Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Behøver man at lukke mellem hønsehuset og -gården om natten?  (Læst 15469 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline psindrup

• Passiv bruger
Hej alle

Ny her.  8)

Et hurtigt spørgsmål fra en kommende hønseejer.

Hvis man har en lukket og rævesikret hønsegård, behøver man så lukke lemmen mellem hønsegården og hønsehuset om natten? Når man vælger at gøre det, hvorfor gør man det så?

På forhånd tak

Peter Sindrup

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Behøver man at lukke mellem hønsehuset og -gården om natten?
« Svar #1 Dato: 18 Marts , 2014, 07:42 »
Er din hønsegård rævesikret - og der ikke er andre mindre rovdyr i området, så behøver du sådan set ikke at lukke lemmen om natten. Dog vil et vindfang i forbindelse med smuthullet være en rigtig god ide.

Jeg har lukket lemmen om natten for at være 100% sikker på, at INGEN kan komme til mine høns mens de sover og for at der absolut ingen træk er i huset. Træk er en sikker hønsedræber.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Glatnak

• Gæst
« Svar #2 Dato: 18 Marts , 2014, 07:59 »
En grund til at lukke lemmen, kunne være for at undgå mår, ilder eller mink

De skal kun bruge en lille hul i f.eks taget for at komme ind

Men er dit hønsehus midt inde i byen, er det nok ikke en risiko - eller ?
Nogen der ved om mår, ilder og mink forkommer i byen ?

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 18 Marts , 2014, 08:35 »
Jeg lukker altid.  :police: Jeg har hørt om rotter som er gået i hønsehuse  om natten, og både dræbt store kyllinger osv. Desuden tæller jeg altid om alle er på pind og kigger efter om de har det godt  :D
Og hanerne galer først når jeg lukker op næste morgen kl 7.45  *e
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Karen L. Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 18 Marts , 2014, 08:45 »
Jeg lukker ikke lemmen til huset. Kun de dage, hvor huset ellers ville blive fyldt med fygesne - men der er jo forhåbentlig nogle måneder til, at vi får det problem igen.  :D
Jeg har ikke haft et eneste problem med rovdyr eller sygdom pga træk.

Og så jeg kan sove længe i weekenden uden at have dårlig samvittighed over at hønsene er "spærret inde".  /o
Mvh Karen

0.1 dv. wyandot
0.2 sort, blå araucana
1.2 sort kobber maran
0.1 la bresse
0.1 sølv/sortrandet wyandot
0.1 gul/sortsømmet orpinton

Offline psindrup

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 18 Marts , 2014, 09:31 »
I mit kommende hønsehus/gård er begge dele lige rovdyrssikrede. Hønsehuset er ikke mere sikkert end hønsegården.

Så den hurtige konklusion er, at jeg trygt kan lade lemmen stå åben om natten og så bare åbne døren til haven (24.000 m2) når det passer ind i familiens døgnrytme.  /o  8)

Peter

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #6 Dato: 18 Marts , 2014, 11:00 »
Jeg ville altid lukke lemmen, af de før omtalte årsager,,, men mine høns går bag stalddør, og har ingen hønsegård,,, men jeg tæller alle når jeg lukker døren, og jeg har absolut ikke spor dårlig samvittighed over at de ikke bliver lukket ud før jeg synes det er på tide,,, de har mad og vand, og god plads, så de kommer ud når jeg kommer ud...sommetider først kl 12, og de går såmænd ikke ud i dårligt vejr alligevel, og så sikre jeg mig at æggene bliver lagt i huset.

hvis jeg gik hjemmefra tidligt om morgenen, ville jeg have dørautomatik på hønselemmen, så de kunne komme ud efter at det er blevet lyst,, jeg ville nok sætte tiden til kl 09 ,,, hvis de har god plads kan de vente med at komme ud.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Studtmund

• Passiv bruger
  • Deo Vindice - With God As Our Vindicator
« Svar #7 Dato: 18 Marts , 2014, 12:29 »
Jeg bor midt i Ry, en lille provins by.... Og her er der ikke mange rovdyr men husmåren er her... Så det kan forekomme i byer!
Også  I Dag Oplevede Jeg Noget Jeg Håber At Kunne Forstå Om Nogen Dage!

