Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Engelsk araucana temperament  (Læst 5086 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Engelsk araucana temperament
« Dato: 05 April , 2014, 11:49 »
Hvordan er temperamentet hos Engelsk araucana og flyver de meget?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Engelsk araucana temperament
« Svar #1 Dato: 05 April , 2014, 11:55 »
Jeg har avlet dem i nogle år og jeg synes egentligt at de har meget gode temperamenter, men det kommer jo meget an på hvad de skal sammenlignes med og sikkert også på hvordan de er opdrættet og ikke mindst er holdt.

Temperament er jo arveligt, så avler man på aggressive eller nervøse dyr, så bliver afkommet ret ofte også sådan.

De er livlige og kan flyve, men de er jo også af let race. Jeg havde mine bag et hegn på 150 cm. og der blev de inde, så jeg ved ikke om lavere hegn også "virker".
« Senest Redigeret: 05 April , 2014, 11:57 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
« Svar #2 Dato: 05 April , 2014, 11:59 »
Min erfaring er ikke så stor......... jeg har en hane og en høne, der er "næsten" racerene. De flyver uden problemer ca. 3 m. op i de højeste træer men aldrig ud af haven. De "snakker meget" og er i det hele taget ret udtryksfulde:-) De er nu de hurtigste til at komme, hver gang jeg bevæger mig ind i hønsehaven til den særdeles blandende flok.
 I min optik er de ligeså underholdende som dværgmaranerne ;D, men altså ret livlige og gode til at flyve.........
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #3 Dato: 05 April , 2014, 12:45 »
Jeg har købt rugeæg, så jeg ved ikke lige hvordan forældrenes temperament er. Men æggene ligger under en dejlig tam silkehøne og vi bruger meget tid med vores høns, så jeg håber det smitter af på kyllingerne, når de kommer :)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline hrhanegal

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 09 April , 2014, 21:33 »
Hej,

Jeg har haft en Engelske Araucanaér af et par omgange. Jeg synes de er MEGET livagtige.... Men de er også utrolig nysgerrige og alt ædende, man skal ikke lade sin dør stå åben længe ind til huset før man har ubudne gæster :)
Og så er de rigtig gode til at flyve!

Hvis man vil have sig en hygge høne som man gerne vil kunne "snakke" rigtig med, synes jeg ikke den er et særligt godt valg..
Jeg har nu valgt at have nogle meget mere "rolige" høns da jeg simpelt hen synes, at de Engelske Araucaner var alt for nervøse, og slet ikke hyggelige for mine børn.

Men når alt det nu er sagt, så lægger de jo nogle fantastiske smukke æg som man bliver helt afhængig af :)

Jeg har stadig en enkelt høne tilbage, og hun kommer ikke til at forlade min hønsegård, da hun er den ældste høne jeg har, og så har hun overlevet at få spist/bidt alle sine halefjer af af ræven, så her er hun vores alle sammens sejeste "super-maude" :)

Offline Tantelaila

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 10 April , 2014, 08:31 »
Mine to høner, er meget livlige, snakker eller "synger" meget. De flyver gerne, og sidder gerne oven på hønsegården (når de er lukket ud), og der er over to meter op.
Synes de går godt ind i flokken, er ikke dominerende.
Mvh Laila

1.0 Blå Araucana
0.1 Gul/sort columbia dværg Wyandotter
0.2 Maran/kryds?
0.2 Engelsk Araucana, lyngfarvet
0.2 Hvid Sussex
0.2 Maran/Araucana
0.2 Australorps, Sort

2.1 Maine coon
2.0 Huskat