Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Havehøns, hvad skal jeg nu så vælge?  (Læst 10952 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dina

• Passiv bruger
Havehøns, hvad skal jeg nu så vælge?
« Dato: 05 April , 2014, 19:12 »
Kære alle

Og undskyld dette emne som sikkert kommer igen og igen.

Jeg har læst racebeskrivelser fra flere steder men kan ikke rigtig bestemme mig hvad for høns jeg skal gå efter. Jeg håber der er nogle søde som gerne vil hjælpe lidt. Jeg er en nybegynder og der er flere ting jeg ikke helt forstår. Fx. det med at nogle blive skruk, nogle ikke. Hvor vigtigt er det for mig som ikke planlægger at få kyllinger og ikke skal have en hane? Er det en stor ulempe og problem hvis de bliver skruk?

Jeg planlægger et lille hold på 3 høns til en villahave på 500 m2. De skal bo et mindre hønsegård men planen er at de kan gå frit nogle timer hver dag.

Det jeg gerne ønsker:
-tamme høns som kan håndteres selve af børn
-skal ikke flyve højt
-skal gerne lægge æg, helst året rundt
-skal helst ikke spise voldsomt meget
-skal ikke larme
-og så behøver de ikke at blive skruk, men jeg ved ikke om det er vigtigt hvis de gør det eller ej. :)

Venter i spænding på hvad I foreslår  :)
Mvh Dina

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
Sv: Havehøns, hvad skal jeg nu så vælge?
« Svar #1 Dato: 05 April , 2014, 20:39 »
Velkommen til hønseland  /o
Det er fantastisk berigende at have høns og min på 4 år og min låner på 6 er vilde med at hjælpe med mad og ægsamling.  :D
Jeg kender ikke alle racer og vi har jo alle vores farvoritter . Ud fra din beskrivelse og hvilke racer jeg kender vil jeg anbefale dværg maran. Mine skrukker nærmest ikke ( har kun haft en som skrukkede en gang) , de spiser gerne af hånden. Flyver sjældent og er smukke . Hos 3 høner samler jeg 2 æg dagligt nu. De holder , som høns nu gør, ægge pause når de fælder, og giver lidt færre æg om vinteren end om sommeren. ( man kan tilføre kunstig lys og dermed lokke flere æg fra dem  ;) )
Mine dværg maran spiser gerne køkkenrester og larmer ikke . De fortæller når der er lagt et æg men ellers er de ikke larmende.
Når en høne bliver skruk ønsker hun kyllinger . Hun smider sig fladt i redekassen, stopper med at give æg og ønsker bare at ruge. Hvis du ikke har planer om kyllinger vil du, hvis du vælger en skrukkende race, skulle afskrukke jævnligt. Det synes jeg er synd. For alle parter.
Ellers ville silker være et godt valg, men de skrukker villigt og ofte ( i hvert fald mine dværgsilker).
Håber at du kan bruge det til noget, og når du nu tænker dværg "MARAN" så lad være med at tro at dværgene giver helt mørke brune æg. Det gør de ikke ENDNU  :police: Men fine æg er det alligevel  :P
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #2 Dato: 05 April , 2014, 20:58 »
På nær det med at skrukke passer Dværg Wyandotter rigtig godt til din beskrivelse. Dog er det en af de racer selvom de finder på at skrukke skal de nok give nok eller rigeligt med æg alligevel.

Ellers mange af de andre mellemsvære racer kunne også passe til dine behov nogle skrukker andre ikke. Det kunne være Dværg Sussex, Dværg Welsumere, Dværg Barneveldere, Dværg Australorps, Dværg Niederrheiner, Dværg Bielfeldere og Dværg R.I.R. samt flere andre.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline palleti

• Bruger
  • Livet er kort - spil bridge!
« Svar #3 Dato: 05 April , 2014, 21:03 »
Tillykke med beslutningen. Du vil være rigtig godt hjulpet ved at surfe rundt på Forum her, og internettet i øvrigt. Der er rigtig mange tråde her, som drejer som forslag til racer, hønsehus, hegn, osv. - det er bare om at søge og bladre  :D

Desuden kan du med fordel besøge biblioteket og låne hvad de har om fjerkræ, især Den Store Hønsebog af Jørgen Liljensøe. Husk dog, at de fleste som starter med et fromt ønske om f eks "kun 3 høns" ender med noget flere, så de skal udvide hønsehuset ad flere omgange  ;D

Mange har beskrevet hvor forfærdeligt det er at opleve følgerne af et rovdyrangreb, så jeg synes du skal tænke sikkerhed tidligt. Vi har sikret haven rimeligt godt, og har endnu været forskånet. Der er dels højt rionet + alm havehegn i hækken hele vejen rundt (det var egentlig mod nogle glubske rottweilere hos naboen som ikke selv gad hegne ordentligt), dels 20-25 kvm hønsegård med volierenet og nedgravede plader. De går ude, fra vi står op til det begynder at blive mørkt, og det er de tydeligvis vældig tilfredse med. Hvis vi ikke er hjemme kan de blive nødt til at nøjes med hønsegården. Men så er de også utilfredse og brokker sig.

