Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rugemaskine - byg selv?  (Læst 15511 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Freja

• Passiv bruger
  • Glad ejer af nogle skønne høns.
Rugemaskine - byg selv?
« Dato: 28 Marts , 2014, 14:37 »
Hej hønsefolk :)

Ligger nogen inde med en dybere samlet forklaring på en hjemmelavet
rugemaskine. Med billeder, samt navn på genstande + mål osv.
Jeg har set mange opskrifter, men de er meget rodet.
Det drejer sig om hønseæg - store til dværg.

Mvh Freja
Med venlige hilsner
Freja

Den glade ejer af 4 dejlige orpington-damer (gul, sølvgrå og sort).
Og 6 små dværg dansk landrace damer og 1 sød dværg dansk landrace hane. :-)

Offline jakobø

• Passiv bruger
Sv: Rugemaskine - byg selv?
« Svar #1 Dato: 28 Marts , 2014, 17:09 »
Hvor stor vil du have? Skal den være automatisk?  Hvis 15 æg og manuel kan gøre det så har jeg opskriften på en billig og nem rugenaskine.
jeg har selv en model "grisogko" super nemt super billigt.

Offline DoktorLarsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 28 Marts , 2014, 18:29 »
Hej Freja,

Prøv at kigge i denne hjemmeside: http://www.backyardchickens.com/a/homemade-chicken-egg-incubator-designs-pictures

Den er godt nok amerikansk, men der er mange forskellige maskiner med guides til bygning af dem.

Jeg selv byggede en af en papkasse, hvilket man også godt kan nøjes med. Jeg efterisolerede dog med aviser, men havde jeg gidet bruge tid på en flamingokasse, der er stor nok, havde jeg gjort det.

Offline Freja

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 28 Marts , 2014, 22:29 »
Hvor stor vil du have? Skal den være automatisk?  Hvis 15 æg og manuel kan gøre det så har jeg opskriften på en billig og nem rugenaskine.
jeg har selv en model "grisogko" super nemt super billigt.

Den er jeg fuldt med på at høre mere om. Det er akkurat mine tanker - og at den er billig, det er i orden!   /o
Med venlige hilsner
Freja

Offline Freja

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 29 Marts , 2014, 14:26 »
Hej Freja,

Prøv at kigge i denne hjemmeside: http://www.backyardchickens.com/a/homemade-chicken-egg-incubator-designs-pictures

Den er godt nok amerikansk, men der er mange forskellige maskiner med guides til bygning af dem.

Jeg selv byggede en af en papkasse, hvilket man også godt kan nøjes med. Jeg efterisolerede dog med aviser, men havde jeg gidet bruge tid på en flamingokasse, der er stor nok, havde jeg gjort det.

Jeg tager et kig, tusind tak  :)
Med venlige hilsner
Freja

Offline jakobø

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 29 Marts , 2014, 14:42 »
her er så min ruge maskine.

den består af en flamingokasse fra grisogko, i den har jeg skåret hul til et vindue, her har jeg sat et stykke plexiglas i på begge sider, det er limet med lim pistol.
i låget har jeg sat en blæser fra en computer, den får strøm fra en tilfældig 12v strømforsyning.
så er der sat en fatning, og i den en 15Watt gammeldags glødepære. den styres så af en termostat.
så har jeg målt op til lige under vinduet, der har jeg lavet 4 huller på hver side og sat 4 rundstokke ind. på den er lagt et stykke voliere tråd, og oven på det et stykke skrid underlag med huller i.

af tilretninger jeg har gjort efterfølgende er et stykke sølvpapir på den ende af kassen som er tættest på pæren.
en højere kant på min "hylde"
og så er blæseren blevet hængt op i et par elastikker for at minimere støj.

Offline Freja

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 29 Marts , 2014, 16:11 »
her er så min ruge maskine.

den består af en flamingokasse fra grisogko, i den har jeg skåret hul til et vindue, her har jeg sat et stykke plexiglas i på begge sider, det er limet med lim pistol.
i låget har jeg sat en blæser fra en computer, den får strøm fra en tilfældig 12v strømforsyning.
så er der sat en fatning, og i den en 15Watt gammeldags glødepære. den styres så af en termostat.
så har jeg målt op til lige under vinduet, der har jeg lavet 4 huller på hver side og sat 4 rundstokke ind. på den er lagt et stykke voliere tråd, og oven på det et stykke skrid underlag med huller i.

af tilretninger jeg har gjort efterfølgende er et stykke sølvpapir på den ende af kassen som er tættest på pæren.
en højere kant på min "hylde"
og så er blæseren blevet hængt op i et par elastikker for at minimere støj.

Det lyder meget simpelt, tusind tak! Men hvordan har du fået termostatet til at styre pæren?
Jeg har lige fundet et gammelt træskab til glas, som jeg vil prøve at isolere. Kan man her bruge sølvpapir som isolering?  :)
Med venlige hilsner
Freja

Offline jakobø

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 29 Marts , 2014, 17:37 »
min thermostat er sådan en her http://www.ebay.de/itm/Conrad-Universal-Thermostat-UT200-Weis-40-bis-99-9-C-/400623956530?pt=Dimmer&hash=item5d470c7232

med hensyn til isolering og sølvpapir så har jeg sat sølvpapir i min der hvor pæren sidder meget tæt på flamingoen.

jeg ville nok vælge at sætte noget flamingo eller noget på siderne i det skab. men det er sikkert ikke nødvendigt.

Offline Freja

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 29 Marts , 2014, 20:36 »
min thermostat er sådan en her http://www.ebay.de/itm/Conrad-Universal-Thermostat-UT200-Weis-40-bis-99-9-C-/400623956530?pt=Dimmer&hash=item5d470c7232

med hensyn til isolering og sølvpapir så har jeg sat sølvpapir i min der hvor pæren sidder meget tæt på flamingoen.

jeg ville nok vælge at sætte noget flamingo eller noget på siderne i det skab. men det er sikkert ikke nødvendigt.

Jeg siger tusind tak for hjælpen!  :D Og, er det egentlig vigtigt hvilken slags pærer man bruger, fx om det skal være glødepærer, elsparepærer eller ledpærer?  ::)
Med venlige hilsner
Freja

Offline jakobø

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 29 Marts , 2014, 20:38 »
Hvis du vælger en pære til varmekilde så er det nød til at være en glødepære. Da sparepærer ikke rigtig varmer.