Jeg syntes stadig det er meget dårligt formuleret, også er jeg lidt fornærmet over at jeg ikke har fået svar også

Det er genetisk bestemt om en kylling vil deponere xantofyl i sine dun, i artiklen fremgår det som om at alle lyse kyllinger vil blive gule pga. aflejringer af blommens xantofyl. Det er overhovedet ikke sådan det hænger sammen og det er meget, meget, meget forsimplet <hmpf>
Eksempelvis har nogle fugle jo små områder med gule fjer, og ja farven kommer fra xantofyl - men det er genetisk bestemt hvilke fjer der bliver gule, det er ikke sådan at hele fuglen bliver gullig fordi man stopper den med xantofyl ...
Ergo er kyllingen ikke gul fordi blommen er gul, men fordi det er genetisk bestemt at dens dun er gule, for at opnå dette deponerer den xantofyl fra æggeblommen i sine dun - men hvis den kyllingen havde en anden genetisk sammensætning ja bliver den altså ikke gul anset hvor gul æggeblommen så ellers var ...
Hvis nogle har lyst så er der en del engelske artikler om hvordan fjerfarve opstår, xantofyl er et carotenoid på engelsk så man kan google feather + cartenoid

påskekyllinger, af den kendte påskehønerace... . Måske man skulle slå sig på påskeharer, det tror jeg der er penge i ...