Husk, her er der ingen dumme spørgsmål. Held og lykke!
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline Dina

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 06 April , 2014, 14:30 »
Mange tak for svarer :)

Jeg tror jeg prøver de racer jeg kan finde til salg, og umiddelbart lyder Dværg Maran eller Dværg Wyandotter mest attraktive. Hvis der er nogle der gerne vil sælge hønniker og kan levere til Storkøbenhavn, er jeg interesseret.

Jeg er en bekymrertype, så jeg har nok gået igennem de fleste skrækscenarier. Er det nok med et netbund til hønsegården eller skal der mere sikring fx. mod ræv? Skal jeg også være bekymret for alle de katter som går rundt i området?

Jeg kan næsten ikke vente på at komme i gang...

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #5 Dato: 06 April , 2014, 23:43 »
Der er ingen høns der lægger æg året rundt, og slet ikke hvis de ikke må spise meget. Det kræver store ressourcer for høns at lægge æg, så de skal fodres rigtigt, godt og rigeligt, men ikke så meget at de bliver fede. Jeg ville ikke vælge dværgwyandotter, da de er kendt for at skrukke meget. Så får du bøvl med at skulle afskrukke dine høns, og når de er skruk, så lægger de ikke æg. Der er mange dejlige racer der nærmest aldrig skrukker. Jeg vil som Paletti anbefale dig at læse den store hønsebog. Den er god at blive klog af, og du får en rigtig god baggrundsviden til dit kommende hønsegårdsbyggeri og hønsehold. God fornøjelse og held og lykke med det hele.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Anja Jensen

• Passiv bruger
  • 3 høns i haven :)
« Svar #6 Dato: 07 April , 2014, 03:57 »

Mine tre høns er ikke racehøns. De er vist det, man kalder hybrider.
De lægger næsten æg året rundt, dog mindre om vinteren.
De flyver ikke, flakser højest.
De er ikke håndtamme, men man må godt ae dem, når de spiser, og så josker de rundt efter en i haven og opholder sig helst lige i nærheden af flokken.
De godtager katte og hunde, så mon de ikke ville godtage børn.
Det der med at spise meget er vel relativt. De spiser kornblanding fra en vores lokale økobønder, skaller, rester fra husholdningen, frugt og grønt som er blevet "kedeligt", og så finder de masser af lækkerier i haven. Og får en klat hønseguf i ny og næ.
De snakker en del (ofte kan man høre et "buuuuuur" eller "bukbuk" udenfor vinduet - mega hyggeligt), men de skræpper vist kun rigtig højt, når der er blevet lagt æg.
Tror ikke der bliver noget skrukkeri :)

Jeg ønsker dig og familien supermeget glæde med familieforøgelsen. Vi er SÅ glade for vores!
« Senest Redigeret: 07 April , 2014, 04:02 Fra Anja Jensen »
0,1 rød Italiener, 0,1 Königsberger, 0,1 Sølvhals.
Kyllinger klækker lystigt under Kønigsbergeren lige nu...
Cocker spaniel, 4 år, Goldenmix, 11 år, 2 kastrerede huskatte, 30 guldfisk i havedammen.

Offline Canarche

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 07 April , 2014, 05:29 »
Jeg vil anbefale Wayndotten i stor. Den skrukker ikke. Foderindtagelsen er moderat. Den flakser højest, men flyver ikke når den er omkring et år.

Der findes 12 farvevarianter af den store Wyandot. Racen stammer fra USA, hvor den er optaget i standarden omkring 1880. I 1930erne og 40erne blev den hvide og sorte farvevariant brugt i konsumægsproduktionen i Tyskland. Den lægger æg næsten året rundt under de rette forhold. Blommen er relativ stor og "står" op i hviden. En ting jeg har lagt mærke til er at selvom der er forskel på æggestørelsen, er blommen næsten altid lige stor. Hønen er rolig af sind, men kan godt virke reserveret.

Jeg kan kun påpege en eneste ulempe ved Wyandotten. Den elsker og ser det som sin fornemste opgave at rive græsplænen op med rod.
0.2 SK Marans Tykben og Tyndben
1.0 Handicappet Sumatra hane Muks

Glatnak

• Gæst
« Svar #8 Dato: 07 April , 2014, 20:57 »
Hvis du har mindre børn, burde du måske netop overveje om ikke det ville være fint hvis en blev skruk.

Jeg er helt sikker på at børnene vil synes det er spændende at æggene klækker og der kommer en lille flok kyllinger der kan hygge sig med hønen i haven.

Ikke at du skal vælge en race der skrukker meget - men min generelle opfattelse er at jo mindre en race har tendens til skruk, jo mindre rolig eller håndtamme er de. Man kan måske sige lidt skruk gør dem mere balancerede mht. temperament.
(Det får jeg jo nok hug for at sige ;-)

Offline Dina

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 08 April , 2014, 09:17 »
Nu at jeg har læst mere, synes jeg at det kunne helt bestemt at lyde spændende at prøve at få kyllinger. Fungerer det så sådan at man skal købe rugeæg når man har høns der skrukker? Vi kan jo ikke have en hane i vores kommune.

