Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: siddepind?  (Læst 20095 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline morildvej320

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 189
siddepind?
« Dato: 02 April , 2009, 12:42 »
hvor tyk/bred skal en siddepind være til hellevadhøns, og hvor højt skal jeg placere dem ???
hilsen
michael

lykkelige ejer af
1.0 maine coon
0.1 norsk skovkat 130L saltvandsakvarium med div.levende skabninger 0.2 skånske blomstehøns og 0.4 hellevadhøns og 0.3 danske landhøns

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: siddepind?
« Svar #1 Dato: 02 April , 2009, 14:06 »
En lægte, enten på højkant (Det bruger jeg), eller på tværs, med afrundede kanter vil være fint.
Højden, tjaeee, såvidt jeg ved er hellevad halvflyvende, så de kan sikkert sagtens klare en meters penge.

Jeg har lavet mine siddepinde sådan, at det er nemt at flytte dem, alt efter hvad race man nu lige har, i øjeblikket sidder de lavt, da jeg skal have Orpington.

De er også aftagelige, så det er nemt at gøre dem rent for skidt, og desinficere.
Jeg har to siddepinde, den forreste lidt lavere end den bagerste.
« Senest Redigeret: 02 April , 2009, 14:08 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Allan Jørgensen

  • Bruger
  • Indlæg: 350
Sv: siddepind?
« Svar #2 Dato: 13 Maj , 2009, 14:38 »
Hej
Jeg hopper lige på denne her tråd håber at det er okay.
Til Børge
Hvor lavt er lavt når du snakker Orpington og er det generelt for store høns, regner selv med at gøre klar til at få nogle Orpington i huset.
Mvh Allan
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: siddepind?
« Svar #3 Dato: 13 Maj , 2009, 15:33 »
Ja jeg har også siddepinde der sidder ca 20-25 cm over jorden, og så har jeg en hønsestige.  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Tue Diemer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
    • Vores hjemmeside
Sv: siddepind?
« Svar #4 Dato: 13 Maj , 2009, 17:07 »
Her er en artikel fra Dansk Veterinærtidsskrift baseret på nogle forsøg med siddepinde til høns, og den er faktisk rigtig god og informativ.
http://dddweb.ddd.dk/pages/artikel.asp?ID=867
Masser af Boergeder suppleret med lidt blandede høns.

www.spisged.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: siddepind?
« Svar #5 Dato: 13 Maj , 2009, 17:25 »
Og jeg kan lige tilføje til artiklen, at Sternum betyder brystben. Nej jeg vidste det heller ikke, men googlede  *f
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Allan Jørgensen

  • Bruger
  • Indlæg: 350
Sv: siddepind?
« Svar #6 Dato: 13 Maj , 2009, 17:35 »
Takker for svar og nu skal jeg ned og sætte siddepinde op til mine kyllinger de både springer og flakser rundt så de skal have noget at lande på.
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: siddepind?
« Svar #7 Dato: 13 Maj , 2009, 18:34 »
Det samme her. Det forsømmer vi her i huset - men ikke længere!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tue Diemer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
    • Vores hjemmeside
Sv: siddepind?
« Svar #8 Dato: 13 Maj , 2009, 19:02 »
Ja, jeg skal også indrømme at selvom det er lidt siden jeg læste den pågældende artikel, så er det stadig på to-do-listen  :-\        Jeg har bare nogle lister i rækker 10-15 cm over gulvet, men skal have lavet nogle lægter som Børge beskriver.
Masser af Boergeder suppleret med lidt blandede høns.

www.spisged.dk

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: siddepind?
« Svar #9 Dato: 13 Maj , 2009, 19:22 »
Har engang hørt om kyllinger som fik skæve brystben..vi mener det var pgr. at de i en tidlig alder sad på siddepinde/lægter med en for skarp kant..så pas på med det..vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: siddepind?
« Svar #10 Dato: 13 Maj , 2009, 21:57 »
Til Børge
Hvor lavt er lavt når du snakker Orpington og er det generelt for store høns, regner selv med at gøre klar til at få nogle Orpington i huset.
Mvh Allan

Hej Allan

Jeg er ikke klar over, hvor lavt de skal sidde endnu.
Jeg har to siddepinde, hvor den bagerste er 15 cm højere end den forreste, og den forreste sidder vil omkring 50 cm fra gulvet, men det er lavet til mine Skånske blomsterhøns, det kan godt være det hele skal flyttes mindst 10 cm ned.
Jeg har lavet det sådan, at der er 4 holdere i siderne, bare lavet med nogle træklodser, så de lige passer til at presse en lægte ned i, så kan man tage dem af, og gøre dem rene og desinficere, evt. lige køre gasbrænderen over, så er der ikke noget levende tilbage på pinden ihvertfald, hvis man skulle blive invaderet af mider.
Nu er jeg i det hele taget godt garderet imod alverdens ulykker, da vi har købt en damprenser, altså ikke en af den slags til at rense fliser med, men en man putter vand på, og så koger den vandet, og der kommer damp ud af mundstykket. Det er 140 grader varmt, og slår alt ihjel, og det kommer ind i alle sprækker osv.
Den kan man få ved Harald Nyborg, og vi er meget glade for vores, bruger den en del inde i huset.
Prøver lige, om jeg kan finde noget om højden på siddepindene til Orpington, mine er jo ikke så store endnu, vel omkring 5 uger, så de er ikke begyndt at sidde på pind endnu

Konen fortalte lige, at hun netop idag havde set 3 af de små kyllinger være oppe på siddepindene ude i hønsegården, jeg har flere pinde siddende ifb. med et mangestammet træ, i forskellige højder, så man kan springe op på lavere pinde og så videre op, så det er jo rigtig dejligt, så kan det jo også være, at de selv finder ud af pindene inde i huset, i øjeblikket ligger de stadig i kassen sammen med Asta, men mon ikke de snart vil blive vænnet fra, og så begynde at bruge pindene.

Nu kommer næste hold kyllinger om godt en uge, men de får ikke nogen rugemor, så de kommer til at gå i kælderen, sålænge de skal have varme, og så kommer de ud i en mindre skrukhus med egen gård, indtil de kan klare sig sammmen med de voksne.
« Senest Redigeret: 13 Maj , 2009, 22:22 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Allan Jørgensen

  • Bruger
  • Indlæg: 350
Sv: siddepind?
« Svar #11 Dato: 13 Maj , 2009, 23:31 »
Hej Børge
Tak for svaret det lyder smart den måde du har gjort det på og angående den damp renser tror jeg at den er hver at kigge på den sviner vel heller ikke så meget som en højtryksspuler.
Mvh Allan
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: siddepind?
« Svar #12 Dato: 13 Maj , 2009, 23:36 »
Vi købte den, fordi vi havde fået ringorm hos kattene, og den dræber der alle sporerne, men dræber også virus og diverse småsyndere.
Men den er nok mest beregnet til indendørs brug.
Konen bruger den til en del forskellig rengøring, og skal man have gammel tapet ned, kan den også bruges til det, *ggg
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

paracadi

  • Gæst
Sv: siddepind?
« Svar #13 Dato: 05 Juli , 2009, 17:23 »
Hej,

Er der ikke nogen der har lyst til at vise billeder af deres siddepinde. jeg mangler input! ;)

mvh

Gitte

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: siddepind?
« Svar #14 Dato: 05 Juli , 2009, 19:33 »
Der er billeder fra mit hønsehus, dels i mit eget galleri, dels i det galleri, der omhandler siddepinde under hønsehuse.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk