Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hygge/nyttedyr  (Læst 7176 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline renepaulsen

• Bruger
Hygge/nyttedyr
« Dato: 26 Marts , 2014, 21:34 »
Hejsa.
Vi fik for et par måneder siden 6 hvide høns der flittigt lægger æg.
Vi bor dog i byen, og derfor tør vi ikke skaffe os en hane.
Jeg kunne dog godt tænke mig at høre hvad der er af muligheder for dyr der kan gøre det sjovt at være selvforsynende med kød i villahaven.
Jeg spekulerer lidt på vagtler eller kaniner, eller måske noget helt andet? Vi har en alm. parcelhus grund.
Hvad kan man holde som børnene synes er sjovt (evt. noget man kan avle på), og som er nyttigt (mad) :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Hygge/nyttedyr
« Svar #1 Dato: 26 Marts , 2014, 22:07 »
Som du selv nævner Vagtler, men indenfor den gruppe måske også Stenhøns eller Agerhøns kunne være muligt.

En anden ting er Duer selvfølgelig og de kan blive særdeles tamme også plus de findes i et væld af farver og fjerdragter og størrelser så der er lidt for enhver smag.

Du nævner også Kaniner og der er jo også Marsvin især en race er lavet til dette formål selvom denne ikke er et optimalt kæledyr(kan være rigtig vild).

Andre ting der måske kunne være sjove selvom man ikke selv vil spise dem er melorme, blomsterbiller, vandrene pinde og regnorme. Om ikke andet et godt tilskud til hønsene og kan give tidsfordriv for høns, vagtler eller Agerhøns.

Et par ællinger der vokser op kan måske også være sjove og blive god julemad.

Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Anders Christensen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 26 Marts , 2014, 22:55 »
Bare fordi du bor i en by kan du jo altså godt have en hane alligevel...

Det er ikke altid naboerne der skal bestemme  :D
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #3 Dato: 27 Marts , 2014, 07:14 »
Kaniner, som du selv er inde på, smager jo fortræffeligt, og der er godt med kød på de store slagtekaniner. Samtidig kan du garve skindet.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #4 Dato: 27 Marts , 2014, 07:52 »
Vagtler er ikke så store, men til gengæld så vokser de temmelig hurtigt. 6-8 uger efter klækning kan de slagtes (eller begynder at lægge æg). Men der skal jo en del hvis det skal mætte en familie...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 27 Marts , 2014, 08:42 »
Vi bor selv i "kun" et parcelhus med en stor have.. Jeg har høns og ænder og jeg elsker mine ænder.. De er sjove, tamme, rolige og så smager deres afkom mega godt ;) Forrige år havde jeg et par kalkuner...de klippede græsset på den mest fantastiske måde og endte med at smage super duper.. I år vil jeg prøve med et par gæs, blot for at smage rigtig god kvalitetskød fra gås, som jeg i øvrigt aldrig har smagt. Nogen siger de larmer, men det gør de kæmpe store landbrugsmaskiner, der kører lige forbi vores køkken og stue vindue dagligt...desuden har man hørt, at gæs skulle være de bedste vagthunde, så det er jeg spændt på. Kaniner smager super, men jeg kan ikke få mig selv til at slagte et dyr med pels :/ Vagtler mener jeg selv er fuldstændig vidunderligt dyr at have gående i drivhuset, æggene smager fortræffeligt, men slagte dem, nej, det er de simpelthen for små til efter min mening.. Lad os vide, hvad du finder på af sjove dyr på matriklen :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Edmond

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 27 Marts , 2014, 09:45 »
Vi har nogle områder på grunden, der forbliver urørte af hensyn til padderne.
Der er flere forskellige slags frøer og tudser. Mange af disse overvintrer i brønden under pumpen. Det er sjovt at se, når vi fjerner isoleringen om foråret. Jeg ved ikke , hvordan de kommer op af den, men de hopper vel op på pumpen. Der kan være helt tæt af dem på den ene græsplæne, når de små nye kommer.
Bjergsalamanderen har vi ikke set, siden vi sløjfede et fugtigt bed. (nye tagrender)
Vi har også Eghjort.
Vores yngling er Fuglekongen. Der bor flere par bagved, hvor de kan være i fred. Det sker, at de flyver helt ind i stuen, så vi må fange dem og sætte dem udenfor.
Lige nu er ringduen i gang igen med at bygge rede i kirsebærtræet udenfor vinduet. Duerikken forærede hende en lille kvist i går. Han måtte nusse hende længe, før hun lagde den på den sædvanlige redeplads i træet. Sidste år gav det tre unger.
Vi fodrer havens fugle om vinteren med fuglefrø, korn og fedtblokke.

Offline renepaulsen

• Bruger
« Svar #7 Dato: 27 Marts , 2014, 20:00 »
Tak for de gode indspark. Det giver stof til eftertanke.
Jeg har overvejet ænder og kalkuner, men det ville næsten kræve en indhegning ekstra her hos os (mange klatter i haven), og det går ud over børnenes legeareal (i hvert fald med de dimensioner jeg har læst mig til) :)
1.6 Sølvgrå Sussex