Som udgangspunkt så skal man ikke åbne for en rugemaskine med klækkende æg, hvis det ikke er nødvendigt, da det selvfølgelig giver den optimale proces for klækningen. Når det er sagt, så tror jeg heller ikke, at det betyder så meget, at man letter låget for at orden vigtige ting og flytte klækkede kyllinger. Så skrøbelige er æg ikke.
I forgårs var det klækkedag i min maranskruks rede. Det syntes skrukken ikke var sjovt, og hun myrdede sin første kylling. 1 kylling var halvt ude af ægget og der var stjerner i de øvrige æg. Hurtigt måtte jeg fjerne skrukken, kaste et tæppe over æggene - ind i huset og finde rugemaskinen frem, få den tændt og hældt vand i. Ud til skrukhuset for at hente de klækkende æg ind i sikkerhed i en rugemaskine, som havde opnået temperaturen men bestemt ikke fugtigheden. Den næsten klækkede kylling blev 'født' under processen og alle de øvrige æg klækkede også indefor et døgn. Alle æg havde mindst været en halv time uden varme og fugt - en fugtprocent som jeg aldrig fik højere end 55%, inden alle var ude af æggene.