Hej,
Vi er i færd med at ruge nogle hjemmelavede æg ud under en skrukhøne som så mange andre herinde. Forskellen, tror jeg, er at det her er vores første forsøg.
Jeg havde lagt nogle snydeæg i redekassen og var begyndt at samle rugeæg ind, til stor spot og spe blandt familien fordi jeg var sådan en optimist, der ville da gå meget længe inden noget skete. De tog heldigvis fejl

Hønen lagde sig skruk i lørdags efter ca. 8-9 dage med snydeæg i redekassen, jeg opdagede det lørdag aften at den ene af vore orpington lå i redekassen. Det er aldrig sket før at de har gjort det, så jeg var straks klar over at den var blevet skruk.
Dagen efter gjorde vi vores kyllingefræser klar til indflytning. Det er et hus uden bund som står direkte på græsplænen hvor der er ca. 2kvm løbegård til. Vi fandt noget godt tykt mos og lagde i bunden og en gang strå i en rand omkring til at danne rede.
Skrukhønen blev lagt i kyllingefræseren søndag aften, men gik af æggene og ledte efter sit gamle hus. Så måtte jeg ind og føre hønen tilbage til vores fine rede og æggene, mens hanen fra hønsehuset brokkede sig over at hønen gav lidt lyd af sig da hun var en tand genstridig

Hønen genoptager rugningen uden at kny. Dagen efter er alt fryd og gammen i kyllingefræseren.
Tirsdag opdager fruen at 4 æg er trillet ud af reden - vi lagde herefter 4-5 frisklagte æg ind under hønen som hun tog godt imod.
Siden har hønen ligget på æggene, og været ude kort og spise og drikke, for at skynde sig ind igen.
Nu ligger hun på 6. dagen og ruger, og vil tydeligvis ikke forstyrres når vi nysgerrige mennesker stikker fjæset ind og kontrollerer at hun ligger på æggene.
Vi krydser fingre for at det vil gå godt! Endnu kan meget gå galt.
Vi vil forsøge at lyse lidt æg i morgen og søndag for at se om der er gang i æggene. Vi gætter på at mindst 4 æg er de oprindelige rugeæg som så vil have været i varmekassen omtrent en uges tid.