Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nye høns - hvilke og hvorfra?  (Læst 8266 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
Nye høns - hvilke og hvorfra?
« Dato: 13 April , 2014, 15:26 »
Efter et par års pause er vi nu ved at få nyt hønsehus og indhegning om et stykke af haven. Sidst havde vi 4 skønne Isa Brown - tror jeg i hvert fald. En af sønnerne hentede dem for meget lidt på et æglæggeri, eller hvad det nu hedder. En million høns på meget lidt plads. Men der gik ikke en uge, så var de 4 blevet til skønne, selvstændige havehøns, som skrabede og støvbadede og fortærede alt grønt! Og så lagde æg, HVER dag HELE året!  /o
Nu overvejer vi, om vi simpelthen skal have 4 nye 'Damer' fra det samme sted, eller om det er for risikabelt på nogen måder? Har vi bare været heldige, eller er der for stor risiko for, at de fejler noget, ikke bliver egnede til det mere frie liv eller andet? Det var jo egentlig ret dejligt at redde dem fra et burhønseliv, men på den anden side skal det ikke være det afgørende. Hvad siger I kloge mennesker?
Hvilken alder er det, vi helst skal have dem i?
Mange hilsner,
Karin

0,4 Isa Brown (Klara, Spætte, Frida og Grevinden)
1,0 Mand, handy og kærlig :)
6,0 bonus'børn'
xxxxx,yyyy mus, stålorme, pindsvin og andet godtfolk
Og Sascha, en slags flatcoated retriever, som vi har overtaget fra en hjemløs mand, som døde. Så Sascha har levet alle sine ca. 9 år på gaden. Hun er vidunderlig!

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Nye høns - hvilke og hvorfra?
« Svar #1 Dato: 13 April , 2014, 16:18 »
Velkommen tilbage Karin - dejligt at se dig igen

Jeg har ofte tænkt på dig, Frida og de tre andre fjertøser

Slevfølgelig skal du have en lille flok at forkæle igen /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 13 April , 2014, 16:34 »
Hej Helle!
Det var da godt nok imponerende, at du kunne huske Frida. Det ville ikke gøre hendes ego mindre at høre :-)

Har du nogen meninger om Isa Brown fra trange kår, så må du endelig sige til!
Mange hilsner,
Karin

6,0 bonus'børn'
Og Sascha, en slags flatcoated retriever, som vi har overtaget fra en hjemløs mand, som døde. Så Sascha har levet alle sine ca. 9 år på gaden. Hun er vidunderlig!

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 13 April , 2014, 16:42 »
 ;) Frida var en dejlig høne <. så vidt jeg husker hed veninderne Bolette, Monica og Lise.

Jeg vil ikke gå ind i hele diskussionen for eller imod eksburhøns, men hvis jeg stod og skulle begynde forfra med høns - eller havde tiden og pladsen, så kunne jeg rigtig godt tænke mig at tage imod en lille flok 'industrifanger' og se dem blomstre op - genfinde alle deres naturlige instinkter og leve et rigtigt hønseliv i frihed.....det kommer måske engang.

Jeg kan i hvert fald huske, at du havde megen glæde af dine fire fjerpiger.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 13 April , 2014, 17:15 »
I dén grad glæde af de befriede Damer, ja! Det var ganske rigtigt fantastisk at se dem blive til 'rigtige' høns med alle instinkter i behold . Så mon ikke vi gør det igen...
Mange hilsner,
Karin

6,0 bonus'børn'

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 13 April , 2014, 17:26 »
Jeg har også selv tidligere haft hybrider og været meget glade for dem. Eneste minus jeg huskede var, at æggene med alderen blev noget tyndskallede. Muligvis kan dette i nogen grad afhjælpes med den rigtige diæt. Jeg ville dog til enhver tid forsøge at få fat i høniker i stedet for de "gamle" høns, hvis dette er muligt. Men man kan sikkert være heldig at finde nogle OK "afdankede" høns nogle fra nogle producenter.
Ellers synes jeg også, at der findes mange fortrinlige racer. Jeg har fx selv gule sussex i stor og brahma i dværg. De ligger helt sikkert ikke helt så mange æg som hybriderne, men vi mangler nu aldrig æg. Og jeg er ret sikker på, at jeg ikke får hybridhøns igen. For mit vedkommende er en stor del af det at have høns i haven nemlig også avl og udstilling, ligesom jeg personligt bare synes at mange af racehønsene er flottere end hybriderne. Men det er naturligvis en smags sag. Er det kun for æggenes skyld er der nok ingen tvivl om, at der ikke findes noget så effektivt som hybriderne...
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 13 April , 2014, 18:00 »
Tak for svaret, Kevin. Vi vil ikke avle, og så synes vi egentlig, at Isa'erne ser rigtig hyggelige ud. Det er rigtigt, æggene efterhånden blev lidt tyndskallede, men det hjalp, da de fik flere knuste skaller.

