Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: skruk ødelægger æggene....hva nu?  (Læst 5223 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jaller9849

• Passiv bruger
skruk ødelægger æggene....hva nu?
« Dato: 18 Marts , 2014, 19:16 »
Vores skrukke store orpington fra maj sidste år har ligget på æg i en uge nu. Hun startede med 10 æg hvilket hun ikke kunne rumme så jeg tog 2 fra og derefter yderligere 2 fra. Det er 'lykkedes hende at ødelægge 4 så hun nu kun ligger på 2 der ret sikkert ikke er befrugtet.

Her til aften kiggede jeg til hende og hun havde ødelagt det 3. sidste æg med et lille hul. Jeg slog ægget ud i en skål og der er det tydeligste edderkoppe mønster.

Mit spørgsmål til jer er kan jeg på nuværende tidspunkt når hun allerede har ruget en uge tage de to æg fra og lægge nogle nye under hende eller vil det være for hårdt for hende? Hun kommer fint af reden 1-2 gange om dagen og spiser, drikker, skider og soignerer sig. Det er jo super og en af hanerne ligger fint udenfor redekassen og passer godt på hende. Det er kært :-)

Håber på et par gode råd da vi rigtig gerne vil have kyllinger igen. 
Jacob
1.3 Orpington stor sort
11 orpington kyllinger sort/gul

Offline maja1981

• Bruger
Sv: skruk ødelægger æggene....hva nu?
« Svar #1 Dato: 18 Marts , 2014, 19:49 »
ja du burde kunne give hende nye æg. og vil også mene hun burde kunne dække 10 æg.
mine egne wyandotter kan fint ligge på 10 æg af egen str. og sikkert også lidt flere.

Orpington er lidt større end wyandot, og så vidt jeg ved ligger de ca samme æg str.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #2 Dato: 18 Marts , 2014, 21:01 »
tidsmæssigt kan det godt gå an. Spørgsmålet er så , hvis det er muligt, om det kunne være en plan og give hende daggamle kyllinger istedet. Evt hvis i kunne få ruget nogen af jeres egne æg ud. Nogen høns er bare lidt klumsede til det med og ruge kyllinger ud, men de kan jo sagtens være super mødre og passe nogen flere kyllinger end de kan ruge ud selv
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Lonekh

• Bruger
« Svar #3 Dato: 19 Marts , 2014, 13:53 »
Jeg stemmer også for 10 nye æg. Hvis du vil dobbelt sikre dig, må du godt låne lidt rugeplads hos mig, da jeg startede rugemaskinen i går. Ring hvis du er interesseret 51 78 02 10  mvh Lone
Mvh Lone
1,2,25 Brahma
0,2 blandingshøns
0,3,2 skotsk højlandskvæg
1.0. tysk langhåret hønsehund
1,0 tysk ruhåret hønsehund
1,0 kat
1 lækker mand

Offline jaller9849

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 19 Marts , 2014, 16:06 »
Det er super med jeres tilbagemeldinger  /o

Jeg har besluttet at lægge nye æg under hende og derudover tage hende fra de andre da det nok er dem der ødelægger æggene har jeg fundet ud af i dag. Der er nogle af de andre der maser sig ind til hende og lægger æg.

Om jeg bare laver en afskærmning eller sætter hende ud i skrukhuset med egen gård ved jeg ikke helt endnu men hælder til skrukhuset.

Tak for tilbuddet Lone men der er allerede en anden der har tilbudt plads i sin rugemaskine og han bor nærmest lige rundt om hjørnet. Herligt med sådanne tilbud  /o
Jacob
1.3 Orpington stor sort

Offline jaller9849

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 20 Marts , 2014, 08:09 »
Nå men jeg valgte at flytte hende i skrukhuset med egen gård der støder op til den store gård. Det fungerede perfekt for en anden høne sidste år. Jeg flyttede hende i går aftes og hun fik 7 nye æg at lægge på.

Her til morgen stod hun udenfor ved hegnet og ville ind til de andre. Jeg har sat hende tilbage i skrukhuset flere gange. Spørgsmålet er nu om jeg skal blive ved med at sætte hende tilbage eller jeg skal forsøge at lave en lille indhegning inde i det store hus hvor hun så kan have mad og vand? Kan jeg evt. sætte en plade for hullet 1 dag eller to så hun ikke kan komme ud og så tage den fra to gange om dagen? Vil det motivere hende til at blive liggende i skrukhuset.  Hun lå fast i redekasse og med hanefar lige udenfor. 
Jacob
1.3 Orpington stor sort

Offline jaller9849

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 20 Marts , 2014, 09:33 »
Slet ikke nogle gode råd??  :D
Jacob
1.3 Orpington stor sort

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #7 Dato: 20 Marts , 2014, 22:34 »
Hvis du vil være nogenlunde sikker på hun skal ruge kyllinger ud og passe dem, så sæt hende tilbage hvor hun kom fra og lade hende selv bestemme. Jeg har ikke haft held med og flytte en skruk før efter kyllingerne var klækket. Jeg ved andre har stor succes med det, men det virker ikke godt for mig. Hvis du vil tage chancen kan du godt prøve om du kan "overtale" hende ved og begrænse hende, men det kan være du stresser hende så meget at hun opgiver.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 20 Marts , 2014, 22:48 »
Hvis du vil være nogenlunde sikker på hun skal ruge kyllinger ud og passe dem,

Jeg ville fortsætte sætningen sådan her:

''Så lader du hende holde et par æg indtil du har skaffet nogle daggamle kyllinger som du kan liste under hende om aftenen. De æg hun ligger på fjerner du samtidigt og smider ud.''

Orpington er fantastiske til at skrukke, men kan sjældent finde ud af at ruge. Knækkede æg i reden er mere normen end undtagelsen. Og det betyder ofte at resten af æggene går til.
Mvh
Erik Andersen