Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: fugtighed i madam blå før klækning?  (Læst 6605 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline maja1981

• Bruger
fugtighed i madam blå før klækning?
« Dato: 31 Marts , 2014, 19:42 »
jeg har to rugemaskiner. bedst kendt under navnet "madam blå"  :)

jeg har ruget 5-7 gange i dem og altid fulgt vejledningen med at hæve fugtigheden på dag 18. (ruger på 30-40% indtil dag 18)

jeg ved at mange først tilføjer ekstra vand når den første kylling er ved at klække eller helt ude.
jeg tænker at prøve dette også. især da jeg sidste år syntes der var lidt flere end normalt der ikke klækkede.
men da man skal have hele låget af og skille bund/skillerum for at hælde vand i karrene, vil jeg lige sikre mig at den fugt der nu er derinde ikke slipper helt væk så jeg risikerer for lav fugtighed inden jeg får lavet det hele klar med kyllinger der er ved at klække.
jeg når dag 18 i morgen :-) og har før oplevet den første kylling er ude på dag 19. jeg går på arbejde om dagen så kan ikke være der og tjekke om der nu er en på vej ud eller ej. så det nemmeste for mig er faktisk ved sidste tjek imorgen at ligge skillerum ned/fjerne dem og tilføje godt med vand som normalt. skal også have opdelt så jeg har et par stammerum i hver maskine.
men vil jo også gøre det bedst mulig for de små kyller så så mange muligt klækker.

hvad mener i?
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline balder2006

• Passiv bruger
Sv: fugtighed i madam blå før klækning?
« Svar #1 Dato: 31 Marts , 2014, 20:37 »
Har selv fru blå. Jeg plejer på 18 dagen og fylde begge kar og spille cirka en deciliter ud i bunden ved siden af i bunden så ligger den i min maskine på 70 procent når den første klægger
Sort kobber maran 1,5
tværstribet maran 0,1
Blå Kobber 0,3
Hvede maran 1,3
Dorking 0,1
GDL 0,1

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #2 Dato: 31 Marts , 2014, 22:26 »
helt det samme plejer jeg også  :) også samme mængde vand. er bare i tvivl om det lige er tidligt nok at øge fugtigheden. men det bliver nok sådan jeg gør, som jeg plejer.

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #3 Dato: 31 Marts , 2014, 22:37 »
Jeg deltager lige hvis det er ok. :)
Jeg har lånt en blå som kører ved siden af min R-com 20.Hvordan undgår man at kyllingerne plumper ned i vandet under klækning ? Jeg synes der er meget plads at falde ved siden af på.Det er godt nok et lille stykke net/gitter med.Hvordan skal det bruges ? Hvordan fylder i vand på dag 18 ? Tager i alle æg plus bund ud ? Jeg forestiller mig at man kan bruge en drikkedunk og sprøjte vandet forsigtigt ned i karret .Det gør jeg ved min hjemmelavede.
Det er første gang jeg prøver den blå.Det skal helst gå godt da der er GULDæg i (tyske hvide wyandotter). :)
Maja har du ikke vand i det ene kar fra start ? Det gjorde jeg og den står i fugt som min R-com på ca 46%
« Senest Redigeret: 31 Marts , 2014, 22:41 Fra vbruun »
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline balder2006

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 01 April , 2014, 10:41 »
Fra 1 til 18 dagen har jeg vand i det ene kar. På 18 fylder jeg vand i begge kar og spilder lidt ved siden af. Så tager jeg skille væggene op og lægger den ene ned så hele bunden er dækket og ingen kyller får en vasker. Jeg vender ikke ægne de sidste 3 dage
Sort kobber maran 1,5
tværstribet maran 0,1
Blå Kobber 0,3
Hvede maran 1,3
Dorking 0,1
GDL 0,1

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #5 Dato: 01 April , 2014, 12:16 »
Nårhhhh, på den facon.TAK :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 01 April , 2014, 12:29 »
Da jeg rugede i madamblå lod jeg bunden stoppe "midt i". Det efterlader plads nok i begge ender til at man kan hælde vand i. De 2 åbne huller dækker jeg med 2 af de gitre som man har siddende imellem æggene imens de ruger. Det passer perfekt.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline claus74

• Bruger
« Svar #7 Dato: 01 April , 2014, 14:35 »
Der har da aldrig været plads til 2 gitre med mindre de ligger løst ovenpå

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 01 April , 2014, 14:57 »
De ligger en smule skråt og så imod de riller som de normalt sidder i. (Overlapper på grundpladen)

Det virker i hvert fald fint hos mig.  ;)  /o

Min rugemaskine er lige pt. ikke hjemme, så kan ikke lige tage et billede af hvad jeg mener...
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #9 Dato: 02 April , 2014, 21:17 »
jeg har også vand i det ene kar fra første dag til dag 18. det giver en fugtighed på 30-35% når maskinerne står i huset. 47-49% når de er i bryggerset.

jeg fyldte som jeg plejer begge kar og et helt glas ud i bunden i går aftes. og det var faktisk dag 19 fik jeg set da jeg havde fået skrevet forkert på min "rugeseddel"  ægene kom i en torsdag, så det må være dag 19 tirsdag. ægene pippede også lystigt da jeg lavede det hele klar sent i går :)

med vand i begge kar og bund når fugtigheden op på ca 65 %. og lidt dug og vanddråber på låget. dog syntes jeg den ene maskine driller lidt. her har jeg ikke et hygrometer i, men stort set ingen dug/vanddråber på låget til trods for at der er lidt mere vand i end den anden maskine.

jeg skubber bunden til den ene side, hælder vand i. og ligger det ene skillerum ned i hullet i den anden side. og her hælder jeg vand i først eller bare ned mellem tremmerne/bunden. jeg hælder også bare ned mellem bunden i midten af maskinen, så ægene ikke skal flyttes.

et lille råd hvis man har flere stammer i samme maskine. her stripses bare 2 mellem væge sammen (hver sin retning, ellers bliver de skæve) og sættes som man vil sætte den ene side normalt. så er det højere og kyllingerne kan ikke komme over  /o

pt er der kommet 2 sølv sortrandet og 1 hvid wyandot :-) og rigtig mange har lavet hul og er på vej.

det irriterer mig dog at jeg ikke kan få fugten højere op i den ene maskine. og alle propper er i, på nær det ene hvor tjek-up går ned. og vil meget nødig åbne for låget, for ellers kunne en svamp eller klud nok gøre underværker.
havde samme problem sidste år. det går lidt nemmere med fugtigheden når maskinerne står i bryggerset, i stedet for i det ret tørre hus  :)

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå