Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: kylling druknet under klækning?  (Læst 3301 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline maja1981

• Bruger
kylling druknet under klækning?
« Dato: 01 Maj , 2014, 22:51 »
jeg har netop taget et æg ud fra maskinen hvor jeg kunne se at kyllingen var død derinde. den havde lavet et fint hul, relativt hurtigt. men fik set der ingen bevægelse var mere efter nogle timer da jeg igen kigger.

får pakket lidt mere af skallen og kan se at hvad der umiddelbart ligner kroen er fyldt med væske. er kyllingen så druknet? jeg ville dog mene det så skal sidde i lungerne som man jo ikke kan se. men har aldrig set det før, så nu ville jeg lige høre ad om i ved det  :)

der er klækket 4 kyllinger før den uden problemer.

jeg har haft fugtigheden højere nu end ved sidste klækning for 5-6 dage siden da flere kyllinger ikke kunne komme ud af indtørrede hinder. (her kunne jeg ikke få den højere op end 60-65 %)

så fugt har ligget nu på ca 70- 75 og knap 80 når der lige var kommet en kylle ud.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline lonekær

• Passiv bruger
Sv: kylling druknet under klækning?
« Svar #1 Dato: 02 Maj , 2014, 06:29 »
Lyder til at den er druknet. 60 til 70 % fugt under rugning burde være nok.
åbnede du for maskinen under klækning? Så ka de også gå til.
1.0 mand.
0.1 barn.
0.1 hund.
2.6 katte.
2.0 heste
1.0 lys sussex.
1.5 dværg farverolls.
0.2 maran/jersey kæmpemix
0.1 orpington.
0.4 orpington/lohmanmix.
1.2 sølv sortrandet wyandot.
0.0.5 sølv sortrandet wyandot kyllinger.
0.0.9 stor farverolls kyllinger.
0.0.7 gæslinger.
3.2 moskosænder.
0.0.5 ællinger.

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #2 Dato: 02 Maj , 2014, 22:55 »
tja. måske. tror dog ikke den helt har været så højt oppe som nævnt. for da jeg lagde mit andet hygrometer i som blev kalibreret inden første rugning viste det 10 % mindre. og nu står de på 55% og 67%. det der lå i blev lagt der i fra nyt, efter det var sendt med posten.

jo jeg åbnede hurtigt og fjernede den døde kylling, smed hygrometer i og lukkede igen.. og der er efterfølgende kommer flere kyllinger.

jeg har hørt rigtig mange gange de dør hvis man åbner, men forstår simpelthen ikke hvorfor? jo fugten falder hurtigt, men stiger lige så hurtigt igen så snart der lukkes inden for max 10-15 sek.
kan også finde på lige at give et par pust med forstøveren inden jeg lukker igen.

er der en forklaring på hvorfor de kan dø i æget fordi man åbner ? jeg har også før måtte åbne sidst på klækningen fordi fugten var blevet meget lav i forbindelse med andre rugninger.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline jaller9849

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 05 Maj , 2014, 08:17 »
Hej Maja

Jeg kan ligesom dig også have svært ved at forstå hvorfor det er så 'farligt' at lette lidt på låget i 10 sek under klækningen. Ofte falder fugtigheden ikke ret meget og den retter sig hurtigt igen så jeg håber ligesom at der er nogle der kan give en god forklaring på dette  :)
Jacob
1.3 Orpington stor sort
11 orpington kyllinger sort/gul

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 05 Maj , 2014, 08:30 »
Som udgangspunkt så skal man ikke åbne for en rugemaskine med klækkende æg, hvis det ikke er nødvendigt, da det selvfølgelig giver den optimale proces for klækningen. Når det er sagt, så tror jeg heller ikke, at det betyder så meget, at man letter låget for at orden vigtige ting og flytte klækkede kyllinger. Så skrøbelige er æg ikke.

I forgårs var det klækkedag i min maranskruks rede. Det syntes skrukken ikke var sjovt, og hun myrdede sin første kylling. 1 kylling var halvt ude af ægget og der var stjerner i de øvrige æg. Hurtigt måtte jeg fjerne skrukken, kaste et tæppe over æggene - ind i huset og finde rugemaskinen frem, få den tændt og hældt vand i. Ud til skrukhuset for at hente de klækkende æg ind i sikkerhed i en rugemaskine, som havde opnået temperaturen men bestemt ikke fugtigheden. Den næsten klækkede kylling blev 'født' under processen og alle de øvrige æg klækkede også indefor et døgn. Alle æg havde mindst været en halv time uden varme og fugt - en fugtprocent som jeg aldrig fik højere end 55%, inden alle var ude af æggene.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14