Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skal Arne isoleres???  (Læst 5315 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lars1980

• Passiv bruger
Skal Arne isoleres???
« Dato: 29 Marts , 2014, 16:41 »
Vores australorps Hane, Arne. Damerne er ikke for søde ved ham, de plukker ham i bagen.
De værste er umiddelbart hans to racefæller og to brune lohmans.
Bør hanisoleres i en periode?

Så har jeg en Brun Lohmann, "Frk Ensom" der bliver plukket. Antager hun er nederst i heirakiet.
Er det noget jeg skal gøre noget ved? Tage hende helt væk, isolere eller???

Offline Tina Kinnerup

• Passiv bruger
  • A-høne
Sv: Skal Arne isoleres???
« Svar #1 Dato: 29 Marts , 2014, 17:58 »
Du skal da tage ham væk fra de damer med det samme. Det er da synd. Jeg havde engang nogle af de der kanibalhøns/æglæggere som åbenbart manglede noget, de gjorde det samme ved hanen. Jeg blev rådet til at komme lidt salt i deres drikkevand. Det hjalp med det samme på plukkeriet.
Tina

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 29 Marts , 2014, 18:02 »
Uh ha - jeg tror også du skal have frk Ensom isoleret sammen med Arne, ellers er det nok hende al plukkeriet går ud over.

Hvis plukkerne så finder et nyt offer, så tror jeg du skal overveje plukkernes skæbne, hvis salt i vandet (det har jeg ikke hørt om) eller et proteintilskud f. eks i form af råt hakket oksekød kan afhjælpe den dårlige vane.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #3 Dato: 30 Marts , 2014, 07:02 »
det er altid godt med 2 sammen os når de så skal tilbage til flokken

Offline Lars1980

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 30 Marts , 2014, 19:47 »
Den der er værst til at plukke, ser umiddelbart ud til faktisk at være en af hans artsfæller (australorps)

Har forsøgt at putte lidt salt i vandet, min kæreste synes ikke rigtigt om ideen med råt oksekød. Men de går grådigt til saltvandet skal jeg love for...

Men vi tog konsekvensen af Jeres svar, i dag og udsatte de ellers preserende bryllups forberedelser og byggede en ekstra gård til de to indendørs på nogle timer og lukkede 1/4 af den udvendige gård af til de to, men så de stadig har kontakt med flokken. Så må vi se hvordan det går. 

« Senest Redigeret: 09 April , 2014, 23:07 Fra Lars1980 »

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 30 Marts , 2014, 20:13 »

min kæreste synes ikke rigtigt om ideen med råt oksekød.

Når hønsene går frit, spiser de skam med største glæde og grådighed kød, hvorfra de får en stor del af deres proteiner. Proteinmangel kan være årsag til plukkeriet - eller stress og kedsomhed, hvis de ikke har ret meget plads at gå på.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Lonekh

• Bruger
« Svar #6 Dato: 30 Marts , 2014, 22:13 »
I stedet for hakket kød så kan du prøve benmel, fra fisk, hvis du kan køre til Odense på søndag kan du få noget af mig, jeg har en sæk fuld, send en Pb hvis det har interesse.
« Senest Redigeret: 31 Marts , 2014, 14:04 Fra Lonekh »
Mvh Lone
1,2,25 Brahma
0,2 blandingshøns
0,3,2 skotsk højlandskvæg
1.0. tysk langhåret hønsehund
1,0 tysk ruhåret hønsehund
1,0 kat
1 lækker mand

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 31 Marts , 2014, 09:14 »
Du kan også tilberede det først, hvis det virker bedre for kæresten, men det er altså helt naturligt for høns at spise kød.
Men der er selvfølgeligt en pointe i at råt kød potentielt kan smitte med salmonella ..., men vi antager jo normalt i DK at oksekød er salmonellafrit ellers måtte de røde bøffer og tartaren jo afskaffes  :'(
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Lars1980

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 09 April , 2014, 23:06 »
Tak for tilbuddet Lone. beklage rjeg ikke nåede at "vende tilbage".
Nu prøver vi at give dem lidt oksekød også.
Hanens rumpe er vidst i bedring efter han er blevet isoleret med hønen. Men, hun er
så tilgengæld blevet værre tilredt af at være alene med ham, plus hun virker meget
"deprimeret". Har lukket en høne mere ind til dem, som det nu går ud over med plukkeri.

Er lidt på Herrens mark, hvordan vi skal gribe det her an...

Angående plads, så har de 10 ca 25 m2 til rådighed (ved godt det ikke er så meget) plus de går i en del af haven eller gården når vi er hjemme.

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #9 Dato: 10 April , 2014, 00:13 »
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #10 Dato: 10 April , 2014, 05:25 »

Angående plads, så har de 10 ca 25 m2 til rådighed (ved godt det ikke er så meget) plus de går i en del af haven eller gården når vi er hjemme.

Nej - det er ikke meget plads og sikkert årsagen til plukkeriet. De plukker hinanden, når de går og keder sig i gården.Så hjælper oksekød el. a. nok ikke.

Når der er spørgsmål her ang. fjerplukkeri, så finder vi meget ofte frem til, at årsagen skyldes for lidt plads.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst