Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skrukhøne for første gang  (Læst 7198 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline alrk

• Passiv bruger
Skrukhøne for første gang
« Dato: 29 Marts , 2014, 00:35 »
Hej,

Vi er i færd med at ruge nogle hjemmelavede æg ud under en skrukhøne som så mange andre herinde. Forskellen, tror jeg, er at det her er vores første forsøg.

Jeg havde lagt nogle snydeæg i redekassen og var begyndt at samle rugeæg ind, til stor spot og spe blandt familien fordi jeg var sådan en optimist, der ville da gå meget længe inden noget skete. De tog heldigvis fejl :)

Hønen lagde sig skruk i lørdags efter ca. 8-9 dage med snydeæg i redekassen, jeg opdagede det lørdag aften at den ene af vore orpington lå i redekassen. Det er aldrig sket før at de har gjort det, så jeg var straks klar over at den var blevet skruk.

Dagen efter gjorde vi vores kyllingefræser klar til indflytning. Det er et hus uden bund som står direkte på græsplænen hvor der er ca. 2kvm løbegård til. Vi fandt noget godt tykt mos og lagde i bunden og en gang strå i en rand omkring til at danne rede.

Skrukhønen blev lagt i kyllingefræseren søndag aften, men gik af æggene og ledte efter sit gamle hus. Så måtte jeg ind og føre hønen tilbage til vores fine rede og æggene, mens hanen fra hønsehuset brokkede sig over at hønen gav lidt lyd af sig da hun var en tand genstridig :)

Hønen genoptager rugningen uden at kny. Dagen efter er alt fryd og gammen i kyllingefræseren.

Tirsdag opdager fruen at 4 æg er trillet ud af reden - vi lagde herefter 4-5 frisklagte æg ind under hønen som hun tog godt imod.

Siden har hønen ligget på æggene, og været ude kort og spise og drikke, for at skynde sig ind igen.

Nu ligger hun på 6. dagen og ruger, og vil tydeligvis ikke forstyrres når vi nysgerrige mennesker stikker fjæset ind og kontrollerer at hun ligger på æggene.

Vi krydser fingre for at det vil gå godt! Endnu kan meget gå galt.

Vi vil forsøge at lyse lidt æg i morgen og søndag for at se om der er gang i æggene. Vi gætter på at mindst 4 æg er de oprindelige rugeæg som så vil have været i varmekassen omtrent en uges tid.
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline alrk

• Passiv bruger
Sv: Skrukhøne for første gang
« Svar #1 Dato: 29 Marts , 2014, 09:21 »
Lidt stemningsbilleder
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire

Offline alrk

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 29 Marts , 2014, 09:23 »
Kyllingefræseren
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire

Offline alrk

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 29 Marts , 2014, 09:24 »
Hanefar
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire

Offline alrk

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 29 Marts , 2014, 09:25 »
Faverolles høner (nogen i hønsegården mener åbenbart at faverolles' skæg skal pilles væk....øv)
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 29 Marts , 2014, 09:28 »
Jeg plejer at bruge en frugtkasse eller lignende til skrukrede, så triller æggene ikke ud.
Måske kan I en mørk aften løfte hende af et øjeblik og flytte hele hendes rede op i en frugtkasse eller lignende, fylde godt op om sidene, så intet kan trille indeni kassen & putte hende tilbage? De plejer nok i naturen at lave sig en fordybning under en busk og det er ikke nemt på en græsplæne.
Nu må I nemlig bytte flere æg ud, for de klækker jo på hver sit tidspunkt og hønen kan ikke være ude at passe nye kyllinger og ligge skruk samtidigt.
Der behøver ikke være bund i sådan en kasse - en ramme af 4 brædder kan bruges.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 29 Marts , 2014, 11:39 »
Hvis den ligger fast i det lille kyllingebryst, kan stort set intet gå galt, kun 2 ting:

1. Alle æg, som hønen ligger på, skal være lagt ind samtidig, dvs så alle kyllinger ud samtidig (læs ca 2 døgn)

2. Hver dag, når hønen går ud og skider, spiser og drikker vil den meeeget gerne have et støv eller sandbad, for at rense sine fjer. Det kan jeg ikke se, at den kan få i kyllingeburet.. Du kan risikere, at den måske får eller har lus og ikke kan komme af med dem, så 'kan' den blive urolig og gå af reden..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline alrk

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 29 Marts , 2014, 20:00 »
Tak for tilbagemeldingerne.

Sand har jeg tænkt på at få hældt over til buret til hønen, det er bare lige med at få plads under vores "udestue" improviserede tag. Vi har sandkasse til ungerne de kan nok undvære lidt sand. Tak for tippet.

Reden er ganske fin og rund i bunden nu (mosset er faldet sammen hvor hønen ligger, og er stadig højt rundt om den), vi opdagede at den var en tur af reden ved middagstid og lyste på æggene uden dog at blive klar over om metoden eller noget var korrekt :)

Vi vil forsøge at lyse æggene på et senere tidspunkt med en bedre fremgangsmåde. Det er ikke altafgørende for os om alle æg er 100% OK - ligger der et æg eller to der er dødt eller dårlig befrugtet så går det nok alt sammen. Vi finder nok ud af det når tiden kommer.
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire

Offline alrk

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 29 Marts , 2014, 20:12 »
Så har jeg sat en af børnenes plastik kælke fra brugsen ind fyldt med tør jord fra deres yndlings-støvbads sted :)

0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire

Offline alrk

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 01 April , 2014, 18:28 »
1. lysning af æg.

Æggene er tydeligt befrugtede hele banden - der er luftlomme ved dem alle.

Fire af æggene (de nye tror jeg) er ret svære at se edderkoppespind på.

De fire andre æg har meget tydeligt edderkoppespind, men der er også en sort plet på dem alle. Hvad er det for en sort plet? Det så ud til at der var bevægelse i æggene så jeg tror ikke det er en blodplet vi har set.

Det så ca. sådan her ud gætter vi på - vi så det jo gennem en æggeskal:

« Senest Redigeret: 01 April , 2014, 18:32 Fra alrk »
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
« Svar #10 Dato: 01 April , 2014, 19:04 »
Pletten: En lille øjesten ❤️

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 02 April , 2014, 16:46 »
Ja..pletten er jo selve kyllingen/ællingen eller hvad der nu er i ægget ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Margrethe

• Bruger
« Svar #12 Dato: 02 April , 2014, 21:24 »
Tillykke med rugeprojektet. Det er toppen af poppen ved hønsehold at opleve en skrukmor med kyller ;D En lille, men alligevel livsvigtig detalje. Så vidt jeg kan se, er der ingen tråd i bunden af fræseren. Har i problemer med ræve i området? For så kan den godt grave sig ind i sådan en fræser. For hønseejere, er det den værste oplevelse, man kan komme ud til :'(

Offline alrk

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 03 April , 2014, 21:21 »
Hej Magrethe.

Vi har ikke tråd i bunden af kyllingefræseren.

I de to år vi har haft hønsehus har der ikke været tegn på at ræven har gidet grave for at nå ind til vores høns (vores hønsehus har armeringsjern i bunden, kom bare an Mikkel hehe). Vi håber derfor at det fortsætter sådan :D

Den har dog været flittig til at æde dem når vi glemte at lukke døren til hønsehuset - vi har nu en chickenguard som virker forrygende.

Vi håber på et hold kyllinger til påske - der kommer min mor og bor hos os en uges tid. Tøserne er helt pjattede med at se på de små æg med kyllinger i :D De glæder sig også til at se min mor når hun kommer. Det bliver en god påske, det er jeg sikker på.
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire

Offline Margrethe

• Bruger
« Svar #14 Dato: 03 April , 2014, 21:24 »
"chickenguard ". Hvad er det? Lyder spændende :)