Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvor kommer stjernen i ægget??  (Læst 1435 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jaller9849

• Passiv bruger
hvor kommer stjernen i ægget??
« Dato: 12 April , 2014, 10:51 »
Vi har 14 æg i maskinen og vi er på dag 19 i dag. I går tog vi vuggen ud og venter nu spændt på at den første skal lave stjerne i ægget så vi kan hæve luftfugtigheden.

Mit spørgsmål er om stjernen typisk kommer i den øverste del af ægget i forhold til at det ligger ned eller om det er forskelligt? Jeg vil helst ikke forstyrre dem for meget så jeg vil ikke pille på alle æggene flere gange om dagen for at se om der er kommet stjerne hvis ikke det er nødvendigt.

Måske lidt dumt spørgsmål men jeg vil jo helst ikke gøre noget forkert. Det er nemlig min første gang med  maskine. 14 ud af 16 æg var befrugtede  :D
Jacob
1.3 Orpington stor sort
11 orpington kyllinger sort/gul

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: hvor kommer stjernen i ægget??
« Svar #1 Dato: 12 April , 2014, 11:45 »
Spændende dag ;D

Du skal slet ikke åbne maskinen og pille ved æggene mere - kig kylleTV og sid på hænderne.

Jeg har kun lidt rugemaskineerfaring at byde ind med, og her er alle stjernerne kommet, så man kan se dem UDEN at åbne maskinen - og der kan godt gå meget lang tid, fra stjerne til kylle ude af ægget.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 12 April , 2014, 12:19 »
Som Helle skriver. Hold nallerne væk. Jo mere du piller desto større risiko er der for at du gør skade på kyllingerne. Du hæver bare luftfugtigheden nu og venter spændt. Hullerne plejer at komme i den butte ende af æggene der hvor luftlommen er. Hvis du er heldig kommer det første lille hul allerede i dag, men som Helle skriver kan det tage over et døgn før kyllingen er ude. Har du lyst æggene, så du er sikker på at de æg der er tilbage er befrugtede og indeholder levende kyllinger?
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 13 April , 2014, 17:30 »
Fidusen med at man tager rammen/risten ud de sidste dage, er at kyllingen selv kan rokke ægget til rette, så den kan lave hul det rigtige sted - dvs i den butte ende, på oversiden, så den har plads at arbejde på.
Nogle maraner, nogle araucana.