Den Mindste Minoritet På Jorden Er Den Enkelte. Dem Som nægter Individuelle Rettigheder Kan Ikke Påstå At Beskytte Minoriteterne - Ayn Rand (Oversat af Mig)

Individuelle Rettigheder Skal Ikke Træffes På Baggrund Af Folkeafstemninger; En Majoritet Har Ikke Ret Til At Nedstemme Minoriteternes Rettigheder. Den Politiske Funktion Er Præcist At Beskytte Minoriteter Mod Undertrykkelse Fra Majotteterne Og Den Mindste Minoritet På Jorden Er Den Enkelte! -Ayn Rand (Oversat af Mig)

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #8 Dato: 18 Marts , 2014, 13:59 »
jeg lukker kun når der er snestorm, det har til dato kostet en hane til en ilder, men dyr skal ha det frit, så og et mink angreb uden tab brahmaer er jo store dyr, og minken slap da jeg langede ud efter den med en kæp , den slap dog væk, og så var alle lukket inde en uges tid.
så du skal ha en lem så du kan lukke,

Offline psindrup

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 18 Marts , 2014, 15:30 »
OK - så det med at lukke lemmen mellem hus og gård kan man tilsyneladende tage ret afslappet. Som sagt, så er begge dele 100% rævesikret efter alle kunstens regler.  /o

Hvor mange af jer har hønsene gående frit rundt på grunden/i haven om dagen? Som jeg forstår det, så flygter de ikke, og de "kommer også hjem ved sengetid"?

På forhånd tak

Peter

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #10 Dato: 18 Marts , 2014, 16:01 »
Mine 5 voksne fugle går i en nærmest symbolsk fold på omkring 40 m2 med 75 cm let havehegn omkring. De kunne sagtens flyve ud, men har ikke gjort det i de tre måneder de har boet her. (Undtagen en gang, hvor et eller andet må have forskrækklet en af hønerne, den var væk et døgn - så sad den på en af mine skraldespande og var tydeligt glad for at komme tilbage til flokken igen) Jeg er endnu ikke rigtig etableret og har ikke voliere, og hønsehuset er ikkek et rigtigt hønsehus, men et gammelt og meget faldefærdigt haveskur - det bedste ved det er, at der er så god plads inden døre, at jeg ikke har dårlig samvittighed, hvis hønsene skal gå inde til fyraften.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Rikke S

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 18 Marts , 2014, 16:17 »
Jeg har også rævesikret hønsegård og lukker også kun til huset når der er risiko for at det sner ind. Hønsegården er så ikke så stor, men de boltrer sig i haven de fleste dage. Og ja de finder selv hjem på pind  ;)
Jeg valgte at have en mindre, men sikker gård så vi kan tage på weekend uden at være afhængig af pasning.
Mvh Rikke
0,1 Laksefarvede Faverolles
0,1"Orperolles"
0,2 Orpinton
0,5 Blandinger
0,1 Rød Amerikaner
1,1 Sorte Australorps

Offline Charlotte Oeh.

• Passiv bruger
    • Mainecoonkat
« Svar #12 Dato: 06 April , 2014, 09:41 »
Udover det nævnte kan der i de enkelte kommuner være regulativer for at holde fugle og fjerkræ. I Glostrup, hvor jeg bor, skal høns og haner være lukket inde i mørkt hønsehus om natten og indtil til kl. 7 på hverdage og kl. 8 i weekenderne.

I Faxe, hvor trådstarter vist hører til, er det støjende fugle, der skal være lukket inde.

Jeg forsøger at overholde reglen, så jeg - eller hønsene  ;D - ikke bliver et irritationsmoment for naboerne, fordi en nabokonflikt over hønsene jo nemt ville kunne tage hele glæden fra projektet.

Bedste hilsner Charlotte
http://www.mainecoonkat.dk/

Offline psindrup

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 08 April , 2014, 20:08 »
vi flytter til landzone, hvor vi må have 30 høns uden tilladelse, så det lovgivningsmæssige er på plads, men man skal jo stadig bevare det gode forhold til naboerne.  /o

Peter

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #14 Dato: 08 April , 2014, 22:58 »
I det sydsjællandske område findes en del vilde mink. Jeg havde besøg af en i hønsehuset for ca 1 år siden med stort tab af dyr til følge. Huset er efterfølgende blevet sikret mod disse små rovdyr (tror jeg). Her lukkes lemmen til huset altid omkring mørkets frembrud.
Mvh
Erik Andersen