GoofyGuf »
0,2 Sort/Kobber Maran
0,1 Hvid/Sort Maran
0,2 Guld/Sort Wyandotter
0,1 Beagle Tæve