Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: JN8-48  (Læst 4606 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline claus74

• Bruger
JN8-48
« Dato: 12 Marts , 2014, 11:14 »
Hvor stort(watt) er varmelegemet i en jn8-48 rugemaskine?

Offline Anders Christensen

• Passiv bruger
Sv: JN8-48
« Svar #1 Dato: 12 Marts , 2014, 12:13 »
Jeg har en JN8-48 kørende med æg i lige nu, endda med en forbrugsmåler foran for at se hvad det koster at ruge en stak kyllinger ud hvad strøm angår.

Maskinen trækker 159 watt når den varmer og ca 13 watt når den blot ventilerer og har sensorer og displays tændt.

Så jeg vil gætte på at varmelegemet i sig selv trækker omkring 145 watt.

Den bruger under 1 kWh i døgnet så vidt jeg kan se.
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline claus74

• Bruger
« Svar #2 Dato: 12 Marts , 2014, 14:18 »
Ja det skal nok passe meget godt. Jeg skal have bygget mig en anden i løbet af året og ville genbruge nogle af delene. Men jeg er uvis omkring, hvor stort et isoleret kabinet varmelegemet og blæseren kan opvarme. Jeg har aldrig været særlig imponeret over vendemekanismen og især det at have æggene stående på den spidse ende, selv om det bliver lavet på mange maskiner. Indtil den nye maskine er lavet laver jeg den om til rullesystem så æggene er liggende. Og for at holde det mest muligt op mod det naturlige-uden en skruk-hvor mange høner er set med deres æg stående i reden

Offline Anders Christensen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 12 Marts , 2014, 14:28 »
Jeg vil tro at det varmelegeme er kraftigt overdimensioneret til den rugemaskine, hvis maskinen bliver større skal det jo bare varme i længere perioder af gangen, som det er nu varmer det jo ikke engang i 25% af tiden så vidt jeg kan regne ud i hovedet, i forhold til mit elforbrug.

Men det kommer naturligvis også an på hvor isoleret den maskine du bygger er og om det står i et lunt rum i huset eller i et koldt hønsehus når det kører. Min rugemaskine står herhjemme på kontoret hvor der er normal stuetemperatur.
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline claus74

• Bruger
« Svar #4 Dato: 12 Marts , 2014, 14:34 »
Ja det har du helt ret i. Så den burde kunne varme noget op der evt svarer til ca kassens mål og 3 til 4 gange i højden. Min går lidt på et 50-60cm køkkenunderskab der bliver isoleret med opskummet plade hele vejen rundt

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #5 Dato: 14 Marts , 2014, 16:55 »
Ja det skal nok passe meget godt. Jeg skal have bygget mig en anden i løbet af året og ville genbruge nogle af delene. Men jeg er uvis omkring, hvor stort et isoleret kabinet varmelegemet og blæseren kan opvarme. Jeg har aldrig været særlig imponeret over vendemekanismen og især det at have æggene stående på den spidse ende, selv om det bliver lavet på mange maskiner. Indtil den nye maskine er lavet laver jeg den om til rullesystem så æggene er liggende. Og for at holde det mest muligt op mod det naturlige-uden en skruk-hvor mange høner er set med deres æg stående i reden

Rullevending er langt det nemmeste.Jeg bruger det selv med et godt resultat.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline claus74

• Bruger
« Svar #6 Dato: 14 Marts , 2014, 17:00 »
Jeg kan kun give dig ret. Vuggevending har jeg dog kun prøvet i en slags maskine, men det lever bestemt ikke op til mine krav. Jeg mener ikke at de bliver vendt nok og indholdet dermed vil sætte sig fast på skallen