Det er så dejligt at læse om alle jeres dejlige høns :) Jeg glæder mig så meget!

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #10 Dato: 09 April , 2014, 20:00 »
Nu at jeg har læst mere, synes jeg at det kunne helt bestemt at lyde spændende at prøve at få kyllinger. Fungerer det så sådan at man skal købe rugeæg når man har høns der skrukker? Vi kan jo ikke have en hane i vores kommune.

Det er så dejligt at læse om alle jeres dejlige høns :) Jeg glæder mig så meget!

det er netop det man gør. Der har man så muligheden for og vælge efter om det skal være af en race der kan sætte kød så de kan ende i fryseren eller om kyllingerne skal fise rundt og være hyggelige og lægge æg til husholdningen. Når de er vokset op altså  ;D
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #11 Dato: 09 April , 2014, 20:38 »
jeg vil så også nævne de store wyandotter. jeg har dem i flere farver. alle er rolige og bliver bag et ret lavt hegn.
her er de ikke reserverede, men kan blive helt tamme hvis man gør lidt for det.

her er der så ikke problemer med de river græsset op. det har jeg aldrig oplevet. jeg har kun set lohmann (hybrid) høns flå græs op da de skrabede og skrabede. (man er vel ikke kasseret skrabehøne for ingenting  ;D )

dog kan de store wyandotter godt skrukke. nogle stammer gør, mens andre aldrig gør. havde for første gang sidste år 3 skrukke damer. og har allerede igen i år fået 1 mere.

de findes desuden i mange smukke farvevariationer, men ikke mange af dem er til at finde. der er desværre ikke mange avlere af denne skønne race.

de er udover at give godt med æg rigtig gode slagtedyr. her slagtes overskydende haner.

dværgene skulle have samme egenskab som de store, dog skulle de være ret ivrige skrukker, og ligger så også lidt mindre æg. men stadig store i forhold til dyrene.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline ThomasSLaursen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 10 April , 2014, 09:50 »
Vi har en flok dværg brahma. De vil også være et fint valg for dig.
De kommer når de ser os, for at se om vi har noget med, eller om vi skal ned og grave orm eller finde benkebiddere. De spiser af hånden, og hanen sidder på armen og "plukker" edderkopper fra taget i drivhuset.
Vi har 3 dværg brahma høner, og de lægger pt. 2-3 æg pr. dag.
De skal selvfølgelig have noget hønsefodder, så de får alt det de har brug for, men der ud over spiser de hvad de finder i haven, kartofler, ris, pasta og brød og alle de kerne vi kan finde på at tage med til dem. Specielt er de glade for solsikke.
Når vi ikke er hjemme går de i overdækket voliere på 15 m2, men så snart vi er hjemme får de lov at gå frit i haven.
Du spørger om du skal være bekymret for katte. Det mener jeg ikke. Vores lille dværg hane har skræmt flere katte væk. Når han ser dem, så stirre han på dem, og går i angrebsstilling, og så følger han dem pænt ud af haven. Kattene har aldrig forsøgt at angribe.
Vores hunde går frit sammen med hønsene, uden opsyn. Det fungere også fint.

Som én skrev længere oppe i tråden, så pas på ikke at starte for småt, for der kan nemt komme en høne eller to mere til... ;D 
Mvh, Thomas

0,1 Araucana
1,1 Isabella Dværg Brahma
0,2 Brun Dværg Brahma
0,1 Gråstribet Dværg Maran
0,1 Sort-Kobber Dværg Maran
1,9 div. Undulat
2,1 Sangparakit (opaline)
1,0 Nymfeparakit
0,5 Kælerotte

Offline Tink

• Passiv bruger
  • Nybegynder men vild entusiast!
    • Lillemormor
« Svar #13 Dato: 10 April , 2014, 11:12 »
Jeg vil lige deltage her og slå et slag for Sussex, som jeg synes er en skøn og meget tillidsfuld høne. Det er en god tung madamme som holder sig på jorden, den ægger smukke æg i en "knække hvid" nærmest beige, de holder en naturlig pause når de skifter fjer med æglægningen, men har i min optik brug for lys for at lægge æg vinteren igennem.

Jeg har en høne jeg selv har haft helt fra kylling og hun kommer når jeg kalder, forventer klap og kæl og virker til at være "knyttet" til mig. Jeg synes hun er skøn.

Sussex kan godt skrukke, men er så vidt jeg ved ikke kendt for at være nogen der gør det i stor stil.

Man kan få dem i mange farvenuancer, mine er trefarvede/porcelænsfarvede, ellers er jeg også vildt forelsket i typen der hedder columbian, som er hvid med en sort krave.

Held og lykke med dine nye høns!
0.5 trefarvede sussex 0.2mops 1.0 ægtemand. Har et stort ønske om at få en lille gård, men bor aktuelt i parcelhus med forstående naboer :)