Hvor er det dejligt med jeres hurtige svar!
Mange hilsner,
Karin

6,0 bonus'børn'

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #7 Dato: 13 April , 2014, 19:50 »
karin hvis du har haft "racen " før er det sikkert den rigtige igen, selv om den sikkert er effektiviceret igennem de forløbne års avl, jeg vil dog håbe du tager hønniker, så de ikke skal udsættes for det milijøchok de ellers vil få,
hvis du ellers venter nogle måneder burde det evt være muligt at få bla maraner fra chokolade æg og arucanakryds der ligger grønne og tyrkise æg, det vil evt. børnebørn elske dig for

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 14 April , 2014, 00:39 »
@Kristian

De festlige æg ville nok være noget for børnebørnene, det har du ret i :-)
Hvilken alder skal vi forsøge at få dem i? Sidst var der en af dem, der lagde et æg af bare rædsel, da vi kørte hjem!
Mange hilsner,
Karin

6,0 bonus'børn'

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #9 Dato: 14 April , 2014, 08:16 »
der er meget forskelligt hvor gamle de forskellige racer/stammer er før de ligger æg, men tro som udgangspunkt godt du kan sige at jo størrere jo ældre, tror mine brahmaer er ca 8 mndr. når de ligger æg, men de får så heller ikk æggefoder, hvis du vil ha 3-4 slags vil jeg anbefale min 3 af hver, og så slagte haner,eller finde andre steder til dem hvis i ikk vil ah dem, så burde du ende ud med 1-2 høner af hver, og ingen vil blive tilført flokken alene , f1 æggemaskinerne vil jeg tilføre til sidst, pga mange hostorier om at de kan være lidt hårde ved nyankomne

Offline mettebroholmer

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 14 April , 2014, 09:16 »
Jeg følger med her. Fordi jeg skal ha nye høns, da mine dværgwyandotter ikke lægger æg stabilt. Hvilket irritere mig en del. De har alderen og lys og æglægningsfoder blandet med fuldfoder samt grønt.? Hønen går på reden men ingen æg, der ligger et plastik æg som jeg er blevet anbefalet.
Derfor går jeg i nye hønsetanker, måske den race som de har i frihuset.
2 Broholmer
2 dværg Wyangotter
2 Australorps
1 Kat
10 Guldfisk

Offline ThomasSLaursen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 14 April , 2014, 09:38 »
Hejsa

Kig evt. her: https://www.facebook.com/pages/N%C3%A6sby-H%C3%B8nseri/269310546426242

Vi har 5 høner, der lægger 3-4 æg om dagen. De 3 af hønerne er dværg brahmaer, så æggene er i "halv størrelse".
Vi overvejer 1-2 høner mere, og kunne godt finde på at tage en x-burhøne til os.

Men nu har du jo erfaring med dem, så jeg kunne godt tænke mig at høre, hvor gamle de blev hos jer, og hvor længe de blev ved med at lægge æg regelmæssigt?

Om det ene eller det andet er det rigtige, er vel et spørgsmål om overbevisning, så gør det du har det godt med.  :D
Mvh, Thomas

0,1 Araucana
1,1 Isabella Dværg Brahma
0,2 Brun Dværg Brahma
0,1 Gråstribet Dværg Maran
0,1 Sort-Kobber Dværg Maran
1,9 div. Undulat
2,1 Sangparakit (opaline)
1,0 Nymfeparakit
0,5 Kælerotte

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 14 April , 2014, 10:09 »
@Kristian
Ok, vi vil se, hvad vi kan få ud af bur-ejeren om deres alder. Vi vil kun have én slags og ingen kyllinger.
Mange hilsner,
Karin

6,0 bonus'børn'

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 14 April , 2014, 10:21 »
@Thomas
Tak for et herligt link! Det, de gør, har da vakt opsigt!

Som sagt kender jeg ikke rigtig alderen på Damerne, da vi fik dem, men udvoksede var de ikke - det kan man tydeligt se på billederne. Vi havde dem i godt 3 år, hvor de støt og roligt alle 4 lagde hver dag, lidt færre om vinteren, men så vidt, jeg husker, stort set ingen æg-løse dage. Så kom der en tid, hvor de blev meget tyndskallede, men det hjalp med skaller. Men så tog det til, så der kom flere og flere også helt uden skal, og da de så begyndte slet ikke at lægge, fik en af sønnerne dem for at aflive dem (vi ku ikke...). Da han så kom hjem med dem, syntes han genbo, at det var da synd, og så kom de på aftægt mellem hans høns, hvor de her ca. 2 år senere stadig futter rundt og hygger sig uden at arbejde for føden :-)
Hvis bare vi ikke løber nogen særlige risici, vil vi nok fortsætte med dem. De var søde og sjove, ret tillidsfulde og meget hyggelige. Frida blev noget af en udbryderdronning, og så fulgte de andre jo med -  bortset fra svagtbegavede Lise, som ikke kunne finde ud af, hvordan de andre kom ud, og hvis hun så kom ud, kunne hun ikke finde ud af, hvordan de andre var kommet ind igen, end ikke i hønsegården. Hun lærte det aldrig. Til gengæld var det hende, der holdt vagt og larmede op, når der var en kat i nærheden. Sådan har vi hver vores talenter :-)).
Mange hilsner,
Karin

6,0 bonus'børn'

Offline ThomasSLaursen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 14 April , 2014, 10:43 »
Hej Karin

Det er jo en rigtig sød historie.  ;)

Det er lidt sådan nogen informationer vi har brug for, for når vi tager et dyr til os, så beholder vi det til det afgår ved en naturlig død.
Derfor er det ret vigtigt, at vi finder det helt rigtige tidspunkt at udvide vores hønseflok på, så vi ikke lige pludselig står med 8 gamle hønsedamer, der ikke lægger æg.

Mht. æggeskallerne, så kan jeg fortælle, at skallen på vores dværg brahma æg er meget tyk, og somme tider kan det være svært at slå æggene ud.
Mvh, Thomas

0,1 Araucana
1,1 Isabella Dværg Brahma
0,2 Brun Dværg Brahma
0,1 Gråstribet Dværg Maran
0,1 Sort-Kobber Dværg Maran
1,9 div. Undulat
2,1 Sangparakit (opaline)
1,0 Nymfeparakit
0,5 Kælerotte